وزیر فرهنگ ,و ارشاد اسلامی: فرهنگ می‌تواند بهانه خوبی برای محکم کردن  روابط باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گفت‌وگوی فرهنگی میان نخبگان کشورها، زمینه اشتراک‌های فرهنگی آن‌ها را تقویت می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی امیری - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در دیدار با وزیر دفتر نخست وزیری لهستان، گفت: لهستان کشوری دارای تاریخ و فراز و نشیب بسیار است.

وی با اشاره به این‌که پیشینه روابط فرهنگی ایران و لهستان به بیش از ٥٠٠ سال می‌رسد، ادامه داد: بیش از ٢٠٠ سال است که لهستان در کشور خود به آموزش زبان فارسی می‌پردازد و این نشان از عمق روابط دو کشور دارد.

او اظهار کرد: حوزه هنر نیز یکی از زمینه‌های همکاری‌های مشترک دو کشور است. ایران در زمینه موسیقی، تئاتر، ارکستر سمفونیک، نقاشی، خط و هنرهای تجسمی آمادگی هرگونه همکاری مشترک با لهستان را دارد.

صالحی امیری با تاکید بر این‌که سینما یکی از حوزه‌های همکاری‌های مشترک میان دو کشور است، گفت: دو کشور دارای ظرفیت‌ها و زمینه‌های مختلف برای همکاری های مشترک هستند و در حوزه سینما، ایران در دو - سه دهه اخیر جهش خوبی به لحاظ ظرفیت، نیروی انسانی و تکنیکی داشته و فیلم‌های فاخر قابل توجهی تولید کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران را در زمینه تبادل اطلاع‌رسانی از دیگر زمینه‌های همکاری‌های مشترک دو کشور دانست و ادامه داد: حوزه نشر و ترجمه آثار به زبان‌های دو کشور از دیگر حوزه‌های همکاری‌های مشترک است و در این زمینه می‌توان با کتابخانه‌های دو کشور نیز ارتباطات کاری داشت.

وی افزود: ما نیازمند بهره‌وری از ظرفیت‌های هنری و فرهنگی لهستان برای گسترش زیرساخت‌های این حوزه هستیم.

صالحی امیری با اشاره به این‌که هر شب در تهران به‌طور متوسط بین ٩٠ تا ١١٠ نمایش اجرا می‌شود، ادامه داد: از سرمایه‌گذاری خارجی در توسعه زیرساخت‌های هنری استقبال می‌کنیم.

وی گفت: ایران اکنون اجرای جشنواره‌های دهه فجر از جمله فیلم، موسیقی، تئاتر و شعر را در دست اجرا دارد و در طول یک ماه که این جشنواره‌ها در حال برگزاری است، حدود٢٠ میلیون نفر مخاطب داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، بر برگزاری هفته‌های فرهنگی در دو کشور تاکید کرد و ادامه داد: گفت‌وگوی فرهنگی میان نخبگان دو کشور نیز زمینه اشتراک‌های فرهنگی دو کشور را تقویت می‌کند.

وی در ادامه گفت: دولت آقای روحانی تمام تلاش خود را انجام داد تا با امضای تفاهم‌نامه برجام، روابط خود را با اروپا گسترش دهد و این یک سیاست راهبردی است.

صالحی امیری با تاکید بر این‌که حجم تبادلات اقتصادی دو کشور قابل توجه نیست، افزود: باید به سرعت این حجم به جایگاه پیشین خود برگردد.

وی در عین حال تصریح کرد: البته معتقدیم ارتقای روابط اقتصادی از بستر روابط فرهنگی برمی‌خیزد. بنابراین در تقویت این روابط باید اهتمام بیشتری داشته باشیم، چراکه روابط فرهنگی، روابط میان ملت‌هاست و ماندگارتر است.

در این دیدار، حجت‌الله ایوبی - رییس سازمان سینمایی - نیز با بیان این‌که ایران و لهستان در زمینه همکاری‌های سینمایی روابط خوبی دارند، گفت: دو کشور هفته‌های فیلم را در تهران و ورشو برگزار کرده‌اند و استقبال خوبی از این برنامه‌ها شده است.

وی افزود: سال گذشته در جشنواره جهانی فیلم فجر، عده زیادی از لهستان به ایران آمدند و امسال نیز بسیاری از علاقه‌مندان لهستانی در این جشنواره مهمان ما هستند.

در ادامه این دیدار، آنا آندرز - وزیر دفتر نخست وزیری لهستان - بر گسترش روابط فرهنگی و هنری دو کشور تاکید کرد.

وی گفت: برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری در دو کشور و ارائه آثار هنری هنرمندان در این گالری‌ها می‌تواند در شناخت دو ملت از فرهنگ و هنر یکدیگر تاثیرگذار باشد.

وزیر دفتر نخست وزیری لهستان افزود: زمینه همکاری‌های اقتصادی خوبی برای گسترش روابط وجود دارد، ولی فرهنگ می‌تواند بهانه خوبی برای محکم کردن این روابط باشد.
501500

کد خبر: 722745

وب گردی

وب گردی