حجت‌الاسلام انصاری:  نگاه امام به آیت الله هاشمی همانند نگاهی بود که به حاج احمدآقا داشتند

مراسم بزرگداشت آیت ‌الله هاشمی‌ رفسنجانی عصر جمعه در مسجد جامع رفسنجان برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام مجید انصاری به عنوان سخنران این مراسم با بیان اینکه روز 19 دی ماه صحیفه زندگی مادی مردی از اولیای الهی در سرزمین ایران بصورت ناگهانی و بهت آور بسته شد گفت: در فاصله چند لحظه پس از انتشار این خبر ناگوار، صحیفه بلند و عمیقی به روی ملت ایران گشوده شد و آن صحیفه، زندگی مردی که طی 60 سال در همه عرصه ها نقش آفرینی نموده و هر بخش از آنها افتخاری برای انسان های بلند همت است.

وی با بیان اینکه زندگی آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی برای تاریخ ما و نسل‌های آینده درس‌آموز است اضافه کرد: وقتی در مجالس گوشه هایی از خدمات آن مرد تاریخ گفته می شود، در واقع تجلیلی از ملت، تاریخ و انقلاب و پیام راه نظام آینده کشور است.

انصاری با اشاره به اینکه مرحوم هاشمی‌رفسنجانی از کسانی بود که از روزهای آغازین نهضت به امام پیوست گفت: امام و هاشمی عاشق هم بودند و نگاه امام به هاشمی همانند نگاهی بود که به حاج احمدآقا داشتند.

معاون حقوقی رییس‌جمهوری با یادآوری اینکه در سال 1327 مرحوم میرزا علی هاشمی برای حفظ دین، فرزند نوجوان خود اکبر را از بهرمان راهی قم کرد، اظهار کرد: در آن زمان مرحوم میرزا علی هاشمی، خانواده او، مردم بهرمان، رفسنجان نمی دانستند که سرچشمه رود خروشان شده اند، به گونه ای که در آینده آیت الله هاشمی رفسنجانی در بستر تاریخ، دریای پهناور و عمیق به گوهرهای ناب تبدیل می شود، این هجرت تاریخ ساز و تاریخی بود.

وی با اشاره به آیات و روایات، تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم می فرمایند« مردان را بر می انگیزد و زمینه رشد و تربیت آنها را فراهم می کند که برای دین، هدایت و خدمت به خلق ایفای نقش کنند»؛ این انتخاب شخصیت مختص انبیاء نیست، بلکه در گذر تاریخ افرادی از سوی خداوند در کنار انبیاء الهی قرار گرفته اند تا یار و همیار آنان باشند.

انصاری با اشاره به اینکه، مصداق کامل در تاریخ معاصر که از سوی خدا برگزیده شدند،امام راحل بودند، تصریح کرد: خدا امام راحل را در مسیر تاریخ ایران و اسلام قرار داد و همچنین مردانی برگزید تا نخلستان انقلاب را باصفا و پرثمر گردانند.

وی ادامه داد: یکی از همان کسانیکه در آن زمان که به کوثر وجود امام پیوند خورد، آیت الله هاشمی رفسنجانی که جوانی باهوش، با ایمان و از خانواده اصیل بودند، در کنار امام قرار گرفتند.

معاون حقوقی رییس جمهور با بیان این مطلب که امام راحل نگاه دیگری به آیت الله هاشمی رفسنجانی داشتند، عنوان کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی همواره همراه، همدم امام راحل بودند، حتی در ثانیه های پایانی عمر گرانبهای امام راحل، ایشان در کنار رهبر کبیر انقلاب بودند.


وی با یادآوری زمانی که آیت الله هاشمی پس از رهایی از زندان بصورت مخفیانه به دیدار امام راحل به عراق مراجعه نمودند، ابراز کرد: زمانی که امام خمینی (ره)، آیت الله هاشمی را دیدند، مانند پدری که فرزند خود را گم کرده باشند و او را پیدا می کنند، ایشان را در آغوش کشیدند.


وی افزود: امام راحل(ره) بی جهت دل به کسی نمی بست و به کسی اعتماد نمی کرد، تصور نمی کنم کسی همانند هاشمی از ناحیه امام مورد اعتماد و ارجاع قرار گرفته باشد.

معاون حقوقی رییس جمهور ادامه داد: آن زمان که انجمن های اسلامی در اروپا نیازمند مشورت آیت الله هاشمی سفیر امام و پیوند دهنده دانشجویان بود. ایشان در خنثی کردن توطئه های ساواک نقش موثری داشت. ایشان در مقابل همه این توطئه ها می ایستد و سینه سپر می کند و به زندان می افتد، شکنجه های طاقت فرسا نتوانست هاشمی را از راه بدر کند. او در مقابل شکنجه ها، قله ای رفیع و صخره ای محکم بود.

وی خاطرنشان کرد: درود بر همسر صبور این مرد که نقش مهمی در مقاومت ایشان در زوهای سخت زندان داشت و هاشمی رفسنجانی هرگز عواطفش نسبت به خانواده اش او را نسبت به ادامه راه منصرف نکرد.

انصاری تأکید کرد: درس مقاومت هاشمی باید برای همه جوانان تدریس شود که چگونه انسان می تواند اینگونه بایستد.

وی با اشاره به نوشتن کتابهای «امیرکبیر قهرمان مبارزه با استعمار» و «سرگذشت فلسطین» توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی، گفت: این کتابها که توسط وی ترجمه و نشر پیدا کرد موجی از حرکت در حوزه ها بین فضلا راه انداخت.


معاون حقوقی رییس جمهور با اشاره به فرصت کوتاه امیرکبیر به خدمت، تصریح کرد: اگر چه امیر کبیر فرصت کوتاهی برای خدمت به این خطه داشتند اما گواهی می دهم که آیت الله هاشمی رفسنجانی 37 سال پس از انقلاب، امیرکبیر بودند، حال چه در دوران جنگ و چه در دوران سازندگی خدمات زیادی از جمله احداث کارخانه فولاد، اسکله، پالایشگاه، راه آهن، سد سازی و ... موجی از سازندگی به راه انداختند.

وی ادامه داد: عده ای تنگ نظر اذعان می کردند، چرا کالا ( مانند پنیر و ...) در کشور کمبود می باشد و هاشمی کشور را 40 میلیارد دلار مقروض نموده است. اما هاشمی می دانست زیربناهایی بنیان می گذارد که در سال 94 یار و همسنگر او می تواند با اتکا با آنها کشور را به خود کفایی می رساند تا جایی که امروز صادرات آن کالاها مشکل کشور می باشد.

انصاری افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از پایان دوره ریاست جمهوری، مانند مشاور امین در خدمت دولت، نظام و رهبری بود؛ ایشان فرماندهی دیپلماسی را برای توسعه روابط با دنیا در پیش گرفت و در دوره وی روابط با کشورهای همسایه بی نظیر بود.

معاون حقوقی رییس جمهور با اشاره به خصوصیات اخلاقی آیت الله هاشمی رفسنجانی، اظهار کرد: عاشق اهل بیت، ولایت بود، اهل تظاهر و ریا نبود، اعتقاد راسخ دینی، قرآن شناس عمیق از جمله خصوصیات اخلاقی آیت الله هاشمی رفسنجانی بود و افسوس می خوریم که از این اقیانوس علم آنگونه که باید، استفاده نشد.

وی با بیان این مطلب که آیت الله رفسنجانی حقیقتا لنگرگاه آرامش و اعتماد بودند، بیان کرد: هر مسئولیتی که امام و رهبری به هاشمی می سپردند، مطمئن بودند که ایشان با بهترین شکل آن را به سرانجام می رساند.

انصاری اذعان کرد: این هاشمی بود که به پست و جایگاه ارتفاع می بخشید نه جایگاه به آیت الله هاشمی.

معاون حقوقی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آقای هاشمی نویسنده ای چیره دست بود و سخنانش در عمق جان مستمعین می نشست. خطبه های جمعه تهران ایشان همانند چند لشکر پشتیبانی رزمندگان را قوت قلب می داد.

انصاری اضافه کرد: بعد از پیروزی انقلاب برای تشکیل شورای انقلاب مأمور می شوند و بعد از استقرار نظام که قوه مقننه قرار است احکام خدا را برای آینده کشور ریل گذاری کند ریاست قوه مقننه را بر عهده می گیرد.

وی بیان کرد: بنده در مجلس اول نماینده زرند بودم وقتی مجلس تشکیل شد با اینکه همه شخصیتهای کشور در مجلس بودند احدی تردید نداشت که کرسی ریاست مجلس زیبنده هاشمی رفسنجانی است. او بنیان قوه مقننه مستحکمی را بنیان نهاد و امروز مجلس هر چه دارد از هاشمی رفسنجانی دارد.

معاون رئیس جمهور در ادامه به نقش موثر هامش رفسنجانی در دوران جنگ اشاره و تصریح کرد: هاشمی در طول 8 سال جنگ تحمیلی فرمانده ای توانا بود و نظریات ذفاعی و طرحهای عملیاتی او همه را شگفت زده می کرد.

انصاری ابراز کرد: آن روزی که قرار است گره کور جنگ هشت ساله گشوده شود هاشمی است که مسیر را هموار می کند. وقتی امام(ره) رحلت می کنند در بحبوحه نگرانی های طاقت فرسا این شخصیت سترگ و هوش آیت الله هاشمی است که بر احساساتش غلبه کرده و جلسه ای تشکیل می دهد و آینده نظام و رهبری را سامان می دهد و تلاطم ها و پیشگویی دشمنان را درباره آینده انقلاب نقش بر آب می کند.

معاون حقوقی رئیس جمهور سپس به دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی اشاره داشت و گفت: در جایگاه ریاست جمهوری ایشان دوران دشواری داشت و با کشوری ویران با زیربناهای ویران و میلیون ها نفر آواره جنگی دور از دیار خود در مراکز مهاجرین جنگی مواجه بود. اما این مرد همتی بلندتر از امیرکبیر داشت.


معاون رئیس جمهور با بیان اینکه اینک این شخصیت بزرگ از میان ما رفته است، تصریح کرد: امروز نه ایران که جهان اسلام و منطقه ما نقطه اتکاء بزرگی را از دست داده است.

انصاری با طرح این سوال که در فقدان او باید چه کنیم و اگر هاشمی هم اکنون از آن جهان برگردد از ما چه می خواهد؟ تأکید کرد: بی تردید حفظ انقلاب، حفط وحدت امت اسلامی و صبر در برابر مشکلات برای خدا.

وی با بیان اینکه در صبوری هاشمی در شگفت بودم، تصریح کرد: هنگامی که امواج نامهربانی ها هجوم می برد و تاب همه ما بی تاب می شد او دیگران را دلداری می داد.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: هاشمی رفسنجانی از سد تخریب رسانه ها گذشته و دلها را تسخیر کرده بود و در دلها محبوبیت داشت. نه دیوار و نه سد رسانه ای و سیل تهاجم رسانه ای هیچگونه خللی در علاقه مردم به قهرمان ملی خود ایجاد نکرد.

انصاری تصریح کرد: امروز ما موظف هستیم برای حفظ انقلاب راهی که هاشمی رفت را ادامه دهیم، دفاع از وحدت ملی، حقوق حقه مردم، حریت نظام و ولی فقیه به عنوان محور و مدار وحدت و انسجام نظام و تلاش برای ساختن ایران، رفع مشکلات مردم نظیر بیکاری گرانی و مشکلات جوانان از جمله دغدغه های هاشمی بود.

وی ابراز داشت: باید با وحدت و کنار گذاشتن اختلافات برای آبادانی ایران بکوشیم، وجود اختلافات سیاسی اشکال ندارد و باعث رشد و بالندگی می شود اما همه باید زیر یک خیمه برای انقلاب خدمت کنیم.

انصاری تصریح کرد: باید همگان برای هدف ساخت ایران تلاش کنیم و بدانیم که هر جا ساخته شود روح هاشمی شادتر می شود و هر جوانی سر کار برود آرزویی از او برآورده می شود.

وی با اشاره به آخرین جلسه ای که در حضور هاشمی رفسنجانی بود یادآور شد: ساختن کشوری قدرتمند در جهان امید او بود، از مکتب هاشمی اگر یک کلمه بیاموزیم اخلاق است تنها کافیست قدری تقوا، انصاف و احتیاط را نسبت به یکدیگر رعایت کنیم.


معاون حقوقی رییس جمهور اظهار کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی پشتوانه محکمی برای دولت تدبیر و امید بود که اکنون این پشتوانه را از دست داده است، مردم با حضور گشترده تر در پشتیبانی از دولت خلا وجود آیت الله هاشمی را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه مراسم تشیع آیت الله رفسنجانی به اندازه کافی زبان داشت که از ایشان تجلیل کنند، اعلام کرد: مناظری در مراسم تشیع آیت الله هاشمی رفسنجانی و در حسینه جماران مشاهده نموده ام که فقط در زمان رحلت امام (ره) این مناظر را نظارگر بودم.

انصاری با اشاره به اینکه همه شهرهای کشور بصورت خودجوش برای آیت الله هاشمی رفسنجانی مراسم ترحیم گرفته اند، ابراز کرد: مراسمی مشابه این مراسم که در رفسنجان برگزار گردیده است، در شیراز نیز برگزار گردیده است و همچنین در مراسمی که دیشب در مسجد اعظم قم برگزار گردید، جمعیتی که حضور داشتند پس از رحلت امام راحل بی سابقه بوده است.

وی ضمن عرض تسلیت به ملت ایران، حوزه های علیمه، خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی و رفسنجانی ها، عنوان کرد: بیداری ملت ایران و زنده بودن نهضت را تبریک می گویم، زیرا مراسم تشیع آیت الله رفسنجانی زنده بودن نهضت را در گستره کل کشور به نمایش گذاشت.

همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام علی هاشمیان،فرزند امام جمعه فقید رفسنجان با خیرمقدم و قدردانی از حضور مردم در این مراسم اظهار داشت: دو هفته پیش برای برنامه‌ریزی سالگرد امام جمعه فقید رفسنجان نزد آیت‌الله هاشمی رفتم که وی به من گفت اگر مراسم برگزار شد، سلام من را به مردم رفسنجان برسان ما هرچه داریم از مردم است. امروز ایشان در بین ما نیست و من سلامش را به شما مردم می‌رسانم.

در مراسم بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام علاوه بر حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور، مرتضی بانک معاون کل‌ نهاد ریاست جمهوری، استانداران کرمان و سیستان و بلوچستان، رئیس مجمع نمایندگان استان یزد و کرمان رئیس شبکه سه سیما و تعدادی از مسوولین کشوری و لشکری حضور داشتند.

گفتنی است آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و از پیشگامان انقلاب اسلامی که به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان شهدای تجریش تهران بستری شده بود شامگاه یکشنبه (نوزدهم دی ماه- 8 ژانویه) دار فانی را وداع گفت.

300/302

کد خبر: 721579

وب گردی

وب گردی