العبادی:  برخی عراق را به دلیل قدرتی که کسب کرده تهدید می‌دانند

نخست‌وزیر عراق تأکید کرد: ما به روابط خوب و حسن همجواری با کشورهای دیگر پایبند هستیم و تهدیدی علیه این کشورها نیستیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در همایش "گفتگوی بغداد" گفت: عراق امروز با فداکاری‌های خود از کشورهای حوزه خلیج فارس و تمامی کشورهای جهان محافظت می‌کند. فداکاری و ایثار عراقی‌ها خطر تروریسم را دفع کرد اما برخی عراق را به دلیل قدرتی که کسب کرده تهدید می‌دانند.

وی گفت: ما به شما اطمینان می‌دهیم که عراق هیچ روزی تهدیدی علیه هیچ کشوری نیست. قدرتی که عراق در اختیار دارد به خاطر سلاح نیست بلکه به خاطر همکاری میان نیروهای عراقی و ایستادگی آن‌ها علیه تروریسم است. نباید از عراق ترسید چراکه عراق خطری علیه همسایگانش نیست.

العبادی تأکید کرد: از زمان تشکیل دولت ما آزادی خاک عراق و درهم شکستن تروریسم و بازگشت آوارگان را جزو برنامه‌های اصلی قرار داریم و اقداماتی نیز در این زمینه اتخاذ کرده و بسیاری از دستگاه‌های امنیتی را بازسازی کردیم.

وی گفت: زمانی که بغداد با تهدید روبرو بود ما وعده دادیم که عملیات آزادی موصل در سال ۲۰۱۶ آغاز خواهد شد. برخی فکر می‌کردند نیروهای ما آمادگی کامل ندارند اما آنچه اتفاق افتاد برعکس این را ثابت کرد.

العبادی نسبت به وقوع انفجارهای "بزرگ" همزمان با نابودی داعش و نزدیک شدن به پایان عمر آن هشدار داد و گفت: در حال حاضر نیز یک هفته نیست که عراق یا دیگر کشورهای جهان شاهد انفجار نباشند. داعش به کشتار بیشتری روی خواهد آورد.

وی گفت: از اولویت‌های دولت در مرحله مابعد داعش منحصر کردن سلاح در دست دولت است. قانون حشد الشعبی بسیار مهم است. برخی نگران قانون حشد الشعبی هستند و معتقدند که این قانون به مشروع دانستن سلاح بدون ضوابط می‌انجامد اما برعکس این قانون برای امنیت شهروندان و عراق مهم است. رقابت نباید به در دست گرفتن سلاح تبدیل شود. ما با فراکسیون‌های سیاسی برای دفع هرگونه خطراتی در این زمینه همکاری خواهیم کرد.

وی گفت که خسارت‌هایی که داعش از زمان سیطره بر نینوا به عراق زده است به ۳۵ میلیون دلار می‌رسد.

العبادی تأکید کرد: نیروهای خارجی زیادی در عراق حضور دارند اما هیچ کدام از این نیروها در خاک ما با داعش نمی‌جنگند بلکه تنها نیروهای عراقی هستند که با داعش می‌جنگند. نیروهای آمریکایی که در عراق هستند حتی یک تانک هم ندارند. نیروهای ما در حال حاضر مشغول آزادی ساحل چپ (شرق) موصل هستند و ما امیدواریم که تمامی خاک عراق از دست داعش آزاد شود.

وی گفت: ما برای تحقق همان وحدت، هماهنگی و همبستگی تلاش می‌کنیم که برای اولین بار میان نیروهای عراقی و پیشمرگ‌ها در جنگ موصل شاهد آن بودیم.

306/300

کد خبر: 721774

وب گردی

وب گردی