افزایش پهنای باند کشور به ۱۰ هزار گیگابایت بر ثانیه

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه تا یک ماه و نیم دیگر، پهنای باند کشور به ۱۰ هزار گیگابایت بر ثانیه می‌رسد، گفت: کانال‌های تلگرامی بالای ۵۰۰۰ عضو باید در وزارت ارشاد ثبت شوند.

به گزارش ایسکانیوز، محمود واعظی در نشست صبحانه کاری در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به اینکه معتقدم دولت باید از تصدی‌گری کنار بکشد، گفت: همه امور باید در اختیار مردم و بخش خصوصی باشد و یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی هم، همین است.

وی ضمن یاد از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: ۳۷ سال با ایشان همکاری داشتم و ارتباط نزدیکی داشتیم. آرزوی ایشان که در نهایت هم برآورده نشد، این بود که اقتصاد ایران خصوصی شود و دولت، کمترین نقش را داشته باشد. به خاطر دارم که در زمان ریاست جمهوری، ایشان عصبانی بودند که بدنه دولت وارد همه امور می‌شود؛ البته آن زمان شرایط پس از جنگ بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه تمام تلاش ما این بود تا فضا و بستر را در حوزه ICT فراهم کنیم، گفت: ما به دنبال این هستیم که این بخش در اختیار بخش‌خصوصی باشد؛ غیر از دو بخش امنیتی و زیرساختی، تمامی امور را در حال‌حاضر در اختیار بخش خصوصی قرار دادیم.

واعظی با تأکید بر اینکه مجوزهای که در گذشته نیاز بود را کاهش داده‌ایم، افزود: ما می‌خواهیم که رگولاتوری کمتر در این حوزه دخالت کند، اما مشکل این است که بخش‌خصوصی با یکدیگر تفاهم ندارند و پس از ۷-۶ ماه به ما مراجعه کردند و گفتند که شما برای ما مقررات‌زدایی کنید.

وی ادامه داد: معتقدم در کشور همه باید با یکدیگر رشد کنند و وقتی در بخش خصوصی فرهنگسازی شود و شرکت‌ها رشد کنند، دیگر مشکلی نداریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص تعدد برگزاری نمایشگاه در این حوزه گفت: ما نیز نسبت به اینکه نمایشگاه‌ها یک متولی ندارد، ناراحتیم؛ اما نمی‌توانیم برای کسی اجبار بگذاریم.

واعظی با اشاره به حمایت از تولید سخت‌افزار و نرم‌افزار از سوی این وزارتخانه اظهار داشت: به بیش از ۳۰۰ شرکت وام وجوه اداره شده پرداخت شده است؛ به طوری که در دو سال گذشته حدود ۱۲۰ میلیارد تومان وام وجوه اداره شده با بازپرداخت یک، دو و سه ساله پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه هماهنگی میان تشکل‌های این بخش وجود ندارد، گفت: در هر جلسه‌ای که یک تشکل را دعوت می‌کنیم، همواره تشکل‌های دیگری حضور دارند که نسبت به این موضوع گله‌مند هستند؛ لذا خواهش دارم تا اقدامی انجام دهید که تکلیف ما هم مشخص شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ضرورت شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها اشاره کرد و گفت تلاش بسیار زیادی کردیم تا این بخش ساماندهی شده و رونق بگیرد و در این مدت، ۱۰۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه بوجود آمده است. همچنین تاکنون نزدیک به ۱۱۰ هزار اپلیکیشن بومی نوشته شده است.

واعظی با اشاره به اینکه در خصوص تولید محتوا، یک نهضت در کشور به راه افتاده و ما نیز حمایت می‌کنیم، گفت: ما و شبکه ملی اطلاعات بستری را فراهم کردیم که هر کسی که توانایی دارد، می‌تواند وارد این حوزه شود.

وی تصریح کرد: در ابتدای دولت یازدهم، پهنای باند کشور ۶۶۴ گیگ بود که الان به بیش از ۴۰۰۰ گیگ رسیده است و تا یک ماه و نیم دیگر به ۱۰ هزار گیگ می‌رسد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص موضوع ساماندهی کانال‌های تلگرامی گفت: در حال حاضر این کانال‌ها مانند مطبوعات عمل می‌کنند؛ البته بخش خصوصی نگرانی‌ بابت شایعات ندارد، اما راجع به ما و خانواده ما هر روز موضوعات جدیدی شایع می‌شود.

واعظی با اشاره به اینکه ما معتقدیم این کانال‌ها باید هویت خود را در وزارت ارشاد ثبت کنند، گفت: الان خیلی روزنامه‌ها که مدعی هستند خواننده زیادی دارند، به ۱۵۰۰ تیراژ هم نمی‌رسند، ولی همین روزنامه‌ ثبت شده است؛ بنابراین کانال‌های تلگرامی بیش از ۵۰۰۰ عضو باید در وزارت ارشاد به ثبت برسند و معتقدم که این اقدام درستی است و جلوی شایعات و حرف‌های بی‌ربط گرفته می‌شود.

401/101

کد خبر: 722382

وب گردی

وب گردی