تدابیر دولت برای بالابردن مصرف سیمان/ فروش سیمان با LC داخلی

وزیر راه و شهرسازی از افزایش مصرف سیمان با اجرای سیستم اعتباری خرید این محصول از طریق LC داخلی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، عباس آخوندی در سمینار توسعه، طرح و اجرای رویه های بتنی گفت: وزارت راه و شهرسازی جلسات متعددی با سازمان برنامه و بودجه برای اجرای سیستم اعتباری خرید سیمان با LC داخلی داشتند و بانک مسکن هم برای همکاری در این طرح اعلام آمادگی کرده تا بدین طریق شاهد افزایش مصرف سیمان در کشور باشیم.

آخوندی افزود: وزارت راه و شهرسازی تلاش دارد تا با استفاده از سیمان در باندهای فرودگاهی، تراورس های راه آهن و جاده ها و همچنین افزایش سهم ساختمان های بتنی نسبت به فولادی، مازاد تولید سیمان را مورد استفاده قرار دهد.

وی ادامه داد: در دهه ۷۰ ما با مازاد عرضه سیمان مواجه بودیم و هم اکنون هم این مشکل وجود دارد؛ زیرا ما بیش از مصرف داخل و صادرات خارجی سیمان تولید می کنیم. با این وجود اظهارات معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره افزایش میزان تولید سیمان تا سال ۱۴۰۴ با اما و اگرهایی مواجه است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، مشکل صنعت سیمان و بتن کشور در نظام توزیع و بازرگانی آن خلاصه می شود و در این زمینه ایران باید از کشورهای دیگر الگوبرداری کند.

آخوندی اضافه کرد: در برخی از کشورها برای تولید ۱۲۰ محصول از پایه سیمان استفاده می شود، در حالی که در ایران محصولات محدودی از سیمان به دست می آید.

وی اظهار داشت: علاوه بر تغییر نحوه عرضه سیمان باید به دنبال افزایش تقاضا در کشور باشیم و در این زمینه باید بخش بازاریابی صنعت سیمان را فعال تر کنیم و به دنبال تولید محصولات مختلف از سیمان باشیم.

وزیر راه و شهرسازی به اهمیت سیمان در تولید ریل، سد، ساختمان و... اشاره کرد و گفت: سیمان محصولی است که در زندگی مدرن و شهری کاربرد بسیار زیادی دارد و در کشورهای پیشرفته هر روز شاهد افزایش محصولات مختلف با پایه سیمانی هستیم، در حالی که در ایران چنین نوآوری هایی در صنعت سیمان کمتر مشاهده می شود و ما به تولید چند ماده اولیه با پایه سیمان اکتفا کرده ایم.

وی بیان کرد: در ایران علاوه بر اینکه شاهد افزایش انفجاری تولید سیمان هستیم، راهکار مناسبی هم برای افزایش تنوع محصولات سیمانی و بازاریابی فروش این محصول اجرایی نمی شود.

آخوندی تصریح کرد: در سال های ۱۳۷۰ که شاهد افزایش تولید سیمان در کشور بودیم، وقوع بحران تولید سیمان مازاد بر مصرف پیش‌بینی می شد.

کد خبر: 721858

وب گردی

وب گردی