جهانگیری: میزان صادرات نفت و میعانات گازی در بالاترین سطح بعد از انقلاب است

معاون اول رییس جمهور با اشاره به دستاوردهای برجام در یک سال گذشته گفت: در کمتر از یک سال گذشته میزان صادرات نفت و میعانات گازی به بالاترین سطح در تاریخ پس از انقلاب رسیده است.

به گزارش ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری صبح امروز (دوشنبه) در بیست و دومین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی با تسلیت ارتحال فقیه زمان شناس و سیاستمدار هوشمند آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: ایشان عمر پربرکتی در زمینه های علمی و فقهی داشت و نقش بسیار سازنده و پر اهمیتی در مبارزات سیاسی، مدیریت اجرایی و اداره امور کلان کشور ایفا کرد که حتماً‌ در خاطره و تاریخ ملت ایران ماندگار خواهد بود.
معاون اول رییس جمهور افزود: به همین علت و به دلیل خدمات ارزنده و شایسته آیت الله هاشمی رفسنجانی، مردم قدرشناس ایران در یک هفته گذشته با حضور به موقع و با شکوه خود از این انسان خدوم قدرشناسی کردند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالگرد امضاء و اجرایی شدن برجام خاطرنشان کرد: در طول سالیان گذشته به بهانه تلاش ایران برای دستیابی به دانش هسته ای، فشارهای سنگینی بر ملت ایران وارد شد و کشور در سال های پایانی دولت گذشته شدیدترین تحریم های ظالمانه را تجربه کرد.
جهانگیری ادامه داد: دشمنان ملت ایران در تحریم های خود علیه ایران بخش های اصلی کشور یعنی نظام بانکی، نفت، صادرات، کشتیرانی و بیمه های حمل و نقل بین المللی را هدف قرار دادند و تا آنجا که می توانستند به تعبیر خودشان تحریم های هوشمند علیه ملت ایران وضع کردند و حتی ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز به صرف ایرانی بودن تحت فشار و تحریم بودند.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه مهمترین هدف دشمنان این بود که ما را از دستیابی به دانش هسته ای محروم کنند، تصریح کرد: آنها معتقد هستند که کشورهای جهان سوم فقط در سقفی که آنها مشخص کرده اند اجازه پرواز دارند و این یک توافق نا نوشته توسط قدرت های بزرگ است که اگر دانشمندان متخصص و زبده هم وجود دارند، باید در کشورهای آنها فعالیت کنند.
وی اضافه کرد: این در حالی است که آنها می دانستند که برخی از کشورهای دیگر نظیر رژیم صهیونیستی که در آژانس بین المللی انرژی اتمی عضویت ندارد، هر کاری که می خواهد انجام می دهد و بمب های هسته ای نیز تولید کرده است و با این وجود هیچ اعتراضی نسبت به این رژیم ندارند.
جهانگیری تصریح کرد: دولت یازدهم با این هدف و برنامه کار خود را آغاز کرد که در یک گفتگوی جدی با دنیا، مسائل را از طریق گفتگو حل و فصل کند و در این مسیر تیم مذاکره کننده بسیار قوی و متخصص انتخاب شد و ظرف هیجده ماه مذاکره سخت و نفس گیر با شش قدرت بزرگ انجام شد.
معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: البته مذاکراتی که در دولت تدبیر و امید آغاز شد به معنای واقعی گفتگوی جدی بود به گونه ای که مذاکره کنندگان ایرانی در برابر شش قدرت بزرگ دنیا احساس ضعف و ناتوانی نداشته باشند.
وی با یادآوری اینکه سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به نوعی در کنار این شش قدرت بزرگ قرار داشتند، افزود: سرانجام نتیجه مذاکرات به یک توافق تحت عنوان برجام رسید و ایران در این مذاکرات کاری استثنایی در تاریخ به ثبت رساند.
جهانگیری با بیان اینکه در همین یکسال سپری شده از برجام دستاوردهای فراوانی حاصل شده است، گفت: در زمان تحریم ها 1 میلیون بشکه نفت صادر می شد که در صورت ادامه تحریم ها این میزان نیز روز به روز کاهش پیدا می کرد اما خوشبختانه با تلاش مهندسین و متخصصین کشور، پس از برجام چاه های نفتی که متوقف شده بود فعالیت خود را از سر گرفت و ایران جایگاه خود را در بازار فروش نفت پیدا کرد.
معاون اول رییس جمهور افزود: تحریم های کشتیرانی نیز امروز برداشته شده و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می تواند به راحتی کالا جابه جا کند و براساس گزارش ها، امسال از نظر وزنی میزان صادرات و واردات کشور به بالای 100 میلیون تن رسیده است.
وی اظهار داشت: در میان قدرت های بزرگ برخی علاقمند نیستند که ایران توسعه پیدا کند و به همین دلیل سعی می کنند در روند اجرای برجام اخلال و بد عهدی کنند اما متاسفانه عده ای به جای آنکه به آنها حمله کنند، تیم مذاکره کننده هسته ای را که کاری به این بزرگی را انجام دادند مورد تاخت و تاز قرار می دهند.
جهانگیری با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از برجام حفاظت و حراست خواهد کرد گفت: در شرایطی که دنیا و منطقه به سمت افراطی گری و خشونت پیش می رود، ما باید به سمت اعتدال، عقلانیت و آرامش حرکت کنیم و اجازه ندهیم که تندرو های دنیا ما را وارد مسیر افراطی گری کنند.
معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عهد و توافق بین المللی که امضا کرده است پایبند خواهد بود اما موضع اقتدار جمهوری اسلامی ایران این است که اگر طرف مقابل بخواهد برجام را پاره کند، عکس العمل ایران تند تر خواهد بود.
وی در ادامه با بیان اینکه توسعه همه جانبه کشور از مسیر علم و فناوری عبور می کند، خاطر نشان کرد: اگر به توسعه پایدار می اندیشیم باید بدانیم که توسعه پایدار و همه جانبه زمانی رخ می دهد که مسیر پیشرفت را از مسیر علم و فناوری طی کنیم.
جهانگیری با تاکید بر اینکه برای توسعه کشور به تولید علم و فناوری به صورت جدی نیاز داریم، گفت: یکی از محورها و جهت گیری های اصلی در اقتصاد مقاومتی نیز توسعه علم و فناوری است و اقتصاد مقاومتی زمانی می تواند بنیان مستحکم داشته باشد که دانش بنیان بودن همه امور به یک فرهنگ در کشور تبدیل شود.
معاون اول رییس جمهور افزود: اگر روش ها و شیوه های سنتی به روش های مبتنی به دانش در کشور تبدیل شود کار بزرگی صورت گرفته است و رسالت دانشگاه ها در مقطع فعلی هم تولید علم و تربیت دانشمندان است و هم کمک کردن به دانش بنیان شدن همه امور است.
وی با اشاره به اینکه ایران در بخش پزشکی از توانمندی بالایی برخوردار است، افزود: بخش پزشکی ایران امروز در سطح منطقه می درخشد و کشورهای منطقه نیز به دانش پزشکی ایران نیازمند هستند.
جهانگیری اضافه کرد: بخشی از این توانمندی و پیشرفت در بخش پزشکی به دلیل تمرکز بخش پزشکی بر تحقیقات و پژوهش است و باید این موضوع در کشور جا بیفتد که امور تحقیقاتی و پژوهشی امور جاری و مصرفی نیستند.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: متاسفانه بودجه برخی مسائل حیاتی کشور در بودجه جاری دیده شده که نمی توان آن را کم کرد و یا به آن بی توجه بود و باید این موضوع در میان سیاست گذاران کشور جا بیفتد که سرمایه گذاری در بخش تحقیقات و پژوهش جزو پربازده ترین سرمایه گذاری ها است.
در این مراسم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم در بخش پژوهش پیشرفت داشته باشیم باید به آموزش توجه کنیم، گفت: نیازمند توسعه زیرساخت های آموزشی هستیم تا شاهد مسیر روشن تری برای پژوهش و تحقیقات در کشور باشیم.
قاضی زاده هاشمی با اشاره به تلاش برخی افراد متقلب که به دنبال بدنام کردن مراکز تحقیقاتی کشور هستند، گفت: محققین و پژوهشگران کشور از دولت و قوه قضاییه انتظار دارند که از دستاوردهای پژوهشی صیانت شود و امیدوارم همه دستگاه های مسئول در این زمینه همراهی لازم را داشته باشند.
در این مراسم همچنین با حضور معاون اول رییس جمهور از محققین و پژوهشگران برگزیده در این جشنواره قدردانی شد.

302/300

کد خبر: 722484

وب گردی

وب گردی