حجت‌الاسلام عسکری: آیت‌الله هاشمی «امیرکبیر زمان» بود/ او معرف فکری ارزشمند برای ارزش‌های قرآنی، دینی و اسلام ناب است/ دانشگاه آزاد اسلامی ایده‌های آیت‌الله هاشمی را دنبال می‌کند

معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر ابعاد شخصیتی آیت‌الله هاشمی برای عالمان دینی، دانشگاهیان، سیاست‌مداران و جوانان درست بیان شود، به ویژه اینکه گفتمان ایشان گفتمان جوان‌گرایانه و آینده‌نگرانه بوده است، می‌تواند از نظر پیشرفت اسلام و انقلاب و برون‌رفت از چالش‌ها اثر‌بخش باشد.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین علی عسکری، معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی درباره ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: «ایشان ویژ‌گی‌های منحصربه‌فردی به عنوان یک روحانی صاحب‌ فکر داشتند. به اعتقاد من از نظر بحث فقاهت و قرآن‌پژوهشی یک چهره جامع دینی بودند.»

عسکری گفت: «مطالعات قرآن‌پژوهشی را ایشان در زندان‌های شاه که برایشان از نظر روحی آرامش‌بخش بود، انجام دادند چون هم‌سخنی و ارتباط کلامی را با خدا از نظر قرائت قرآن داشتند و از نظر فکر و اندیشه هم تدبر در قرآن باعث شده است تا کتاب ارزشمند «تفسیر راهنما» ایشان با بیش از 20 جلد اکنون به چاپ برسد. در تفسیر موضوعی قرآن هم آیت‌الله هاشمی سبک مخصوص خود را داشتند. همین اثر کفایت می‌کند تا بگوییم که ایشان از نظر فکر و اندیشه جامعیت کم‌نظیری داشتند.»

او ادامه داد: «آقای هاشمی از نظر فهم قرآن در شرایطی بود که در دیدارهایی که با مراجع داشتند، مراجع از ایشان مفاهیم قرآنی را سوال می‌کردند و ایشان هم با یک حضور ذهن فوق‌العاده‌ای توضیح می‌دادند. به لحاظ فکری ایشان یک چهره مسیطر بودند یعنی آن جامعیت‌شان باعث شده بود به همه سوال‌ها و ابهام‌ها به خوبی پاسخ دهند.»

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و شهیدان بهشتی و مطهری را از نظر عمق اندیشه و جامعیت فکری کامل‌‌کننده مکتب فکری امام و معرف فکری ارزشمند برای ارزش‌های قرآنی، دینی و اسلام ناب دانست و گفت: «در حزب جمهوری، کتاب مواضع تفصیلی اقتصادی حزب که چاپ شد، کتابی بود که آقای هاشمی برای ما تدریس می‌کردند و همان‌جا ایشان، اقتصاد را اقتصاد ترکیبی معرفی می‌کردند که بعدها در قالب اصل 44 مورد توجه قرار گرفت. می‌‌خواهم بگویم که شالوده قانون اساسی ما برگرفته از فکر و اندیشه‌ای است که مرحوم آیات هاشمی، مطهری و بهشتی در راه تفکر جامع ناب دینی داشتند.»

او به ویژگی‌های سیاسی آیت‌الله هاشمی هم اشاره کرد و افزود: «از نظر سیاست‌ورزی و به‌روز‌بودن اطلاعات، ایشان آینده‌نگر ‌بودند و به عنوان یک انسان عمل‌گرا، درک واقع‌بینانه از مسائل داشتند. جرات ریسک مدیریتی آیت‌الله هاشمی بالا بود و از این منظر دشمن را مستأصل می‌کردند. آقای هاشمی به عنوان یک چهره جهانی و صاحب سبک در سیاست در دنیا مطرح است. چه در اروپا، آسیا و آمریکا، چه در روسیه و شوروی سابق، ایشان را به رسمیت می‌شناسند. ضمن اینکه بسیار افتاده بوند و مهمترین میراث فکری و عملی ایشان ادب و اخلاق بود که می‌توان گفت میراث گران‌بهایی است برای همه انسان‌هایی که جویای سیاست و در کنار سیاست جویای اخلاق‌مداری و واقع‌گرایی هستند.

عضو هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: «آقای هاشمی عصاره امام، عصاره شهدای بزرگ روحانیت و عصاره بزرگان دینی و عصاره فضیلت‌های معاصر به‌ویژه در حوزه علمیه محسوب می‌شوند و به دلیل اینکه خوش‌فکر و خلاق و ذوابعاد بودند، برای توسعه و پیشرفت کشور و نظام و پیشرفت فکری اسلام با همان موضع وحدت اسلامی و اعتدال گام برمی‌داشتند. اگر ابعاد شخصیتی آیت‌الله هاشمی درست بیان شود، برای عالمان دینی، دانشگاهیان، سیاست‌مداران، جوانان و ... به ویژه اینکه گفتمان ایشان گفتمان جوان‌گرایانه و آینده‌نگرانه بوده است، این کار می‌تواند از نظر پیشرفت اسلام و انقلاب و برون‌رفت از چالش‌ها اثر‌بخش باشد.»

عسکری افزود: «شما ببینید وقتی آیت‌الله هاشمی هم‌زمان فرمانده دفاع مقدس و جنگ بودند، با فاصله چند روز از آزادی خرمشهر، در نماز جمعه، از تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد که امام هم آمد و ضمن کمک گفتند این دانشگاهی که آقای هاشمی پیشنهاد داده است، پیشنهاد خوبی است و همه کمک کنند که توسعه پیدا کند. حقیقت این است که آقای هاشمی در قالب دانشگاه آزاد اسلامی تمامی برای توسعه علمی و پیشرفت علمی و انسانی کشور گذاشته است. این دانشگاه قریب به 70 هزار هیات علمی دارد، پنج میلیون فارغ‌التحصیل و 11 هزار آزمایشگاه و کارگاه و بیش از 20 میلیون ساخت و ساز در آن صورت گرفته است و الان بیش از یک میلیون و 600 هزار دانشجو دارد و الگویی برای جهان شده است.»

او گفت: «در سفری که به قزاقستان داشتم، رئیس دانشگاه اوراسیا می‌گفت، سلطان نذر بایف به ما می‌گفت بروید از الگوی آقای هاشمی در ایران استفاده کنید. این اواخر ذهن آیت الله هاشمی خیلی درگیر پیشرفت علمی و رسیدن به سطح کشورهای پیشرفته بود. زمانی که دکتر میرزاده رئیس هیات امنای آسایهل شدند، خیلی خوشحال شدند. خوشحال بودند که به کمک ایشان، خیلی از دانشگاه‌ها مثل امیرکبیر و شهیدبهشتی هم عضو این انجمن شدند. از اینکه آقای قرآن‌نویس را از دانشگاه آزاد اسلامی در باشگاه جوش هسته‌ای در فرانسه پذیرفته‌اند، خیلی مسرور بودند و حتی به این فکر بودند اگر بشود ایران عضو این باشگاه شود. آیت‌الله هاشمی واقعا به معنای تمام «امیرکبیر زمان» بودند و واقعا معرفی چنین شخصیتی کمکی به مردم و نظام است.»

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: «آنچه که مسلم است چشم‌انداز دانشگاه آزاد اسلامی یک افق روشنی را پیش روی ما قرار داده است که در راستای همان چشم‌انداز 20 ساله نظام است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آقای هاشمی تصویب و به تایید رهبری رسیده و ابلاغ هم شده است. توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی از ایده‌های ایشان بود و بحمدالله دانشگاه نیز قدم‌های بزرگی در حوزه‌های شرکت‌های فناور و مراکز رشد برداشته است و اینها همه به توصیه آیت‌الله هاشمی بوده است. همه اینها و نیز تمرکز در تاسیس شرکت‌های دانش بنیان همگی در راستای اقتصاد مقاومتی است که دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این رابطه حضور فعال داشته و خواهد داشت. در بخش بین‌الملل نیز آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نگاه ویژه‌ای داشتند و می‌گفتند که حتما باید خودمان را با دانشگاه‌های قدرتمند دنیا ارتباط دهیم و در این زمینه دانشگاه آزاد در کشورهای مختلف، دانشگاه و دفتر راه‌اندازی کرده است و این مسیر را ادامه می‌دهد. همه ما در دانشگاه ‌آزاد اسلامی با خود عهد کرده‌ایم که ایده‌های دکتر میرزاده را که همان ایده‌های آیت‌الله هاشمی است دنبال کنیم و راهبردهای ایشان را مدنظر قرار دهیم. دانشگاه آزاد اسلامی مسیر خود را پیدا کرده است و رهنمودهای متناسب و فراوان را از آیت‌الله هاشمی دریافت کرده است.»

200

منبع: آنا

کد خبر: 721542

وب گردی

وب گردی