مذاکره برای اتصال به نظام بین الملل پرداخت، پس از برجام کلید خورد/برنامه بانک مرکزی برای ایجاد اتصالات منطقه ای

مدیره اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی گفت: مذاکرات برای اتصال نظام بانکی ایران به پرداخت های بین المللی پس از برجام آغاز شده و پیش از آن این امکان برای بانک مرکزی وجود نداشت.

به گزارش ایسکانیوز، داود محمدبیگی افزود: مذاکره و تعامل با شرکت های بین المللی پرداخت با هدف اتصال شبکه بانکی ایران به نظام پرداخت های بین الملل پس از برجام آغاز شده است و البته این شرکت ها با ملاحظه های خود کار را به جلو می برند.
وی با بیان اینکه اکنون در حوزه تکنولوژی و زیرساخت وضعیت خوبی وجود دارد و در عمل وارد مباحث اجرایی این اتصال ها شده ایم، احتمال داد که در چند ماه آینده زیرساخت های لازم در این زمینه در کشور شکل گیرد.
محمدبیگی در عین حال با برشمردن موانع ورود این شرکت های پرداخت به بازار ایران، گفت: بخشی از شرکت های بین المللی پرداخت، آمریکایی هستند که در عمل بخاطر تحریم های اولیه امکان همکاری با آنها وجود دارد.
وی ادامه داد: 2 شرکت برای ورود به بازار ایران ابراز تمایل کرده اند و در زمان حاضر مقدمات کار در حال انجام است.
مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی افزود: در پی یافتن راهکارها ترغیب این شرکت ها برای ورود به بازار ایران هستیم زیرا ورود آنها سبب تقویت نظام پرداخت در کشور می شود.
وی ایجاد اتصالات منطقه ای به جای استفاده از شرکت های بین المللی را یکی از رویکردهای مورد نظر بانک مرکزی عنوان کرد و افزود: می توان با ایجاد اتصال های منطقه ای از جمله خاورمیانه و کشورهای منطقه این اتصال ها را پیگیری و اجرایی کرد.

** نبود یکپارچگی در شبکه بانکی /رقابت برای کسب بازار بیشتر
محمدبیگی، بر انسجام بیشتر بانک ها در ارتباطات بین المللی تاکید کرد و گفت: متاسفانه در شبکه بانکی هم صدایی و یکپارچگی در سطح مورد انتظار وجود ندارد و بانک ها برای کسب بازار بیشتر با یکدیگر رقابت می کنند.
مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی در عین حال تاکید کرد که بانک مرکزی قصد ایجاد مانع و محدودیت برای بانک ها برای اتصالات بین المللی ندارد و از این رو برخی بانک ها برای ایجاد این ارتباطات از بانک مرکزی درخواست مجوز کرده اند.
به گزارش ایرنا، اوایل امسال بود که اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی از آغاز رایزنی با 2 شرکت پرداخت بین المللی شامل جی.سی.بی (JCB) ژاپن و شبکه یو.پی.آی (UPI) چین خبر داد.
علی کرمانشاه معاون فناوری های نوین بانک مرکزی چندی پیش اعلام کرد پس از بررسی پیشنهادهای شماری از بزرگ ترین شرکت های بین المللی، طرح امکان استفاده از کارت های بانکی ایران در خارج از کشور تا اوایل سال آینده عملیاتی می شود.
به گفته وی، در صورت بهره برداری از این طرح، بستر و زیرساختی فراهم می شود که صادرکنندگان و پذیرندگان کارت های بانکی از آن استفاده می کنند.

منبع: ایرنا

401/101

کد خبر: 721984

وب گردی

وب گردی