ارایه بسته های تشویقی اپراتورها ساماندهی شد

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با تدوین مقررات جدید برای بسته های تشویقی اپراتورها اعلام کرد: اپراتورها در صورت حفظ کیفیت می توانند نسبت به ارایه طرح های تشویقی اقدام کنند.

به گزارش ایسکانیوز، این کمیسیون در جلسه اخیر خود، مقررات جدید برای طرح های تعرفه ای تشویقی دارندگان پروانه ارایه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات را تصویب کرد.
در بخشی از این مصوبه تاکید شده است: ارایه طرح های تشویقی از سوی اپراتورها منوط به حفظ کیفیت خدمات است و در صورتی که طرح تشویقی منجر به افت کیفیت شود، اپراتور باید بر اساس شرایط اعلام شده توسط سازمان، نسبت به توقف طرح اقدام کند و در این خصوص اطلاع رسانی لازم را برای مشترکان خود داشته باشد.
همچنین اپراتور باید در بخش عمومی پورتال خود ضمن اعلام همه تعرفه های عادی، بخش مشخصی را به اعلام طرح های تشویقی اختصاص دهد و ضمن بروز رسانی آن، مشخصات شفاف طرح های تشویقی به همراه تاریخ شروع و پایان طرح و نحوه تمدید(شارژینگ )آنها را اعلام کند.
در این مصوبه اپراتورها موظف شدند تا در تمامی تبلیغات مربوط به طرح های تشویقی، مشخصات اصلی طرح و تاریخ شروع و پایان را مشخص و منتشر کنند.
در بخش دیگری از مصوبه قید شده است: در صورتی که سازمان به دلایلی از قبیل حفظ تعادل در بازار، تداوم رقابت سالم و ارایه خدمات و رشد کیفی آنها با ارایه طرح های تشویقی، ادامه آن و یا توقف طرح پیش از موعد اتمام ارایه طرح، موافقت نکند، موضوع را به اپراتور اعلام خواهد کرد و در این صورت اپراتور مجاز به اجرا و یا ادامه یا توقف طرح نیست.
مصوبه تاکید دارد: در صورتی که سازمان اصلاحاتی را جهت اعمال در طرح های تشویقی به اپراتور اعلام کند و یا اطلاعات طرح های در دست اجرای اپراتور را بخواهد، اپراتور موظف است تا اقدام های لازم در خصوص اصلاح موارد اعلام شده و یا ارایه اطلاعات درخواست شده را به عمل آورد.

* الزام به ارایه طرح تشویقی تنها هشت بار در سال
مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تاکید دارد: هر اپراتور تنها می تواند حداکثر هشت بار در سال طرح های تشویقی را برای خدمات مورد نظر خود به تفکیک در بخش ثابت و تلفن همراه ارایه کند.
بر این اساس، تمدید طرح تشویقی بعد از پایان مدت آن، به عنوان یک طرح تشویقی جدید محسوب شده و در فهرست تعداد هشتگانه امکان ارائه طرح تشویقی اپراتور لحاظ خواهد شد، مگر آنکه تمدید طرح تشویقی، برای تکمیل مدت زمان سه ماهه طرح تشویقی اولیه بوده باشد.
مصوبه عنوان کرده است: مجموع مدت کل زمان ارایه طرح های تشویقی در سال، اعم از طرح تشویقی و یا تمدیدیه طرح تشویقی، نباید بیش از هشت ماه از سال باشد.

*تعیین سقف و کف تعرفه تشویقی
در مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات آمده است: در صورت وجود کف تعرفه مصوب کمیسیون برای یک خدمت، تعرفه خدمات در قالب طرح های تشویقی می تواند پایین تر از کف تعرفه مصوب باشد و در صورت نبود کف تعرفه مصوب برای خدمات، یک چهاردهم سقف تعرفه، به عنوان ملاک سنجش خواهد بود.
تبصره مصوبه تاکید دارد: تعرفه طرح های تشویقی اپراتور با سهم بازار بیش از 10درصد، حداکثر می تواند بیست درصد از کف تعرفه پایین تر باشد و تعرفه طرح های تشویقی اپراتور با سهم بازار کمتر از 10 درصد، حداکثر می تواند 40 درصد از کف تعرفه پایین تر باشد.
براساس این مصوبه، هر طرح تشویقی می تواند حداکثر شامل پنج بسته خدمتی حاوی یک خدمت و یا ترکیبی از چند خدمت با مهلت مقرر و با تعیین مبلغ برای کل بسته باشد.
اپراتور حداقل دو هفته قبل از اجرای طرح موظف است نسبت به اعلام تعرفه هر طرح تشویقی با جزئیات مربوطه، حداقل شامل مدت ارایه طرح و مدت استفاده از طرح، به سازمان اقدام کرده و ارایه طرح و خدمت از سوی اپراتور مشروط به سپری شدن زمان اعلام شده در این ماده و دریافت نشدن هرگونه نامه رد طرح و یا نامه اصلاحیه طرح از سوی سازمان است.
بر اساس تبصره دوم مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات چنانچه در بسته خدمتی اپراتور نسبت به ارایه مودم، آنتی ویروس، گوشی و دیگر تجهیزات و خدمات خارج از موضوع پروانه اقدام شده باشد، قیمت مودم، آنتی ویروس، گوشی و سایر تجهیزات، مستقل از قیمت خدمات است و باید به صورت مجزا تعیین و اعلام شود.
مصوبه تاکید دارد: اگر اپراتور در طرح تشویقی مایل است خدمات را هم در ساعات کم مصرف و هم در ساعات عادی ارایه دهد، باید خدمات قابل ارایه در ساعات عادی و ساعات کم مصرف را به صورت تفکیک شده اعلام کند.
از سال های گذشته اپراتورهای تلفن همراه با ارایه طرح های تشویقی از جمله مکالمه نامحدود، تلاش در افزایش سهم خود از بازار و جذب مخاطبان داشتند که این نوع طرح های تشویقی به علت افت کیفیت خدمت رسانی، به هم خوردن تعادل بازار و ضدرقابتی شدن قیمت ها، با واکنش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مواجه شد و این سازمان دستور توقف این مدل طرح ها را اعلام کرد.
پیشتر محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره محدود شدن طرح های تشویقی اپراتورها گفت: طرح‌های تشویقی اپراتورها موجب اختلال در شبکه آنها شد و به همین دلیل ما به محدود کردن آنها اقدام کردیم.
وی ادامه داد: اپراتورها وقتی به طرح‌های تشویقی اقدام کردند، تصور نمی کردند که رقابت به شکلی درآید که شبکه آنها با مشکل روبه‌رو شود.

401/101

کد خبر: 722268

وب گردی

وب گردی