گزارش بیست ساله ای از ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گزارش بیست ساله ای از ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه داد.

به گزارش ایسکانیوز، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست مطبوعاتی ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی و قدردانی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام از اقشار مختلف مردم که در وداع، تشییع، خاکسپاری و همدلی با رکن رکین انقلاب اسلامی همراهی کردند گزارش بیست ساله ای از ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجمع ارائه داد.

وی در تشریح گزارش بیست ساله از ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در زمان ریاست آیت الله هاشمی هزار و 651 جلسه کمیسیون های تخصصی و دایمی مجمع را داشتیم که کمیسیون نظارت و زیربنایی در راستای ایشان بود.


وی ادامه داد: 429 جلسه صحن عمومی مجمع را داشتیم که به ریاست آیت الله هاشمی و حضور سران قوا و اعضای مجمع تشکیل شده است.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشریح این جلسات گفت: حاصل این جلسات 20 ساله این بود که 35 موضوع مهم کشور سیاست گذاری شد؛ از جمله اقتصاد مقاومتی و اصل 44 که منجر به فعالیت بیشتر بخش خصوصی شد. همچنین چشم انداز جمهوری اسلامی ایران را داشتیم که براساس آن نظر مثبت وزرا و مجلس شورای اسلامی را گرفتیم.


رضایی با اشاره به این که مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان دستگاه مستشاری عالی نظام فعالیت می کند گفت: 166 طرح و لایحه اختلافی طی 20 سال بین مجلس و شورای نگهبان حل و فصل شد.


وی در توضیح مواد اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان و حل و فصل آنها ادامه داد: حدود 400 ماده اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان حل و فصل شد.


رضایی با بیان اینکه 8 معضل مهم در حوزه بانک مرکزی حل شد گفت: این موارد ثباتی به مدیریت بانک مرکزی و سیاست های پولی کشور داد.


وی گفت: 20 مورد سوال استفساریه پاسخ دادیم و همچنین 5 برنامه توسعه اقتصادی سیاست گذاری شد و دبیرخانه مجمع 11 هزار جلسه کارشناسی را در دبیرخانه برگزار کرد.


رضایی از تحلیلگران و رسانه ها خواست تا به کارنامه عملکرد 20 سال سیاست گذاری مستقل مجمع تشخیص مصلحت نظام بپردازند.


وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی در طول این 20 سال برای اولین بار است که ایران سرپای خود ایستاده و بدون ارتباط با انگلیس و امریکا برای اولین بار سیاست های کلان خودش را تنظیم کرده و مثل قبل از انقلاب نبوده که سفارت آمریکا یا انگلیس سیاست های ایران را تنظیم کنند.


وی ادامه داد: سیاست های تصویب شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام راهنمای خوبی برای مجلس ها و دولت های آینده است که در چارچوب این سیاست های کلی برنامه ریزی و بودجه ریزی کشور را دنبال کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یاران امام یکی پس از دیگری از میان ما می روند اما ملت ایران در تشییع جنازه ها ثابت می کنند که به هیچ وجه راه امام و یاران امام فراموش نخواهد شد.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: مهم ترین پیام تشییع پیکر آیت الله هاشمی این بود که هر چند هاشمی از میان ما رفته است اما امام (ره) و ارزش های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی پابرجا خواهد بود و ملت ایران ثابت کردند از این میراث گرانبهای امام خمینی (ره) ، نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و ارزش های انقلاب دفاع خواهند کردند.


رضایی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی، رهبر معظم انقلاب اسلامی چه کسی را به عنوان رییس مجمع منصوب می کنند؟، گفت: تاکنون هیچ تصمیمی برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته نشده است.


رضایی افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام چون یک دستگاه مستشاری برای نظام و در اختیار رهبر معظم انقلاب است این که رییس این نهاد چه کسی باشد یا این که رییس آن چگونه تعیین شود از اختیارات معظم له است که منتظریم ایشان تصمیم خودشان اعلام کنند.


وی ادامه داد: از امروز هم کمیسیون های مجمع تشخیص مصلحت نظام و هم دبیرخانه شروع به کار کردند، کمیسیون های مجمع چون رییس و نایب رییس دارند ما مشکلی نداریم.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جلسات صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام را تشکیل نمی دهیم تا این که ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شود.

رضایی در ادامه نشست خبری در پاسخ به این سوال که آینده سپهر سیاسی ایران را بعداز آیت الله هاشمی رفسنجانی چگونه پیش بینی می کنید؟، افزود: پیام و صدای مردم را باید بشنویم چرا که حضور آنان در این مراسم نمایش باشکوهی از وحدت ملی با محوریت رهبر معظم انقلاب بود.
وی ادامه داد: ما باید پیام بعداز آیت الله هاشمی رفسنجانی را بگیریم، پیام ملت این بود که ما پشت رهبر معظم انقلاب می توانیم معجزه بوجود آوریم و حادثه های بزرگی را رقم بزنیم و به جلو پیش برویم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ریاست جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام قبل از ششم اسفندماه یعنی زمان پایان دوره پنج ‌ساله فعالیت این دوره مجمع مشخص خواهد شد و آیا تا آن زمان صحن مجمع تشکیل می ‌شود، گفت: بالأخره تا آن زمان صحن مجمع تشکیل خواهد شد و در مورد ریاست نیز رهبری تصمیم خواهند گرفت، پس بهتر است که صبور باشیم.

رضایی در ادامه درباره رویکرد جدید مجمع تشخیص در دوره جدید گفت: در احکام جدید رهبر معظم انقلاب این رویکردها مشخص می شود و ما از طرف خود نمی توانیم رویکرد تعیین کنیم.
وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در هر دوره 5 ساله رویکردهای مجمع را تعیین می کنند اما احتمال می دهم که روی مساله نظارت تاکید خواهد شد.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره جلسه خود با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در روز یکشنبه - 19 دی 95- آخرین روز حیات آیت الله هاشمی و مباحث مطروحه در آن نیز گفت: روز یکشنبه خدمت وی بودیم و بحث های محرمانه ای مطرح شد اما جمع بندی موضوع این بود که اگر می خواهیم کار بزرگی انجام دهیم باید همه مدیران و مسئولان کشور با یکدیگر هماهنگ و در پیرو سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب باشند تا هم حمایت و پشتوانه مردم و هم حمایت رهبری را داشته باشند.


رضایی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا طرح و برنامه ناتمامی در دوره ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که بخواهد دنبال شود، اظهارداشت: مرحوم آیت الله هاشمی، تهیه طرح صرفه جویی ملی را به من محول کرد. اگر این طرح تهیه شود، میلیاردها دلار از حیف و میل به ویژه در بخش انرژی در کشور جلوگیری خواهد شد. این طرح شبیه کاری است که با صندوق توسعه ملی انجام شد.


وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در توئیتی منتسب به شما آمده است که از ورود ژنرال های آمریکایی به کابینه ترامپ نگرانی ندارید، آیا واقعا دیدگاه مثبتی درباره کابینه ترامپ وجود دارد، گفت: درباره دولت ترامپ، هر نوع قصاوتی، عجولانه است. ما همیشه به رفتار و عملکرد و وعده های دولت آمریکا که بیشتر تخلف است، نگاه می کنیم.


وی تصریح کرد: این که گفته اند ترامپ با نظامیان می آید و می خواهد با ایران درگیر شود، پاسخ ما این بود که در این کشور یک شیر صبور و یک ببر مراقبی وجود دارد. خود آنها و نطامیانشان می فهمند که نباید به این شیر صبور نزدیک شوند.


وی ادامه داد: بنابراین از آن کابینه هیچ استقبالی نشده و تهدید محترمانه ای شده و این ها درک آن را دارند که باید چگونه با ایران برخورد کنند.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به سوالی درباره رویکرد مجمع تشخیص پدرمورد اجلاس اخیر پاریس که در آن حقوق فلسطینیان رعایت نشده بود، گفت: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از پیشکسوتان دفاع از فلسطین بود و در این زمینه کتاب، سخنرانی و حمایت داشت.


وی ادامه داد: سیاست های مجمع تشخیص مصلحت نظام هم پیرو رهبر معظم انقلاب است که همواره دفاع از فلسطین را جزو سیاست های خود می دانند. ما اعتقاد داریم که فلسطین یک کشور باید باشد و فلسطینیان باید با انتخابات سرنوشت خود را تعیین کنند.

کد خبر: 722459

وب گردی

وب گردی