لازمه شکوفایی اقتصادی در حوزه نانوتکنولوژی ایجاد خودباوری در دانشجویان است

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی بیان کرد: اگر بخواهیم اقتصادی شکوفا در حوزه نانوتکنولوژی داشته باشیم، اصل و اساس این کار در تمام زمینه‌های پژوهش، توسعه فناوری، تولید محصول و بازاریابی، توسعه منابع انسانی و نیروی متخصص است و لازمه داشتن نیروی انسانی توانمند و دانشمند، ایجاد خودباوری در دانشجویان است.

به گزارش ایسکانیوز، با توجه به راه‌اندازی آزمایشگاه‌های دانش‌‌آموزی توانا در کشور و تاثیر مثبتی که این آزمایشگاه‌ها در آموزش فناوری نانو در مقطع دبیرستان داشت و از طرفی با توجه به نبود تجهیزات آزمایشگاهی مناسب در دانشگاه‌ها برای مقاطع تحصیلات تکمیلی، برنامه راه‌اندازی آزمایشگاه‌های آموزشی دانشجویی از سوی ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی شکل گرفت که براین اساس تفاهم‌نامه راه‌اندازی اولین آزمایشگاه آموزشی دانشجویی بین ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و دانشگاه سمنان به امضا رسید.

در این مراسم، سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، ضمن ابراز رضایت از شرایط توسعه منابع انسانی در کشور، وجود این منابع را سرمایه بزرگی دانست و وضعیت منابع انسانی متخصص در کشور را در مقایسه با کشورهای توسعه یافته مطلوب ارزیابی کرد.

سرکار بیان کرد: اگر بخواهیم اقتصادی شکوفا در حوزه نانوتکنولوژی داشته باشیم، اصل و اساس این کار در تمام زمینه‌های پژوهش، توسعه فناوری، تولید محصول و بازاریابی، توسعه منابع انسانی و نیروی متخصص است و لازمه داشتن نیروی انسانی توانمند و دانشمند، ایجاد خودباوری در دانشجویان است. آموزش‌های ما باید از حالت نظری خارج شده تا این نیروی انسانی بتواند با استفاده از تجهیزات نانویی، کار آزمایشگاهی و تحقیقاتی انجام دهد.

وی توضیح داد: برای دست‌یابی به این هدف، ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و همکاری دانشگاه‌ها به دنبال ایجاد آزمایشگاه آموزشی دانشجویی در دانشگاه‌ها است تا این آزمایشگاه‌ها به‌صورت تمام وقت و مجهز به دستگاه‌های آموزشی در اختیار دانشجویان قرار گیرد.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی اهداف این طرح را در فاز اول ایجاد ۵ آزمایشگاه بیان کرد و گفت: در نظر داریم در ادامه و در سال‌های آتی بتوانیم ایجاد این آزمایشگاه‌ها را گسترش دهیم که در این بین، دانشگاه سمنان به عنوان اولین دانشگاه از این موضوع استقبال کرده و امیدواریم به‌عنوان الگویی برای سایر دانشگاه‌ها قرار گیرد.»

سید مهدی رضایت، مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد توسعه فناوری نانو نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه مقدمات ایجاد آزمایشگاه‌ آموزشی دانشجویی از اواخر سال گذشته برنامه‌ریزی شده بود، گفت: پیشتازی دانشگاه سمنان در راه‌اندازی اولین آزمایشگاه قابل تقدیر است و امید است تا با شروع کار این آزمایشگاه، شاهد پیشرفت بیشتر دانشجویان در مقاطع و رشته‌های مختلف دانشگاهی باشیم.

عباس هنربخش، رییس دانشگاه سمنان نیز بیان کرد: با توجه به اینکه مسئله عملی کردن فعالیت‌های آموزشی در حوزه نانو جزو وظایف و مسئولیت‌های دانشگاه است و با توجه به پتانسیل بالای این دانشگاه در این حوزه، علاقمندیم تا با کمک دانشکده‌های مختلف این دانشگاه، این کار هرچه سریع‌تر به انجام رسد تا هم باعث ترغیب دیگر دانشگاه‌های کشور و هم استمرار این فعالیت‌ها در دانشگاه سمنان باشد.

در پایان مراسم نیز، تفاهم‌نامه راه‌اندازی اولین آزمایشگاه آموزشی دانشجویی بین دبیر ستاد نانو و رییس دانشگاه سمنان به امضا رسید.

دستگاه انفجار الکتریکی سیم برای تولید نانوکلوئید فلزی، هموژنایزر التراسونیک، الکتروریس نازل‌دار آزمایشگاهی، رسوب بخار شیمیایی به روش حرارتی، آسیاب سیاره‌ای، اسپاترینگ رومیزی، لایه‌نشانی دورانی، لایه‌نشانی غوطه‌وری، میکروسکوپ پروبی روبشی + میز ضدارتعاش با محافظ RF، کروماتوگرافی گازی (GC FID) + هیدروژن ژنراتور و طیف سنج فرابنفش-مرئی (Photonix Ar 2015) تجهیزاتی هستند که قرار است برای راه‌اندازی آزمایشگاه آموزشی دانشجویی در اختیار دانشگاه سمنان قرار گیرد.

402

کد خبر: 722529

وب گردی

وب گردی