تولید محصول فناور مستلزم انتقال و بومی ساختن دانش فنی است

مدیرعامل یک شرکت فناور گفت: تولید محصول دانش‌بنیان با کیفیت نیازمند وجود زمینه‌های لازم برای توسعه و اصلاح لازم است که برای تحقق این موضوع باید دانش‌ فنی آن در اختیار فناوران قرار داشته باشد تا بر اساس نیازها و توانمندی‌های موجود حل چالش‌های صنایع و تولید ثروت را به همراه داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرعامل شرکت فاتح صنعت کیمیا به ضرورت کسب و انتقال دانش فنی برای تولید محصولات فناورانه قابل رقابت اشاره کرد و افزود: تولید محصول دانش‌بنیان با کیفیت نیازمند وجود زمینه‌های لازم برای توسعه و اصلاح لازم است که برای تحقق این موضوع باید دانش‌ فنی آن در اختیار فناوران قرار داشته باشد تا حل چالش‌های صنایع و تولید ثروت را به همراه داشته باشد.
سید محمد علی فاطمی، با بیان این‌که ایجاد زمینه‌های لازم برای تولید فناورانه داخلی می‌تواند زمینه توسعه اشتغال پایدار و حفظ سرمایه‌های داخلی را فراهم کند، اظهار کرد: توانمندی فنی و نیروی انسانی تولید بسیاری از محصولات وارداتی فناور در کشورمان وجود دارد، اما به مرحله عمل وارد ساختن و عرضه این توانمندی به بازار تجاری، مستلزم ایجاد زمینه‌های لازم برای جلب خریدار و سرمایه‌گذار داخلی به استفاده از این محصولات است.
این فعال فناور با اشاره به تولید محصولات نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: این شرکت 39 گروه مختلف محصولات پیشرفته صنعتی دنیا را طراحی و تولید می‌کند که از میان این تعداد 12محصول دارای سطح بالای فناوری هستند و با کسب دانش فنی توسط فناوران داخلی تولید شدند.
فاطمی ادامه داد: کسب دانش فنی محصولات یاد شده موجب شده است که با ثبت الگوی این محصولات و اصلاح بسیاری از محصولات خارجی، نسبت به نمونه اولیه کارایی و کیفیت بالاتری داشته باشند و کارایی بهتری ارائه دهند.
استفاده از نیروی انسانی جوان را یکی دیگر از ضرورت‌های موفقیت در تولید محصول فناورانه عنوان کرد و گفت: این موضوع ضمن ایجاد پویایی لازم در تولید زمینه ساز رشد و بالندگی کشور در سالهای بعد و تداوم راه تولید و ایجاد مزیت های رقابتی در عرصه صنعت در مقایسه با تولید کنندگان خارجی خواهد شد. ایجاد اشتغال، فراهم سازی زمینه رشد و بالندگی نسل جوان و دستیابی به دانش های نوین تنها در سایه حمایت صنایع داخلی و جدی گرفتن عدم واردات محصولاتی که مشابه داخلی دارند امکان پذیر خواهد بود.
این فعال فناور به تولید waste heat Boiler برای استفاده در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی ها اشاره کرد و گفت: با بومی‌سازی دانش تولید این مبدل های حرارتی پیشرفته و طراحی و تولید آن توانستیم برخی از پالایشگاه‌های کشور را R&D کنیم و با اصلاح برخی از قسمتهای این تجهیز کاربردی و کلیدی، کارایی آن که توسط یک شرکت خارجی انجام شده بود بهبود یافته و به طبع آن، راندمان پالایشگاه به میزان قابل توجهی افزایش یافت.
این فعال فناور، با اشاره به ایجاد اشتغال و تولید محصولات فناورانه مورد نیاز صنایع نفت، گاز ، پتروشیمی، پالایشگاهی و انرژی به ایجاد اشتغال یک هزار نفری این کارخانه فاتح صنعت کیمیا اشاره کرد و گفت: بالغ بر یک هزار نفر در این واحد صنعتی اشتغال دارند که از این میان 770 نفر به صورت مستقیم فعالند.
فاطمی با اشاره به ظرفیت صادرات و ارزآوری محصولات تولیدی این شرکت اشاره کرد و گفت: با اخذ قرارداد با شرکت‌های خارجی ازجمله کشور ترکیه و جمهوری آذربایجان، زمینه صادارت توانمندی داخلی فراهم شد که ارزآوری برای کشر را به همراه داشته است.
ضرورت استمرار حمایت از چرخه شرکت‌های فناور
این فعال فناور با اشاره به ضرورت حمایت تمامی دستگاه‌ها با ایجاد زمینه سرمایه‌گذاری بر روی محصولات فناور داخل افزود: ادامه روند حرکت شرکت‌های فناور مستلزم بهره‌گیری از ظرفیت بازار داخلی، ایجاد زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری است که در این راستا حمایت‌های معاونت علمی و فناوری توانسته است روند حرکت این شرکت‌های را سرعت ببخشد.
وی ادامه داد: حمایت بازارها و سرمایه‌گذاران کلان داخل شور، ضرورتی است که می‌تواند ضمن جلب اعتماد سرمایه‌گذران خارجی حضور شرکت‌ها در عرصه بین‌المللی را به همراه داشته باشد.
402/101

کد خبر: 721342

وب گردی

وب گردی