ریچارد بیکن: ایران به تعهداتش به برجام پایبند بوده است

«ریچارد بیکن» رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران با اشاره به اینکه تهران به مجموعه تعهداتش در چارچوب برجام پایبند بوده است به طرف های غربی به دلیل عدم اجرای کامل تعهداتشان هشدار داد و گفت:' اگر مراقب نباشیم، به عدم پایبندی به تعهداتمان متهم خواهیم شد.'

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، «ریچارد بیکن» در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا در اولین سالگرد اجرای برجام بیان داشت: به نظر من دستاورد توافق برجام تاکنون بیشتر دیپلماتیک بوده است. البته این بدین معنا نیست که این دستاوردها مهم نبوده است. به طور مثال روابط ما اکنون به سطح سفیر ارتقاء یافته، سفارتخانه هایمان کاملا بازگشایی شده و این گام مهمی است؛ چون تا زمانی که رابطه کامل دیپلماتیک بین دو کشور برقرار نشود نمی توان بسیاری از کارها را پیگیری نمود.
وی افزود: پیش از آنکه روابط کامل دیپلماتیک میان ایران و انگلیس برقرار شود من همواره نگران این مساله بودم که آنهایی که به بهانه های م تلف مانع تراشی می کردند، به اهمیت امکان حل مشکلات از طریق روابط دیپلماتیک توجه نمی کردند. بنابراین ما نبایستی بازگشایی سفارتخانه های دو کشور را دست کم بگیریم. به نظر من این گامی بزرگ و مهم در گسترش همکاری های دو کشور به شمار می رود.
بیکن بیان داشت: ایران از وضعیت کشوری که به اصطلاح طرد شده بود، خارج شد و مانند سایر کشورهایی که رابطه عادی دیپلماتیک دارند باز گشت.

این سیاستمدار انگلیسی ادامه داد: پس از اجرای برجام من همچنین شاهد بود که بسیاری از رسانه های انگلیسی فارغ از مسائل سیاسی، درباره گردشگری به ایران تبلیغ کردند. نشریات انگلیسی نیز تبلیغ پشت جلدشان را به تورهای مسافرتی به ایران اختصاص دادند. در همین حال برخی از کشورهای غربی نیز کار سرمایه گذاری در ایران را از سرگرفته اند. به طور مثال فرانسه سرمایه گذاری وسیعی را برای ایجاد هتل در ایران آغاز کرده است.
بیکن تصریح کرد: اما به نظر من کارها خیلی کند پیش می رود و بایستی اقدامات بیشتری صورت گیرد که این مساله من را نگران کرده است. ایران تاکنون به تعهداتش در چارچوب برجام، بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی طی 12 گذشته پایبند بوده است. این در حالی است که من شخصا از اینکه اگر مراقب نباشیم، به عدم پایبندی به تعهداتمان متهم خواهیم شد، احساس خطر می کنم.
وی افزود: به طور مثال ما متعهد هستیم که موانع موجود بر سر راه برقراری رابطه کامل بانکی با ایران را که بسیاری از مسائل دیگر در گرو آن است، برطرف کنیم. چراکه بسیاری از افزایش سطح همکاری های تجاری و اقتصادی که می خواهیم شاهدش باشیم و به نفع منافع دوکشور است بدون برقراری رابطه کامل بانکی امکان پذیر نیست.
بیکن با بیان اینکه «در برجام به طور خاص در مورد بهبود و عادی سازی روابط بانکی اشاره شده است» افزود: اما متاسفانه تاکنون شاهد این اتفاق نبوده ایم.
بیکن گفت: پرواضح است که اگر ایران تاکنون با سایر کشورهای جهان به ویژه اقتصادهای برجسته غرب رابطه کامل بانکی برقرار کرده بود اقتصاد ایران رشد کرده و متعاقبا تاثیرات مثبت آن بر کل منطقه جاری بود. اما متاسفانه ما به تعهدتمان در چارچوب برجام پایبند نبودیم و بایستی هرچه سریع تر این خلاء را جبران کنیم. بدیی است که اگر ما به تعهداتمان پایبند بودیم، اقتصادی ایران قوی تر و منفعت آن برای کل منطقه جاری بود.

** سفر نمایندگان پارلمانی دو کشور بایستی افزایش یابد
رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران در پاسخ به پرسشی در رابطه با راهبرد دولت انگلیس در گسترش روابط همکاری اش با ایران در سال جدید میلادی گفت: من می خواهم که شاهد افزایش سطح اعتماد میان دو کشور باشم و سفرها به ایران زیاد شود.
وی گفت: هفته گذشته با سفیر ایران در لندن دیداری داشتم و درباره مقدمات سفر هیات پارلمانی از انگلیس به ایران گفت وگو کردم. من تمایل دارم که این اتفاق نه به صورت یکبار بلکه دائما در جریان باشد. می خواهم گروه های کوچکی از نمایندگان پارلمان انگلیس برای خودشان به ایران سفر کنند، ایران را خوب بشناسند و با مجلس بیشتر آشنا شوند. چون تنها از طریق تعامل دو سویه می توان با شایعات و داستان پردازی هایی که در دو طرف شکل گرفته مقابله کرد.
بیکن ادامه داد: لذا من می خواهم که این اتفاق به یک روند تبدیل شود تا در مقطعی شاهد باشیم که شمار قابل توجهی از نمایندگان مجلس در اینجا، به دلیل اینکه ایران را از نزدیک دیده اند، این کشور را خوب شناخته و اگر در مجلس سخنانی را مطرح می کنند بر اساس مشاهدات و واقعیت ها باشد. البته ما هنوز به این مرحله نرسیده ایم و بایستی کارهای بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

** دولت انگلیس تمایل دارد تا رابطه اش با ایران بهبود یابد
رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران در پاسخ به این سئوال « چرا نخست وزیر انگلیس طی اظهاراتش در بحرین، ایران را تهدیدی در منطقه خوانده است» افزود: موضع انگلیس در طول تاریخ چند دهه گذشته، به دلایل مختلف تجاری، دیپلماتیک و نظامی متمایل به سمت عربستان سعودی بوده است. البته من سخنگوی دولت انگلیس نیستم اما به نظرم آنها می خواهند که موضع شان در قبال ایران و عربستان متوازن باشد، به نحوی که به عرب ها، شورای همکاری خلیج فارس و عربستان بر نخورد.
وی افزود: بنابراین بهترین راه این است که شما اظهارات دلسوزانه بیان کنید، طوری سخن بگویید که مخاطب پسند باشد - البته من نمی گویم این کاری است که نخست وزیر انگلیس انجام داده است - اما این یک تاکتیک عمومی است که همه سیاستمداران دنیا از آن بهره می برند به ویژه اگر در پس زمینه، کار دیگری را دنبال می کنند.
بیکن تصریح کرد: اما من آگاه هستم که دولت انگلیس تمایل دارد تا رابطه اش با ایران بهبود یابد، سطح روابط تجاری و تعاملات فرهنگی میان دو کشور افزایش یابد.

**نقش ایران در منطقه بایستی به رسمیت شناخته شود
این سیاستمدار انگلیسی در بخش دیگری از اظهاراتش به بحران های منطقه ای اشاره کرد و گفت: ایران در منطقه دشواری زندگی می کند که از سوی کشورهایی احاطه شده که از زمان های گذشته با ایران رفیق نبوده اند. در همین حال دو قطب بزرگ استراتژیک خاورمیانه یعنی ایران و عربستان سعودی با یکدیگر رابطه دیپلماتیک ندارند، به یکدیگر تهمت می زنند و به نظر من این یک فاجعه است.
وی افزود: آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در جریان جنگ سرد که 60 سال به طول انجامید با یکدیگر رابطه دیپلماتیک داشتند. البته من کاملا درک می کنم که چرا رابطه دیپلماتیک ایران و عربستان از هم گسسته است اما به نظر من علاوه بر مردم ایران و عربستان، تمام منطقه نیز بایستی برای ایجاد شرایطی که طرفین با یکدیگر سازش کنند، همت کنند.
بیکن گفت: زمانی که من به ایران نگاه می کنم فکر می کنم که این کشور نه تنها برای گردشگری مقصد مناسبی است بلکه در حال حاضر نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه که فعلا سفر کردن به آنجا صلاح نیست، دارای امنیت بالایی است. این در حالی است که سهمی را که ایران می تواند در برقراری ثبات در منطقه ایفا کند به درستی درک نشده است.
وی گفت: ایران و عربستان بایستی درک کنند که هر دوی آنها بازیگران مهمی در منطقه هستند. من احساس می کنم که دنیا نسبت به نقش مهم عربستان در منطقه توجیه است اما درک مشترکی نسبت به نقش مهم ایران در منطقه چه در ابعاد بین المللی و حتی در منطقه وجود ندارد.
بیکن تصریح کرد: ایران حق دارد که به عنوان بازیگر مهمی در منطقه شناخته شود؛ اما مادامی که این درک مشترک حاصل نشود، تا زمانی که برای همگان مشخص نشود به اندازه ای که عربستان سعودی حق دارد در منطقه به عنوان بازیگر مهمی شناخته شود، ایران نیز حق دارد که انتظار داشته باشد به عنوان بازیگر مهمی در منطقه شناخته شود، نمی توان پیشرفتی را که لازم است انتظار داشت.
این مقام انگلیسی با اشاره به اینکه ایران حق دارد در مسائل منطقه ای تاثیرگذار باشد گفت: اینکه ایران در جریان جنگ سوریه از متحد قدیمی اش (بشار اسد) حمایت می کند اصلا برای من تعجب آور نیست، بلکه اگر چنین اتفاقی نمی افتاد من شگفت زده می شدم. حتی حمایت روسیه از بشار اسد نیز من برای من تعجب آور نیست. آنها بالغ بر 50 سال است که با دولت سوریه متحد بوده و طبیعی است که اکنون روسیه بخواهد از بشار اسد حمایت کند.
وی ادامه داد: به نظر من، ما (انگلیس) هنوز نمی دانیم در سوریه به دنبال چه هستیم. البته فکر می کنم که همه در مورد اینکه دشمن مشترکمان کیست اتفاق نظر داریم. دشمن ما داعش است و ما بایستی برای نابود کردنش تمام تلاش خودمان را بکار ببندیم.
بیکن عنوان کرد: خاطرم می آید حدود چهار سال پیش با یکی از معاونین وزارت خارجه صحبت می کردم؛ آن زمان هنوز اوضاع سوریه به این شدت وخیم نبود. به او گفتم که شما قادر به حل مشکل سوریه بدون کمک روسیه و ایران نخواهید بود؛ او به من به گونه ای نگاه کرد گویی من احمق هستم. اما اکنون از اینکه شاهد هستم ایران و روسیه در مساله سوریه در مذاکرات ژنو حضور دارند خرسند هستم.
این سیاستمدار انگلیسی در پاسخ به سئوالی در رابطه با دستاوردی که برجام در تحولات منطقه ای به همراه داشته است، گفت: با توجه به جنگ در عراق و سوریه پاسخ به این سئوال اندکی دشوار است. به نظر من مسایل دیگری نیز که در منطقه جاری است بر برجام سایه افکنده به نحوی که دستاوردهای برجام را تحت الشعاع قرار داده است.

** بعید می دانم ترامپ برجام را زیر پا بگذارد
این سیاستمدار انگلیسی در پاسخ به پرسشی در رابطه با وظیفه اروپا در حفاظت از برجام با توجه به تغییر رئیس جمهوری آمریکا و تلاش تندروهای آمریکایی برای لغو توافق هسته ای گفت: بد نیست این نکته را یادآوری کنم که برجام از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شده است.
وی افزود: می دانم که پیش از انتخابات ریاست جمهوری صحبت های زیادی در رابطه با پاره کردن برجام صورت گرفت، اما اکنون آقای پمپئو، رئیس آینده سازمان سیا می گوید که ترجیح می دهد برجام را نگه دارد و بر روند اجرای آن نظارت کند تا اینکه زیرپایش بگذارد. حتی رژیم اسرائیل و عربستان نیز به دونالد ترامپ می گویند که برجام را نگه دارد.
بیکن در پاسخ به این پرسش که چنانچه آمریکا برجام را زیر پابگذارد چه خواهد شد، گفت: بعید می دانم که آنها چنین کاری را انجام دهند. هرچند اقای ترامپ اظهاراتش به ویژه در رابطه با ایران رنگ و لعاب دارد اما او در مورد ایران اظهارات جالبی نیز بیان داشته است. امروز متوجه شدم که او گفته است اگر ایران یک سهام در بازار بورس باشد آن را می خرید چون ارزش اش 500 برابر افزایش پیدا می کند.
وی ادامه داد: بنابراین به نظرم او یک تاجر است و به دنبال فرصت های تجاری است. امیدواریم که به ایران هم به عنوان یک فرصت تجاری نگاه کند.

برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک (Join Comprehensive Plan of Action)، در 23 تیر 1394 پس از 20 ماه مذاکرات فشرده و سخت که از آن به عنوان مذاکرات قرن نام برده می شود، بین ایران و کشورهای 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به امضا رسید.
این توافق در 29 تیرماه 1394 با تصویبت قطعنامه 2231 در شورای امنیت سازمان ملل ماهیت حقوقی پیدا کرد و بدین ترتیب، 6 قطعنامه قبلی این شورا علیه ایران را لغو کرد. اتحادیه اروپا نیز در همان روز برجام را تایید کرد.
این توافق از 26 دی ماه 94 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اجرای تعهد ایران در حوزه هسته ای، با برچیده شدن همه تحریم های ایران مرتبط با موضوع هسته ای به مرحله اجرا رسید.

306/300

کد خبر: 722488

وب گردی

وب گردی