آیت‌الله امامی کاشانی: عظمت تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی نشانگر وحدت ملی بود

خطیب جمعه تهران، عظمت تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی را نشان دهنده وحدت ملی دانست و گفت: تمام آحاد افرادی که در این مراسم آمده بودند، حامی انقلاب و رکن انقلاب اسلامی را تشییع و احترام کردند.

به گزارش ایسکانیوز، آیت‌الله محمد امامی کاشانی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران در سخنانی گفت: در دین اسلام همه در کارها به خدا توکل می کنند و عزت و آبروی خود را از خدا طلب می کنند و همواره مسلمانان خواستار محبت و دوستی با همنوع خود بوده و هستند.
وی ادامه داد: صفا و صمیمت و وفای به عهد و صلح طلبی ویژگی بارز مسلمانان و پیروان حضرت محمد (ص ) و پیام اسلام است که همواره با توکل به خدا در راه اهداف و آرمان های خود گام برمی دارند.
آیت‌الله امامی کاشانی با اشاره به ااینکه مسلمانان با توکل به خدا دنیا را متعلق به همه و عزت را برای همه می دانند، افزود: اسلام هویتی دارد که این هویت، دشمنان اسلام را تهدید می‌کند و آنها در مقام مقابله برمی‌آیند.
خطیب امروز نمازجمعه تهران با اشاره خلق خوش و سیره پیامبر گرامی و تمدن اسلام که به دست حضرت محمد (ص) پایه گذاری شد، بیان کرد: رسول گرامی در امور بر خداوند سبحان توکل می کرد و خدا را اصل نخست و مهم می دانست.
به اعتقاد پیامبر اسلام، انسان به ارکانی متصل است که هماهنگی آنها با خداست و این همان توکل است یعنی گرچه اسباب خلقت کلیدی برای گشایش است اما تنها خدا قادر به گشایش درهای بسته است.
امامی کاشانی با اشاره به توکل بالای پیامبر (ص) گفت: رفتار و منش پیامبر در عمل سبب شد که جمعی از مشرکان اسلام بیاورند و این همان توکل و اعتماد بر خداست که انسانها را یاری می کند.
خطیب نماز جمعه مسلمانان را پیرو هویتی مبنی بر حرکت به سمت فطرت و احیای ارزش‌ها معرفی کرد و افزود: اگر جهان اسلام می‌خواهد ارزش های دینی به نتیجه برسد، باید تفکر توکل را تقویت کند.

همچنین، آیت‌الله محمد امامی کاشانی در خطبه دوم نماز جمعه تهران، حادثه سنگین و غمبار رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی، رکن انقلاب اسلامی را به محضر امام عصر (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع معظم، حوزه های علمیه، مردم قدرشناس و وقت شناس ایران و بیت ایشان تسلیت گفت.
وی با اشاره به اینکه صحبت های خود در خطبه دوم نماز جمعه را در دو بخش 'مرور جنبه های فرهنگی شخصیت آیت الله هاشمی' و 'مراسم تشییع جنازه رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام' ارائه خواهد کرد، ادامه داد: این روزها پیرامون شخصیت جناب آقای هاشمی، سخن زیاد گفته شده و پیام های مراجع معظم مخصوصا پیام پرمحتوا و پرمهر و سراسر عاطفه و علاقه رهبر معظم انقلاب، موید عظمت شخصیت ایشان است.
امامی کاشانی خاطرنشان کرد: درخصوص ابعاد مختلف انقلابی و سیاسی آیت الله هاشمی، سخنان بسیاری بیان شده است و من اینجا درنظر دارم قدری درباره تفکر فرهنگی ایشان صحبت کنم.
وی به ایام تحصیل خود و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در مدرسه آیت الله حجت در سالهای 1336 و 1337 اشاره کرد و گفت: یکی از آن روزها مرحوم هاشمی به من گفت باید به فکر جوانها باشیم و این نسل را روشن کنیم و این کار با یک حرکت علمی و فرهنگی میسر می شود و در این میان از دکتر شهید باهنر هم نام برد.
امامی کاشانی متذکر شد: ما با هم قرار گذاشتیم که یک حرکت فرهنگی داشته باشیم و مجله ای به نام مکتب تشیع تاسیس کنیم و من هم دو مقاله به این مجله دادم و مرحوم هاشمی از همان روزها، که 23 یا 24 سال داشت به فکر توجه مردم و نسل جوان به اسلام واقعی و حقیقت اسلام و مخصوصا توجه به قرآن و محتوای قرآن کریم بود.

302/300

کد خبر: 721540

وب گردی

وب گردی