سازمان راهداری دخالتی در تعیین نرخ کرایه حمل ناوگان تانکری ندارد

مدیرکل دفتر حمل‌ و نقل سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای با بیان اینکه این سازمان دخالتی در نرخ مصوب سالانه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ندارد، افزود: با توجه به فعالیت همزمان دو موتور خودرو و یخچال، سهمیه سوخت ناوگان یخچالی افزایش یافت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، «غلامحسین دغاغله» افزود: براساس مصوبه شورای عالی اقتصاد و شورایعالی هماهنگی ترابری، کرایه حمل و ‌نقل بار میان شرکت و راننده توافقی است و چگونگی توافق نیز با عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌شود.
وی افزود: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به دلیل دغدغه سوخت رسانی به جایگاه‌ ها و نیروگاه های کشور، خودروهای ناوگان تانکری را با تسهیلات ویژه‌ای در اختیار مالکان و رانندگان قرار می‌دهد که دارندگان سایر ناوگان باری از چنین شرایطی برخوردار نیستند.
شرکت ملی پخش در ازای قرارداد 15 ساله بخشی از سود تسهیلات خرید ناوگان را پرداخت می کند.
به گفته دغاغله، نرخ حمل مواد سوختی از سوی ناوگان تانکری زیر نظر کمیته ای در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تعیین می شود و نوعی معادله دو وجهی است.
وی افزود: میزان کرایه‌ای که رانندگان ناوگان حمل‌ و نقل کالا تا نیمه اول سال 95 دریافت می‌کردند، برابر نرخ کرایه 3 سال گذشته و ناشی از کاهش قیمت برخی محصولات و رکورد جهانی بود.
وی با بیان اینکه «نرخ کرایه ناوگان باری کشور در سال جاری برابر با نیمی از کرایه سال 1391 است، گفت: با توجه به روند صعودی قیمت محصولات در جهان شاهد رشد تدریجی قیمت کرایه‌ها نیز هستیم.
این مقام مسوول در ادامه با اشاره به انتظار رانندگان ناوگان تانکری ویژه حمل سوخت برای افزایش کرایه‌ها به نسبت افزایش قیمت جهانی نفت نیز گفت: کرایه کامیون‌های تانکری حمل فرآورده‌های نفتی از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تعیین می‌شود و سازمان راهداری دخل و تصرفی در آن ندارد.
وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از ناوگان تانکری کشور به شرکت پخش واگذار شده است، افزود: به همین دلیل کرایه حمل سوخت توسط این شرکت تعیین می‌شود و طبق قرارداد، مالکان ناوگان تانکری موظف به حمل محصولات این شرکت با قیمت توافقی هستند و این کرایه ها سالانه به روز می‌شود و در طول سال هیچ افزایش کرایه حملی از سوی شرکت ملی پخش اعمال نمی‌شود.
دغاغله درباره چگونگی رفع مشکل سوخت ناوگان یخچالی نیز گفت: ناوگان یخچالی به دلیل داشتن دوموتور فعال همزمان از شرایط خاصی برخوردار هستند و علاوه بر سهمیه عملکردی پس از بررسی در کمیته فنی سوخت با حضور نهادها و سازمان‌های ذیربط، تصمیم گرفته شد به اندازه میزان مصرف و مورد نیاز این ناوگان، سوخت در اختیار آنها قرار داده شودکه از ماه گذشته نیز کارت هوشمند آنها شارژ شد.
وی خاطرنشان کرد: در تعیین سوخت مورد نیاز ناوگان یخچالی علاوه بر ترددهای یکسرخالی، درجا کارکردن موتور یخچال نیز محاسبه شده و میزان سوخت بر اساس سن و نوع خودرو با هم متفاوت است. بنابر گزارش‌های دریافت شده اکثر دارندگان کامیون‌های یخچالی از اقدامات انجام شده رضایت کامل دارند.
مدیرکل دفتر حمل‌ و نقل سازمان راهداری با اشاره به کاهش قیمت سنگ ‌آهن نیز گفت: کامیون‌های ایرانی تا سال 1391 در ازای دریافت 1200 هزار ریال برای حمل هر تن سنگ آهن حاضر به جابجایی این محصول از خاف به بندرعباس بودند اما به دنبال کاهش قیمت جهانی، کرایه حمل به 450 هزار ریال به ازای هر تن رسید و با وجود افزایش قیمت جهانی سنگ آهن در جهان، تغیر محسوسی در قیمت نبود و تا ابتدای سالجاری کرایه حمل این محصول به حدود 600 هزار ریال رسیده است.
وی با اشاره به دلایل کاهش حمل‌ و نقل سیمان در کشور نیز گفت: با توجه به اینکه سهم قابل توجهی از سیمان تولید کشور صادراتی است، پس از حمله گروهک تکفیری داعش به عراق، صادرات سیمان ایران به این کشور حدود 90 درصد کاهش یافت و 10 درصد باقیمانده به اقلیم کردستان نیز بعد از تشدید درگیری‌ها با داعش به صفر رسید.
این مقام مسوول افزود: با ادامه روند کاهش صادرات سیمان، تولیدکنندگان به دنبال کاهش هزینه‌های خود به مشتریان داخلی در ازای خرید تخفیف قائل می‌شدند و سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای با تشکیل جلسه‌ای با حضور نمایندگان انجمن‌های سیمان، کامیون داران و شرکت‌ها تصمیم گرفت که بخش حمل‌ و نقل نیز به مقدار 50 درصد(نیمی) از میزان تخفیف کارخانه‌های سیمان به مشتریان را برای حمل سیمان، تخفیف قائل شود.

**جلوگیری از توقف چرخه فعالیت ناوگان باری در زمان رکود
مدیرکل دفتر حمل‌ و نقل کالا تصریح کرد: با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت تدبیری اندیشیده شد تا مانع تعطیلی کارخانه‌های تولید سیمان و توقف چرخه فعالیت حمل‌ و نقل این محصول شویم.
دغاغله با بیان اینکه «قیمت سیمان از سال گذشته رو به افزایش است» گفت: هم اکنون کارخانه‌های سیمان همدان دچار کمبود ناوگان برای صادرات به عراق( شلمچه و بندر امام) می‌شوند اما در این راستا کرایه حمل نیز تعدیل می‌شود که نشان دهنده همراهی صنعت حمل‌ و نقل جاده‌ای با سایر بخش ها و نقش تعیین کننده عرضه و تقاضا در نرخ حمل و کار است.

101/401

کد خبر: 721899

وب گردی

وب گردی