آیت الله غرویان: اسلام آیت الله هاشمی اسلام در پستو و خلا نبود/3 شخصیتی که باید مسئولیت استمرار راه هاشمی را بر عهده بگیرند

عضو شورای فرهنگی راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اسلام آیت الله هاشمی اسلام در پستو و خلا نبود، بلکه اسلامی کاربردی بود و در زندگی جامعه و رفاه مردم می توانست خود را نشان دهد، از این جهت خلا ایشان یک خلا سنگین است و فقدان ایشان به این راحتی جبران نمی شود.

آیت الله محسن غرویان عضو شورای فرهنگی راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی و مدرس حوزه علمیه قم با بیان این که آیت الله هاشمی رفسنجانی از ارکان نظام بودند، در گفت و گو با ایسکانیوز افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی بعد از مقام معظم رهبری دومین مقام کشور بودند، گرچه رئیس جمهور قانونا دومین مقام عالی است ولی آیت الله دومین مقام عالی در کشور بودند. ایشان یک شخصیت جامع الاطرافی داشتند یعنی از منظر سیاسی نگاه بسیار واقع بینانه و گسترده ای داشتند و در مسایل فقهی و اسلام شناسی ایشان یک اسلام شناس کاربردی بود.

وی افزود: اسلام آیت الله هاشمی اسلام در پستو خانه و خلا نبود، بلکه اسلامی کاربردی بود و در زندگی جامعه و رفاه مردم می توانست خود را نشان دهد، از این جهت خلا ایشان یک خلا سنگین است و فقدان ایشان به این راحتی جبران نمی شود.

آیت الله غرویان با اشاره به این که عالم سیاست هم مثل سایر عوالم در حال تغییر و تحول است، ادامه داد: شخصیت های تاثیرگذاری می آیند و بعد از مدتی می روند. باید آن کسانی که قرابت و نزدیکی فکری به آیت الله هاشمی رفسنجانی دارند جای او را پر کنند، یعنی افکار، اندیشه ها و سیاست های او را پیاده کنند.

عضو شورای فرهنگی راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به این سه شخصیت در کشور مسوولیت استمرار راه آیت الله هاشمی رفسنجانی را برعهده دارند و باید برعهده بگیرند، اضافه کرد: شرایط زمان و اقتضائات زمان این مسوولیت را برعهده آنها بار می کند. آنها آقایان ناطق نوری، حجت الاسلام روحانی و سیدحسن خمینی هستند، این سه فرد به نظر من مسوولیت دارند که راه آیت الله هاشمی رفسنجانی را ادامه دهند.

وی افزود: به نظر می رسد اکثر صاحب نظران و مردم نظرشان این است که حجت الاسلام ناطق نوری رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شوند تا بتوانند راه آیت الله هاشمی رفسنجانی را ادامه دهند. در خصوص دانشگاه آزاد اسلامی رئیس هیات موسس و رئیس هیات امنا به نظر می رسد که سیدحسن خمینی شخصیت مناسبی هستند. در خصوص مسایل سیاست خارجی و اجرایی کشور آقای روحانی رئیس جمهوری کشورمان بهترین گزینه هستند که راه آیت الله هاشمی رفسنجانی را ادامه دهند و همان سیاست ها را پیاده کنند. این سه بزرگوار می توانند مطالبات مردم را جواب دهند از اندیشه های آیت الله هاشمی رفسنجانی حفاظت کنند.

وی درخصوص گمانه زنی هایی مبنی بر کاهش رای حجت الاسلام روحانی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو با رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی، گفت: این گمانه زنی ها براساس سلیقه ها، روحیات و ذوقیات افراد متفاوت است و هیچ کدامشان یقینی نیست. اتفاقا به دلیل مظلومیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال های اخیر به خصوص بعد از مناظرات تلویزیونی، این مظلومیت باعث محبوبیت آیت الله هاشمی رفسنجانی شد.

آیت الله غرویان با اشاره به این که محبوبیت و مظلومیت عزت می آفریند، گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی در نزد مردم و قلب ها عزیزتر شد چون مظلوم تر و محبوب تر شد، عزت بیشتری پیدا کرد و نشانه این عزت هم در نزد مردم تشییع جنازه 3 الی 4 میلیونی بود.

وی گفت: در قم، شاید مسجد اعظم قم چنین جمعیتی را در رحلت مراجع تقلید هم به خود ندیده بود. این مراسم و مجالس عزت و محبوبیتی برای آیت الله هاشمی رفسنجانی ذخیره کرده و به دلیل عنایت آیت الله هاشمی رفسنجانی نسبت به روحانی و این که ایشان شاگرد مکتب و فلسفه فکری و اندیشه سیاسی آیت الله هاشمی رفسنجانی بودند به نظر من محبوبیت آقای روحانی هم بیشتر می شود. اگر ایشان از اندیشه ها، راه و آرمان آیت الله هاشمی رفسنجانی دفاع کنند که دفاع هم می کنند اتفاقا رای وی بیشتر هم می شود.

302/300

کد خبر: 722584

وب گردی

وب گردی