سیمرغ مصلحت اندیش سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر، موضوعی است که هر سال و با نزدیک شدن بهمن ماه به یکی از داغ ترین موضوعات اخبار سینمایی بدل می شود. اینکه چه کسانی و با چه دیدگاهی فیلم های حاضر در مهم ترین رویداد فرهنگی و هنری ایران را انتخاب می کنند بخشی از اهمیت این هیات است. انتخابی که گاهی ممکن است بر اساس کیفیت فیلم ها انجام نشود و دیدگاه های سیاسی اعضای هیات انتخاب و شرایط حاکم بر جامعه هم ملاکی تعیین کننده باشد.

به گزارش ایسکانیوز، اینکه اعضای هیات انتخاب چه کسانی هستند و در نهایت چه فیلم هایی را برای حضور در جشنواره فیلم فجر مورد تایید قرار می دهند چالشی بزرگ را پیش روی سینماگران قرار می دهد از آن جهت که بسیاری سیستم انتخاب فیلم در این رویداد فرهنگی را عادلانه نمی دانند و معتقدند که کیفیت فیلم ملاک اصلی در انتخاب فیلم های این فستیوال نیست.
نگاهی به اعضای هیات انتخاب در چهار سال گذشته تعیین کننده تفکری است که برای انتخاب هر ساله فیلم ها صورت گرفته است.
سال 92، شروع فعالیت دولت دوره یازدهم است، در این سال ابراهیم داروغه زاد، مجید رضا بالا، حسین کرمی، داریوش فرهنگ، محمدحسن لطیفی، علی معلم و مازیار میری اعضای هیات انتخاب هستند؛ از میان این هفت نفر، ابراهیم داروغه زاده، مجید رضابالا و حسین کرمی به عنوان نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هیات حضوردارند. داریوش فرهنگ، محمد حسین لطیفی، علی معلم و مازیار میری هم افرادی هستند که به عنوان نمایندگانی از سینماگران انتخاب شدند.

در سی و سومین جشنواره فیلم فجر محمدعلی آهنگر، محمد احسانی، احمد امینی، بهنام بهزادی، مجید رضا بالا، رسول صدرعاملی و حسین کرمی اعضای هیات انتخاب را تشکیل دادند.
محمد احسانی، مجید رضا بالا و حسین کرمی در این سال به عنوان نمایندگان وزارت ارشاد معرفی شدند و احمد امینی، بهنام بهزادی، رسول صدرعاملی، حسین کرمی، محمدعلی آهنگر هم از سینماگرانی هستند که در این شورا حضور داشتند.
سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر اما شاید یکی از دوره هایی بود که آراء هیات انتخاب نشان از آن داشت که داوری ها بسیار عادلانه و بدون توجه به مصلحت خاصی انجام شده است زیرا آثاری که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند تا حدود زیادی مورد توجه منتقدان و مردم قرار گرفتند و فروش سینمای ایران در سال 95 هم گواهی بر این مدعا است. اما اعضای هیات انتخاب چه کسانی بودند؟! محمد احسانی، شهرام اسدی، فریدون جیرانی، علیرضا شجاع نوری، محمدباقر قهرمانی، حسین کرمی و رضا مقصودی افرادی بودند که به داوری آثار برای حضور در جشنواره سی و چهارم فجر پرداختند. در این دوره هم سه نفر نماینده وزارت ارشاد بودند که محمد احسانی، حسین کرمی و محمدباقر قهرمانی از وزارت ارشاد در این جمع حضور داشتند.
نگاهی به اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر از ابتدای دولت تدبیر و امید می توان دید که اکثر اعضا فیلمساز هستند، کارگردان، تهیه کننده، نویسنده و بازیگران سینما از افرادی بوده اند که فیلم های فرستاده شده به جشنواره را انتخاب کرده اند اما در شورای انتخاب آثار امسال که سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر است چینش اعضا به شکل دیگری اتفاق افتاده است.

سیدضیاءهاشمی، محمدعلی حسین‌نژاد، نرگس آبیار، عماد افروغ، حسین کرمی، حجت‌الاسلام حجت مرقاتی و جمال امید. از میان افراد انتخاب شده 4 نفر از وزارت ارشاد حضور دارند؛ محمدعلی حسین نژاد، عماد افروغ، حسین کرمی و حجت الاسلام حجت مرقاتی که با سه دوره گذشته متفاوت است، محمدعلی حسین نژاد البته فعالیت هایی هم در زمینه سینما داشته است اما بیش از آن فعالیت های اجرایی داشته است، پس به نظر می رسد او بیشتر نماینده ارشاد است تا سینماگران، از فعالیت های او می توان به همکاری بخش فرهنگی جهاد سازندگی، صدا و سیما، بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری و معاونت امور سینمایی، مدیریت بخش های فرهنگی و رسانه ای جهاد سازندگی، مدیریت گروه فرهنگی ـ اجتماعی شبکه دوم سیما، عضو شورای برگزاری و کمیته انتخاب جشنواره بین المللی فیلم فجر در سال های متوالی، مدیریت مرکز سینمای تجربی و نیمه حرفه ای، ریاست سازمان توسعه سینمایی سوره، مشاور معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری، عضو گروه تخصصی سینما در فرهنگستان هنر، سرپرست گروه پژوهشی سینما در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات و عضو هیأت داوری آکادمی سینما و همچنین به عنوان مشاور مدیریت و برنامه ریزی با مراکز و موسسات مختلف و دست اندرکاران حرفه ای سینمای کشورمان اشاره کرد.

در واقع از سال 92 تاکنون، وزارت ارشاد در هر دوره 3 نماینده داشت که امسال به چهار نفر افزایش یافته است، سه نفر دیگری هم که در شورا به عنوان نمایندگان سینماگران حضور دارند؛ تنها نرگس آبیار که کارگردان است و سید ضیا هاشمی تهیه کننده سینما است و جمال امید از پژوهشگران با سابقه سینما است.
هیات انتخابی که امسال برای جشنواره سی و پنجم انتخاب شد نگرانی های بسیاری را برای سینماگران به وجود آورد که یکی از آنها حذف فیلم کیانوش عیاری به نام «کاناپه» و نحوه اعلام فیلم های انتخاب شده بود، هر سال هیات انتخاب شده اسامی فیلم های مورد تایید را در یک نوبت اعلام می کند اما امسال ابتدا نام 28 فیلم اعلام شد و پس از آن و با گذشت دو روز از انتشار بخش نخست، نام 5 فیلم دیگر اعلام شد تا در مجموع 33 فیلم به بخش مسابقه جشنواره راه یابند.
حضور افراد غیر فیلمساز در هیات انتخاب جشنواره امسال و تزلزل این هیات در انتخاب آرا نشان از آن دارد که شاید امسال قرار است جشنواره ای با مصلحت های انتخابات پیش رو برگزار شود.
501500

کد خبر: 722290

وب گردی

وب گردی