ادای دین به مرد تاریخساز

درحالی که گمانه زنی‌ها در مورد نامگذاری مکانی در تهران به نام آیت‌ا...‌هاشمی رفنسجانی ادامه دارد، شهر زواره در این نامگذاری پیشی گرفته است؛ بولوار تازه ساخت زواره از میدان جمهوری اسلامی به سمت منطقه ریگستان و مقبره شیخ رجب برسی به نام بولوار آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی نامگذاری شد. همچنین تقاطع بزرگ و غیرهمسطح مهرویلای کرج، روز پنجشنبه به نام آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی نامگذاری شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آرمان این در حالی است که مجتبی شاکری، رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران اعلام کرده روز یکشنبه طرح دوفوریتی نامگذاری خیابان و بوستانی مناسب به نام آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی را در صحن شورا مطرح می‌کنیم.

رامین علیزاده در این گزارش ایسکانیوز نوزدهم دی، آیت‌ا...‌هاشمی رفنسجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که به علت عارضه قلبی در بیمارستان شهدای تجریش بستری شده بود، دار فانی را وداع گفت. پس از فوت ناگهانی و شوک آور یار دیرین امام، شایعاتی در مورد نامگذاری خیابانی در تهران به نام ایشان در شبکه‌های مجازی منتشر شد. پس از این شایعات، مجتبی شاکری، رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران با رد شایعات در این زمینه اعلام کرد که تاکنون جلسه‌ای در شورای شهر پس از فوت ایشان نداشته‌ایم. او با اشاره به نقش آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی در پیروزی انقلاب اسلامی گفت: «خیابانی به نام یار دیرین امام نامگذاری می‌شود، اما هنوز جلسه‌ علنی شورا برگزار نشده تا تمامی اعضا در مورد این موضوع نظرات خود را بیان کنند.» شهر تهران دارای مکان‌هایی است که توسط کمیسیون نامگذاری شورای شهر، نامگذاری نشده‌اند و همان نام‌های قدیمی خود را یدک می‌کشند. از طرفی برخی مکان‌ها هم هستند که نام‌هایی خارجی دارند و به نام شخصیت، شهر یا کشوری خارجی شناخته می‌شوند. برای مثال می‌توان به نام‌هایی مانند بزرگراه محمد علی جناح اشاره کرد که وجه تسمیه آن سیاستمدار پاکستانی است. خیابان‌های سیمون بولیوار، یمن، سئول، پاکستان و میدان‌هایی چون آرژانتین و اتریش از این نوع اسامی خارجی هستند. نامگذاری نام‌های خارجی بر معابر و میدان‌های تهران، ریشه‌ای کهنه‌تر از جلسات شورای شهر دارد؛ اسامی فراوانی در گذشته بر خیابان‌های تهران گذاشته شده که هنوز هم برخی از آنها در اذهان مردم باقی مانده است. به هر حال باید دید اعضای شورای شهر در این رابطه چه نظری دارند.

زواره پیشتاز نامگذاری شد

براساس پیشنهاد شهرداری زواره و تصویب شورای این شهر، بولوار تازه‌ساخت زواره از میدان جمهوری اسلامی به سمت منطقه ریگستان و مقبره شیخ رجب برسی به نام بولوار آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی نامگذاری شد. این مسیر در سال ١٣٧٢ مسیر استقبال مردم زواره در سفر ریاست جمهوری آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی به شهرستان اردستان و بخش زواره بود. از سوی دیگر، یک عضو شورای شهر کرج اعلام کرد که تقاطع بزرگ و غیر همسطح مهرویلای کرج به نام آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی نامگذاری شد. میر ابراهیم صدیق درحاشیه مراسم گرامیداشت ارتحال آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی در مسجد جامع کرج گفت: با توجه به تقارن گشایش این پروژه بزرگ با ایام ارتحال آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی، مسئولان استان البرز و کرج تصمیم به نامگذاری این پروژه به نام این شخصیت بزرگوار گرفتند. او در ادامه اظهار داشت: این پروژه عظیم قرار است روز شنبه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بهره برداری برسد. صدیق افزود: برای احداث تقاطع غیر همسطح آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی (مهرویلا) همراه با تملکات آن بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است که این تقاطع در محل زیرگذر ایستگاه خط ۵ قطار شهری و سازه متروی کرج واقع شده است. این عضو شورای شهر کرج خاطرنشان کرد: پروژه عظیم زیرگذر مهرویلا بعد از تونل نیایش تهران، بزرگ‌ترین تونل شهری است که غیر از آن در شهرهای کشور پلی به این عظمت و بزرگی ساخته نشده است و این امر یک شاخص ارزشمند برای کلانشهر کرج به شمار می‌آید. او ادامه داد: سطح عرشه کل پل‌های این تقاطع ۱۸ هزار متر مربع است، همچنین طول تونل زیرگذر ۳۰۰ متر و تونل مترو که دراین محدوده واقع شده ۷۰۰ متر است. صدیق عنوان کرد: مجتمعی تجاری به منظور تامین بخشی از هزینه‌های صرف شده برای احداث زیرگذر مذکور در محل این پروژه ملی در نظر گرفته شده است که سطح ساختمان سازی آن به ۱۲ هزار مترمربع می‌رسد. او گفت: ۱۲۰ هزار مترمکعب عملیات خاکریزی، ۶۰۰ هزار مترمکعب عملیات خاکبرداری، ۴۷ هزار تن آسفالت و ۷۷ هزار مترمکعب بتن مصرفی از دیگر اقداماتی است که برای احداث این پروژه به انجام رسیده است. کرمان هم شهری دیگر است که مکانی در آن به نام آیت‌ا...‌هاشمی رفنسجانی، نامگذاری می‌شود. در همین رابطه، رئیس شورای شهر کرمان اعلام کرد: به یاد آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی، یکی از خیابان‌ها یا میدان‌های بزرگ شهر کرمان را به نام ایشان نامگذاری می‌کنیم. علی اکبر مشرفی با اعلام این خبر، اظهار کرد: برای یادبود آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی به دنبال نامگذاری یک خیابان یا میدان که در خور شان و نام ایشان باشد، هستیم. به گزارش ایسنا، او در پایان گفت: در اولین فرصت و طی دو هفته آینده، تصمیم گیری قطعی در مورد اینکه کدام خیابان یا میدان به نام ایشان نامگذاری شود، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

نامزد نامگذاری در تهران؟

رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران با اشاره به نامگذاری خیابان و بوستانی به نام آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی، اظهار کرد: برای نامگذاری خیابان و بوستانی مناسب، پیشنهاد طرح دوفوریتی را در کمیسیون مطرح می‌کنیم. مجتبی شاکری افزود: باید در رابطه با نامگذاری خیابان و بوستان، از معاونت شهرسازی و معماری و معاونت فنی و عمران گزارشی از معابر و بوستان‌های در حال ساخت دریافت کنیم. او عنوان کرد: بدون شک اگر لازم باشد نام یکی از خیابان‌های مناسب شهر تهران را به نام آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی تغییر خواهیم داد. او تاکید کرد: در جلسه یکشنبه، طرح دوفوریتی را در صحن شورا مطرح خواهیم کرد. شاکری با بیان اینکه آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی نقش بسیار سازنده‌ای در پیروزی انقلاب اسلامی داشته است، گفت: با نماز رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران بر پیکر آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی، همه افراد با سلیقه‌های مختلف با وحدت پیوند خوردند. به گفته رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر، جلسه ای در رابطه با نامگذاری مکانی در تهران به نام آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی تشکیل می‌شود اما در این راستا نظر دو تن از اعضای شورای شهر را جویا شدیم.

حکیمی‌پور: باید محلی جدید مدنظر باشد

یک عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: پیشنهادات در مورد این نامگذاری ابتدا به کمیسیون نامگذاری می‌رود و بعد به دست اعضای شورا می‌رسد. بعد از درگذشت آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی، جلسه شورای شهر تشکیل نشده است، اما در اولین جلسه در مورد این موضوع بحث خواهد شد. به احتمال زیاد، اعضای دیگر نیز پیشنهاداتی دارند. احمد حکیمی پور با تاکید بر نقش آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی در انقلاب اسلامی خاطرنشان می‌کند: ایشان سوابقی در مورد حفظ نظام و خدمت به مردم دارند که اعضای شورای شهر در راستای نامگذاری مکانی درخور شخصیت ایشان اقدام می‌کنند. رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر در مورد مکان احتمالی برای این نامگذاری، اظهار می‌کند: باید منتظر بمانیم تا ببینیم گزینه‌های مدنظر کمیسیون نامگذاری چیست. حکیمی پور می‌افزاید: به اعتقاد من باید مکانی را در نظر بگیریم که در شان خدمات و سوابق ایشان باشد. او در پایان تصریح می‌کند: من با پیشنهاداتی که به تغییر نام مکان‌ها اشاره دارند، مخالفم و تا جایی که امکان دارد باید از تغییر نام اجتناب کنیم، چون مردم باید بتوانند نام‌ها را بپذیرند. زمانی که نامی را تغییر می‌دهیم به دلیل جا افتادن نام قبلی در ذهن مردم، تجربه نشان داده است این مساله مشکلاتی را به همراه دارد. در مورد نامگذاری مکانی به نام آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی نیز باید محلی جدید مدنظر باشد.

حقانی: مکان احتمالی بوستان نیست

در همین رابطه، یک عضو دیگر شورای شهر به «آرمان» می‌گوید: امروز اگر آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی در قید حیات بود، تمایل نداشت مکانی به نامش، نامگذاری شود، اما باید بررسی‌های لازم از سوی ما که علاقه‌مند به ایشان هستیم در شورای شهر انجام شود تا مکانی در خور شخصیت ایشان، نامگذاری شود. به طور معمول نامگذاری‌ها در زمان حیات انجام نمی‌شود و بعد از درگذشت است که مردم در راستای تجلیل از افراد، اقدام به این کار می‌کنند. محمد حقانی در جواب این سوال که مکان احتمالی بوستان، خیابان یا بولوار است؟ اظهار می‌کند: مطلقا این مکان بوستان نیست و باید بولوار یا بزرگراهی اصلی مدنظر باشد تا درخور شان ایشان واقع شود. رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر در رابطه با تغییر نام یا نامگذاری مکانی جدید، بیان می‌دارد: اگر مکان‌هایی که وجود دارد، بدون کارشناسی نامگذاری شده باشد، می‌توان تجدید نظری در مورد آنها صورت داد، اما در مورد مکان‌هایی که شورای شهر نامگذاری کرده و این کار از مسیر قانونی انجام گرفته‌، تغییر نام مصلحت نیست. او با اشاره به جایگاه آیت‌ا...‌هاشمی رفنسجانی در انقلاب اسلامی خاطرنشان می‌کند: ایشان بعد از حضرت امام (ره) در قبل از انقلاب، تاثیرگذارترین فرد و در بعد از انقلاب، در کنار رهبری، نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند، بنابراین در این نامگذاری باید شان ایشان رعایت شود.

700700

کد خبر: 721782

وب گردی

وب گردی