فناوری تولید آسفالت تبدیل‌ کننده آلاینده‌ها به اکسیژن تولید شد

اجرای فناوری تولید آسفالت و پوشش بام تصفیه‌گر برای تبدیل آلاینده‌های هیدروکربنی به ترکیبات بی‌ضرر آب، دی‌اکسید کربن و اکسیژن توسط پژوهشگر دانشگاه آزاد اهواز برای اولین بار انجام شد. از این فناوری می‌توان در آسفالت، ایزوگام، مبلمان شهری و هر سطحی که با نور خورشید در ارتباط باشد، استفاده کرد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ابراهیم پناه‌پور، مجری طرح درباره عرضه فناوری تولید آسفالت و پوشش بام تصفیه‌گر ، اظهار کرد:‌ چهار سال است که روی فناوری تولید آسفالت و پوشش بام تصفیه‌گر کار می‌کنم و به دنبال راه حلی بودم تا بتواند آلاینده‌ها را تصفیه و بی‌خطر کند.

وی افزود: ‌در نهایت با توجه به اینکه در این فناوری از نور خورشید برای تصفیه آلاینده‌ها استفاده می‌شود و بیشترین سطح ارتباطی با نور خورشید در آسفالت وجود دارد، تصمیم گرفتم این فناوری را در آسفالت اجرا کنم.

این عضو هیأت‌ علمی گروه خاک‌ شناسی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز توضیح داد: ‌در این طرح ساختمان اولیه آلاینده‌های هیدروکربنی، در تماس با نور خورشید می‌شکند و در نهایت به دی اکسید کربن، اکسیژن و آب تبدیل می‌شود؛ سؤالی که درباره این طرح وجود داشت آن بود که آیا این مواد تصفیه‌ شده مضر هستند یا خیر در این خصوص در حال انجام آزمایش‌های تکمیلی هستم که تا یک ماه آینده نتایج قطعی آن مشخص می‌شود.

پناه‌پور خاطرنشان کرد: در تحقیقاتی که با استفاده از فناوری این طرح روی آلاینده‌های داخلی کَنده‌های گل حفاری استفاده شد، براساس نتایج به‌دست‌آمده حدود 75 درصد آلاینده‌های هیدروکربنی موجود در کَنده‌های گل از بین رفتند؛ همچنین تحقیق دیگری که روی خاک حاوی آلاینده‌های نفتی صورت گرفت نشان داد که حدود 90 درصد این آلاینده‌ها تصفیه و ناپدید شدند.

وی تأکید کرد: این طرح در حال حاضر براساس نظر متخصصان آلودگی هوا قابلیت اجرا شدن دارد و در صورت اجرای طرح قیمت نهایی هر یک مترمربع آسفالت حدود 2 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. در این طرح از یک نوع کانی که معدن آن در ایران وجود دارد، استفاده شده است. از این فناوری می‌توان در آسفالت، ایزوگام، مبلمان شهری و هر سطحی که با نور خورشید در ارتباط باشد، استفاده کرد.

منبع: ایسنا

205/200

کد خبر: 721374

وب گردی

وب گردی