هیچگاه یک تفکر از بین نمی رود/کرسی های آزاد اندیشی تاکید بزرگان کشور

آزاداندیشی از دیرباز دغدغه ذهنی بسیاری از دلسوزان و علمای دینی و بسیاری از صاحب نظران در جهت بهبود پیشبرد اهداف اسلام و مسایل دینی در میان جوانان بوده است بطوری که حساسیت این موضوع به نحوی است که مقام معظم رهبری در بیانی فرمودند: کرسی های آزاد اندیشی می تواند یک جریان سیال فکری بسیار با ارزشی را در جامعه به راه بیندازد.

به گزارش ایسکانیوز، کرسی ­ها­ی آزاد اندیشی مفهومی ا­ست که سال­ها­ست در بیانات رهبر معظم انقلاب رخ می­ نمایاند و پیگیری ­های فراوان ایشان که بعضا با عتاب ­هایی نیز همراه بوده است، نشان از اهمیت ماجرا دارد. ایشان صریحا تحقق این امر بزرگ را بر عهده ­ی دانشجویان و تشکل­ های دانشجویی گذاشته اند و در این باره فرمودند:
"این کار، مدیریت صحیح لازم دارد. چه کسی باید مدیریت کند؟ نگاه ها فوراً می رود به سمت دولت و وزارت علوم و...؛ نه، مدیریتش با نخبگان است؛ با خود شماست؛ با اساتید فعال، دانشجوی فعال و مجموعه‏ های فعال دانشجویی. حواستان جمع باشد!".

دغدغه ­ی برگزاری کرسی ­های آزاداندیشی در بین فعالین تشکل­ های مذهبی و انقلابی دانشگاه­ها در مناطق مختلف کشور و حتی در کوچکترین دانشگاه­ها وجود دارد و کاملا جا افتاده است. از این جهت فضا کاملاً مهیاست هرچند که شاید درک عمیقی از مفهوم کرسی ها وجود نداشته باشد.

از این رو اجرای این امر در وضعیت فعلی بسیار رو به رشد و قابل توجه قرار گرفته است، به صورتی که در 120 دانشگاه اصلی کشور تعداد 540 کرسی آزاد اندیشیِ صحیح برگزار شده است. این رقم در مقایسه­ ی با سالهای قبل قابل مقایسه نیست و به شکل چشم­گیری رشد داشته است.

به طور کلی می­ توان گفت مرحله­ ی راه اندازی و شکل ­گیری مناسب کرسی ­ها به صورت کامل در اکثر نقاط کشور، پشت سر گذاشته شده است و اینک در مرحله­ ی تعالی کرسی­ ها قرار داریم. در این مرحله باید تاکید بر روی کیفیت و محتوای برنامه ­ها نیز صورت گیرد ، به عبارت دیگر الان می بایست به سمت ایجاد فضای آزاداندیشی حرکت کنیم که هدف از برگزاری کرسی ­ها بوده است که این کار با افزایش کمی و کیفی برنامه ­ها صورت خواهد پذیرفت.

از این رو دانشگاه آزاد اسلامی نیز با عمل به منویات مقام معظم رهبری این امر را سرلوحه فعالیت های خود قرار داد و برنامه های جامعی را در این خصوص تبیین کرد.

نگاه مرحوم آیت الله هاشمی در این خصوص بر این محور بود که وی معتقد بود برخورد با بیان تفکرات مذهبی ریشه در دگم اندیشی های قرون وسطی دارد چرا که بحث‌های آزاداندیشی مربوط به ادیان است. چرا که گفته های آیت الله هاشمی بر این مبناست که طرح مباحث علمی، امری عادی است و آنچه برای بعضی ها مشکل درست می‌کند، بیان تفکرات مذهبی است که برخی از متولیان و دیگران با آن برخورد می‌کنند که البته این گونه برخوردها ریشه در دگم اندیشی‌های قرون وسطی دارد.

مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی با مهم دانستن بحث آزاداندیشی در دانشگاه ها به این امر تاکید داشتند و همواره بیان می کردند که چقدر خوب است که چنین فضایی محیا باشد تا کسانی که حرف تازه‌ای دارند آن را ارائه دهند. این مساله یکی از راه‌های گسترش آزاداندیشی است.

وی بر این باور بود که هدف نهایی که دنبال می شود باید بر این پایه باشد که فضایی در دانشگاه‌ها به وجود آید تا خروجی آن بحث‌ها به جامعه منتقل شود و هرکس مطلبی اساسی در هر موضوعی دارد این را تبدیل به مقاله کند و در فضایی که دانشگاه آزاد اسلامی باز می‌کند بتواند به عنوان بحث در کلاس به صورت آزاد، نه اجباری، مطرح کند.

مرحوم آیت الله هاشمی همچنین معتقد بودند کرسی‌های آزاداندیشی نباید به مراجعه حضوری محدود شود، بلکه باید به بخش‌های مجازی نیز تسری پیدا کند، زیرا افراد زیادی وجود دارند که در دانشگاه‌ها نیستند اما نظرات و مسائل مختلفی در زمینه‌های گوناگون دارند و می‌خواهند مطالب‌شان به دانشگاه‌ها راه پیدا کند. در نتیجه باید شرایطی را فراهم کرد که افراد بتوانند عقاید خود را مطرح کنند. چنین حرکتی با هدف بالا بردن آگاهی و دانش مردم حرکت بسیار بزرگی است. باید چنان میدان تعلیم و تربیت و گفت‌وگو و گفتمان باز باشد که مردم با عشق و علاقه به دنبال فهم این مساله بروند و ایده‌ها به بحث و تبادل‌نظر گذاشته شود.

حال با این فرآیند فکری و جهش به سمت آزاد اندیشی در تمام مقاطع که هم مقام معظم رهبری و هم مرحوم آیت الله هاشمی بر این موضوع تاکید داشتند باید گفت که همواره این موضوع بسیار حساس و مهم باید سرلوحه فعالیت های تمامی آزاد اندیشان، دانشجویان، اساتید و قشر علمی کشور قرار گیرد. چرا که اندیشه همیشه بر توانمندی استوار است و عمل به این الگو می تواند آینده کشور را روشن و مراتب ترقی در تمام سطوح جامعه را دربر گیرد.

در پایان ضمن ابراز تاسف از رحلت آیت الله هاشمی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و سیاست گذار و هیات موسس مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی می توان به این امر اشاره کرد که هیچگاه یک تفکر از بین نمی رود و ما همواره باید بر این امر یعنی اصل آزاد اندیشی استوار باشیم تا بتوانیم سربلندی و تعالی ایران اسلامی که همانا والاترین هدف محسوب می شود را به دنیا ثابت کنیم.

204/200

کد خبر: 721668

وب گردی

وب گردی