نخستین واکنش به ماجرای مهدیه عابدزاده

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خراسان‌رضوی پس از تأخیر چندروزه نسبت به تخریب کامل نخستین مهدیه تاریخی ایران در مشهد و در اظهاراتی دیرهنگام اعلام کرد: جامعه‌المصطفی متعهد شده است عین به عین و در همان نقطه، ساخت‌وساز مهدیه را براساس ضوابط و مستندات موجود و تصاویر و با نظارت میراث فرهنگی اجرایی کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از همشهری آنلاین حسین زارع‌صفت، افزود: پرونده مهدیه عابدزاده در گذشته برای ثبت تنظیم شد و با توجه به تخریب بنا، جلسه ثبت در تهران برگزار شد و به‌زودی شماره ثبت نیز اعلام می‌شود.

زارع‌صفت تصریح کرد: میراث فرهنگی خراسان‌رضوی مجوز تخریب هیچ بنای تاریخی را نمی‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان‌رضوی گفت: براساس مصوبه شورای‌عالی شهرسازی درصورت تخریب بنای مذکور، صرفا صدور پروانه ساخت عین به عین مهدیه منطبق با ماده 7قانون تاسیس شورای‌عالی شهرسازی توسط شهرداری مجاز است و مالک بنا باید عین به عین بنا را بسازد.

وی گفت: جامعه‌المصطفی متعهد شده بنا را عین به عین با ضوابط میراث فرهنگی بسازد و بهره‌بردار باید اثر را مجدد احیا کند، در غیراین صورت پروژه متوقف می‌شود.

زارع‌صفت با بیان اینکه بنای مهدیه به‌عنوان اثر ثبتی میراث فرهنگی نبوده و جامعه‌المصطفی به‌عنوان ملک خود آن را تخریب کرده است، افزود: ما نیز در مدت یک‌سال گذشته نسبت به ثبت این اثر جلسات متعددی با جامعه‌المصطفی برگزار کردیم که منجر به متقاعدشدن و متعهد شدن جامعه‌المصطفی به بازسازی عین به عین آن شد.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: مهدیه عابدزاده به‌عنوان یک مکان رویداد تاریخی ثبت می‌شود و بنای فعلی که تخریب شده فاقد ارزش‌های معماری جهت ثبت در فهرست آثار ملی کشور بود. وی افزود: جامعه‌المصطفی اعلام کرده است بنای مهدیه به انضمام منزل مرحوم عابدزاده با کاربری آموزشی و فرهنگی مذهبی احیا می‌شود و تصمیمی نسبت به تغییر کاربری آن وجود ندارد، ضمن اینکه این بنا همزمان با مشهد 2017زیرنظر کارشناسان میراث فرهنگی بازسازی می‌شود.

پیش‌تر رئیس سازمان میراث فرهنگی از مدیرکل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی خواسته بود تا بلافاصله درخصوص تعیین‌تکلیف نخستین مهدیه تاریخی ایران که در مشهد تخریب شد تصمیم‌گیری کند و اکنون زارع‌صفت اعلام کرده است که این بنا به‌عنوان مکان رویداد، ثبت ملی خواهد شد و عین به عین بنا توسط جامعه‌المصطفی بازسازی می‌شود.

حجت‌الاسلام مهدوی‌مهر، رئیس جامعه‌المصطفی مشهد نیز 2روز پیش به همشهری گفته بود که این بنا ارزش تاریخی نداشته اما این جامعه متعهد می‌شود بنای مهدیه عابدزاده را همانگونه که بود بازسازی کند.

700700

کد خبر: 722569

وب گردی

وب گردی