فعال‌سازی غریزه درندگی در موش‌ها

محققان دانشگاه ییل موفق به جداسازی بخشی از مغز شدند که مختص غریزه شکار و درنگی بود.

به گزارش ایسکانیوز، در این پژوهش جدید، دو مجموعه از سلول‌های عصبی در آمیگدال(بخشی از مغز که کنترل احساسات و انگیزه را بر عهده دارد) یافت شده که سبب درندگی حیوانات شده و آنها را به استفاده از فک و عضلات گردن برای گاز گرفتن و کشتن وا میدارد.

دانشمندان از روش اپتوژنتیک برای فعال سازی مجموعه خاصی از سلول‌های عصبی استفاده کردند. اپتوژنتیک از تحریک نوری برای فعال سازی نورون‌های خاص استفاده می‌کند.

هنگامی که لیزر خاموش بود، موش‌ها رفتار طبیعی از خود نشان می‌دادند اما زمانی که لیزر فعال می‌شد موش‌ها برانگیخته شده و هرچه در سر راهشان بود را گاز می‌گرفتند.

محققانی که رهبری این پژوهش را بر عهده داشتند اظهار کردند که موش‌ها دقیقا بعد از تابانده شدن لیزر شروع به پریدن بر روی جسم پیش روی خود می‌کردند.

این طور به نظر می‌رسید که این حیوان قصد گرفتن و از بین بردن آن جسم را دارد.

نکته جالب توجه این است که این موشها به هم جنس خود که در قفس حضور داشت حمله ور نمی‌شدند و علاوه بر این گرسنگی نیز بر درنده خویی این حیوان تاثیر بسزایی داشته و موش‌های گرسنه تهاجمی تر از سایر موش‌ها شدند.

هدف محققان این پژوهش تبدیل این حیوانات کوچک به یک هیولای درنده نیست بلکه آنها سعی دارند تا از این طریق به درک عملکرد شبکه‌های مغز بپردازند.

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 721861

وب گردی

وب گردی