هیبریدها بازار نفت را متحول خواهند کرد؟

در حالی خودروهای هیبریدی پا به خیابان‌ها گذاشته‌اند که در حال حاضر روزانه حدود ۴۵ تا 50 میلیون بشکه نفت خام در حمل و نقل جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و پیش بینی‌ها بر آن است که در سال‌های آینده این حجم نفت خام که به بنزین تبدیل می‌شود، کاهش یافته و قیمت نفت را با خود کاهش می‌دهد، حال جای سؤال دارد که خودروهای هیبریدی چه زمانی خیابان‌ها را به قرق چرخ‌های خود در می‌آورند؟

به گزارش ایسکانیوز، یک شرکت فرانسوی پیش بینی کرد با توجه به روند کنونی گسترش استفاده از انرژی تجدیدپذیر و خودروهای الکتریکی احتمال دارد قیمت نفت در ۱۰ سال آینده به ۱۰ دلار در هر بشکه کاهش یابد.

این پیش بینی در حالی مطرح شده که در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان به سمت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر حرکت کرده و حتی در برخی موارد شرکت‌ها برای تولید برق و فروش آن به دولت‌ها با سرمایه گذاری در انرژی‌های خورشیدی میزان مصرف سوخت‌های فسیلی را به شدت کاهش داده‌اند.

در سوی دیگر شرکت‌های خودرویی طراحی‌های موتورهای محصولات را به سمتی برده‌اند که بتوانند در کنار مصرف سوخت فسیلی از برق استفاده کنند و با علم روز حداکثر میزان مصرف ترکیبی خودروهای هیبریدی به حدود ۴ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است و به نظر می‌رسد پیشرفت علم شرایط را به گونه‌ای رقم بزند که در نهایت استفاده از سوخت‌های فسیلی در خودروهای شخصی به صفر برسد.

حال با این شرایط جای سؤال دارد که آیا با پیشرفت علم قیمت نفت که بعد از گذشت بیش از دو سال سقوط، در حال حاضر با رفت و آمدهای بسیار اوپک و غیر اوپک، قیمت به حدود ۵۵ دلار در هر بشکه رسیده است، طی ۱۰ سال آینده به ۱۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید؟ و از سوی دیگر چه میزان از مصرف نفت خام جهان در صنعت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

در این رابطه مرتضی بهروزی‌فر کارشناس بازار نفت به خودروکار، با بیان اینکه کاهش قیمت نفت خام در پی استفاده از خودروهای هیبریدی در طی ۳۰ تا ۴۰ سال رقم خواهد خورد، گفت: در بخش‌های مختلف اقتصادی با توجه به شرایط فعلی نمی‌توان جایگزینی برای فرآورده‌های حمل و نقل در نظر گرفت.

وی تصریح کرد: در بخش خانگی و اداری مصرف فرآورده‌های نفت به صفر رسیده و گاز طبیعی در کنار ذغال سنگ جایگزین فرآورده‌های نفتی شده است.

بهروزی‌فر با تاکید بر اینکه در حال حاضر حمل و نقل بر پایه نفت و فرآورده‌های نفتی قرار دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به پیشرفت علم و صنعت انرژی‌های نو، بازار آینده نفتی در سال‌های آینده دچار تغییر و تحول خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نفت خام از سال ۱۸۵۰ میلادی در مقیاس اقتصادی به مصرف رسید و عمده مصرف برای روشنایی بوده و این در حالی است که بنزین در آن سال به عنوان حلال عرضه می‌شد، گفت: توسعه موتورهای دورن سوز میزان مصرف بنزین را به شدت افزایش داد.

این کارشناس بازار نفت، افزود: در کنار رشد بنزین، با جایگزینی برق به جای نفت سفید همگان فکر می‌کردن که صنعت نفت بی جان شده است، اما خودرو جان دوباره‌ای به این صنعت داد.

بهروزی‌فر بیان کرد: خودروهای هیبریدی که در چند سال آینده اقتصادی خواهد شد و در کنار آن تکنولوژی تولید باطری‌ها ارتقا پیدا خواهد کرد، طی سه تا چهار دهه آینده بازار نفت را تغییر خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: خودروهای برقی و هیبریدی در حال حاضر تا حدودی به بنزین نیاز دارند و با پیشرفت علم میزان مصرف به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و در مجموع می‌توان مدعی شد که پیشرفت صنعت خودروسازی در زمینه تولید خودروهای هیبریدی بازار نفت را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این کارشناس بازار نفت در انتها تاکید کرد: از مصرف روزانه 90 میلیون بشکه نفت خام، ۴۵ تا 50 میلیون بشکه در بخش حمل و نقل مصرف می‌شود و در حال حاضر سوخت فسیلی در این صنعت جایگزینی ندارد.

با این تفاسیر و پیش بینی‌های پرده نقره‌ای سینما در سال‌های نه چندان دور و در طی دهه‌های اخیر صنعت خودروسازی به سمتی حرکت خواهد کرد که کمترین میزان مصرف سوخت‌های فسیلی به ویژه بنزین را رقم خواهد زد.

402/101

منبع : خودروکار

کد خبر: 722020

وب گردی

وب گردی