نعمت زاده  :بیش از 8 میلیارد دلار در قالب 68 طرح بعد از برجام در صنعت کشور سرمایه گذاری خارجی انجام شده است

وزیر صنعت، معدن وتجارت در سالگرد امضای برجام در دانشگاه خاتم گفت: 68 طرح با سرمایه گذاری خارجی بیش از 8 میلیارد و 800 میلیون دلار در دولت تدبیر و امید انجام شده است که 5 میلیارد دلار آن مربوط به سال 95 است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل ازشاتا ؛ « محمد رضا نعمت زاده »: در چهاردهمین همایش از مجموعه همایش های علمی و کاربردی اقتصاد مقااومتی در دانشگاه خاتم با بیان این مطلب ، افزود : عملیات اجرایی برخی از این طرح ها 100 درصد و برخی دیگر به 90 درصد رسیده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید اقتصاد بدون نفت را جدی تر از قبل دنبال کنیم ، گفت: در 9 ماهه امسال نسبت به پارسال در صادرات غیر نفتی 9 درصد رشد داشته ایم و صادرات غیر نفتی کشور از 200 هزار دلار اول انقلاب، سال گذشته به 40 میلیارد دلار رسید و امسال به حدود 45 میلیارد دلار خواهد رسید.

وزیر صنعت، معدن وتجارت در ادامه گفت: هم اکنون حدود 450 قطعه ساز اصلی و یک هزارو 200 قطعه ساز یدکی یا فرعی در کشور وجود دارد که با خودروسازان بزرگ همکاری می کنند و در این میان اگر خودرو سازی رشد لازم پیدا نکند بدنبال آن این قطعه سازان نیز در حالت رکود به سر می برند.

نعمت زاده با اشاره به اینکه صنایع بزرگ و مادر به مراتب مزیت های بیشتری دارند افزود : 95 درصد از صنایع کشور از نوع کوچک و متوسط هستند که 40 درصد اشتغال کشور را تامین می کنند و 20 درصد ارزش افزوده را تولید می نمایند و این در حالی است که واحدهای بزرگ صنعتی 80 درصد ارزش افزوده را تولید می کنند.

وی افزود : صنایع کوچک اقماری بوده و در صورت بده و بستان با صنایع بزرگ پویا و فعال می شوند.

محمدرضا نعمت زاده که در همایش اقتصاد مقاومتی سخن می گفت افزود: برای ایجاد یک صنعت بزرگ از زمان طراحی اولیه تا احداث و بهره برداری کامل حداقل 4 الی 5 سال طول می کشد لذا می بایست از اقدامات تکراری پرهیز نموده و و از تجارب سایر کشورهای موفق صنعتی و دانشگاهیان سود برد.

وزیر صنعت، معدن وتجارت تصریح کرد : اخیرا سرمایه گذاری های جدیدی در بخش صنایع معدنی کشور شده است و ما درصدد تکمیل و بهم پیوستگی حلقه های زتجیره تولید صنایع معدنی از جمله فولاد هستیم واز معدن تا محصول نهایی این زنجیره قطع نشده و در تعامل با یکدیگر باشند.

نعمت زاده با بیان اینکه در دولت قبلی و فعلی یارانه تولید نصیب وزارت صنعت ، معدن و تجارت نشده است ، گفت: حتی از بودجه های ما برمی دارند تا بتوانند یارانه نقدی را پرداخت کنند.

101

کد خبر: 722276

وب گردی

وب گردی