مجلس نمایندگان آمریکا به آغاز روند لغو اوباماکر رای داد

جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا با وجود نگرانی ها درباره در دسترس بودن جایگزینی برای قانون بیمه درمانی موسوم به «اوباماکر» و نیز هزینه های مالی احتمالی آن، روز جمعه به روندی رای داد که ابطال این قانون را امکان پذیر می کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا با 227 رای موافق در مقابل 198 رای مخالف، به کمیته های این مجلس دستور دادند پیش نویس قانونی را برای جایگزینی با قانون مراقبت بهداشتی مقرون به صرفه که عمدتا به اوباماکر شناخته شده است، تا 27 ژانویه (8 بهمن) ارائه دهند.
سنای آمریکا پیشتر در روز پنج شنبه به اقدام مشابهی رای داده بود.
جمهوری خواهان با این رای به وعده خود برای پایان دادن به اوباما کر عمل کردند؛ وعده ای که همچنین «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا در جریان کارزار انتخاباتی اش داده بود.
این برنامه که پوشش بیمه درمانی را به حدود 20 میلیون شهروند آمریکایی گسترش داد، بواسطه افزایش حق بیمه ها و کسورات و خروجی برخی از بیمه گذاران بزرگ از نظام بیمه کشور، با مشکل مواجه شده است.
قطعنامه ای که به تصویب مجلس نمایندگان و سنای آمریکا رسید، به تصویب رئیس جمهوری نیاز ندارد زیرا بخشی از روند تصویب بودجه کنگره است اما به محض تهیه پیش نویس لغو اوباماکر، هر دو مجلس آمریکا باید آن را تصویب کنند و به امضای رئیس جمهوری نیز برسد.
تا آن زمان، ترامپ نیز به عنوان رئیس جمهوری سوگند خواهد خورد. وی از کنگره درخواست کرده که بسرعت در زمینه لغو و جانشینی آن گام بردارد.
اوباما کر تقریبا هفت سال پیش و با وجود مخالفت جمهوری خواهان تصویب شد که تلاشی برای گسترش پوشش بیمه و ایجاد حمایت های جدید و لغو موانع بیمه برخی از افراد بود.
در چند سال گذشته، مجلس نمایندگان آمریکا بیش از 60 بار به لغو یا تغییر اوباما کر رای داد اما با قانونی شدن آن، جمهوری خواهان دیگر تا زمانی که اوباما رئیس جمهوری بود و می توانست طرح های آنها را وتو کند، به لغو آن امیدی نداشتند.
«پل رایان» رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا گفت: اوباما کر شکست خورده و کسورات آن بسیار زیاد است به گونه ای که به نظر نمی رسد فرد تحت پوشش بیمه قرار گرفته باشد. ما باید قبل از وخیم تر شدن چنین اوضاعی اقدام کنیم.
«نانسی پلوسی» رهبر دمکرات ها ادعای جمهوری خواهان درباره شکست چنین قانونی را رد کرده است.
وی گفت: نرخ رشد هزینه های بهداشتی در کشور ما تا حد زیادی تحت قانون مراقبت های بهداشتی مقرون به صرفه کاهش یافته است. ما در بیش از 50 سال گذشته نرخ رشد را اندازه گرفته ایم و تا قبل از این، هرگز تا این اندازه نرخ رشد کند نبوده است.
«دیوید کاتلر» اقتصاددان دانشگاه هاروارد هشدار داده که اگر قانونگذاران این قانون را ملغی کنند اما روند جایگزنی آن به کندی انجام گیرد، مشکلاتی در بازار بیمه آمریکا به بار خواهد آمد و می تواند باعث آشفتگی شده و برخی از بیمه گذاران ممکن است به طور کلی از این بازار خارج شوند.
ترامپ از تلاش های کنگره درباره لغو این قانون قدردانی کرده و صبح جمعه در توئیتی نوشت: «قانون مراقبت های بهداشتی مقرون به صرفه بزودی به تاریخ خواهد پیوست.»
ترامپ 20 ژانویه (اول بهمن) رسما وارد کاخ سفید می شود. وی این هفته قانونگذاران را برای لغو و جایگزینی اوباماکر به صورت همزمان تحت فشار قرار داد.
رهبران جمهوری خواهان علاقه مند هستند که روند لغو این قانون در چند هفته به پایان برسد اما برخی از قانونگذاران فکر می کنند که این روند طولانی تر خواهد بود. برخی از جمهوری خواهان نیز درباره آغاز ابطال اوباما کر قبل از توافق بر سر شروط جایگزینی آن ابراز نگرانی کرده اند.
کمیته غیر حزبی مسئول بودجه فدرال تخمین زده که لغو قانون بیمه اوباما تقریبا 350 میلیارد دلار در 10 سال هزینه خواهد داشت.
جمهوری خواهان می گویند ارائه جایگزین مناسب این قانون به کشور اجازه می دهد بر برنامه بهداشت درمانی کشور کنترل بیشتری داشته باشد و ثبات بیشتری در بخش هزینه بیمه ها ایجاد کند.
به گزارش ایرنا، مجلس سنا آمریکا که تحت کنترل جمهوریخواهان قرار دارد، بامداد پنجشنبه در کمیته داخلی (caucus) قطعنامه بودجه را تصویب کرد که آغاز روند لغو طرح بیمه همگانی اوباما است. سنا این قطعنامه بودجه را با 51 رای موافق در برابر 48 رای مخالف تصویب کرد.
باراک اوباما چهارشنبه (15 دی) برای حمایت از لوایح و قوانینی که به امضای وی رسیده و جلوگیری از ملغی شدن اوباما کر به کنگره رفت.

منبع: ایرنا

306/300

کد خبر: 721764

وب گردی

وب گردی