آلفابت پروژه پهپاد تایتان را تعطیل می‌کند

سخنگوی لابراتوار ایکس هولدینگ آلفابت، طی بیانیه‌ای از کنار گذاشتن پرو‌ژه‌ی پهپادهای اینترنت تایتان خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، در سال ۲۰۱۴، گوگل در رقابتی تنگاتنگ با فیسبوک موفق به تصاحب Titan Aerospace شد؛ شرکتی که در زمینه‌ی ساخت پهپادهایی فعالیت دارد که در ارتفاعات بالا پرواز می‌کنند و انرژی آن‌ها توسط خورشید تامین می‌شود. بنابراین فیسبوک کمپانی دیگری را تصاحب کرد که در حال ساخت گلایدر بزرگی موسوم به Aquila بود.

اما ایده‌ی گوگل و فیسبوک از تصاحب چنین شرکت‌هایی، فراهم کردن امکان دسترسی به اینترنت از آسمان برای افرادی بود که در مناطق دورافتاده زندگی می‌کردند تا بدین ترتیب این افراد از سرویس‌های اینترنتی آن‌ها استفاده کنند.

اما به‌نظر می‌رسد که این هدف بلندپروازانه با شکست روبه‌رو شده است؛ چرا که هفته‌ی گذشته یکی از سخنگویان لابراتور تحقیقاتی ایکس هولدینگ آلفابت اعلام کرد که پروژه‌ی تایتان تعطیل شده است. طبق اعلام سخنگوی آلفابت، این موضوع اوایل سال ۲۰۱۶ رخ داد؛ با این حال تاکنون به‌صورت رسمی تایید نشده بود.

براساس بیانیه‌ی سخنگوی لابراتور ایکس، کارکنان تایتان اواخر سال ۲۰۱۵ به این لابراتوار پیوستند و مدت کوتاهی پس از آن، لابراتوار تحقیقاتی ایکس، پروژه‌ی ساخت پهپاد‌ برای دسترسی به اینترنت را متوقف کرد.

البته فیسبوک نیز در این خصوص با مشکل مواجه شده است. پهپاد آکوئیلای این شرکت در ماه مارس و در جریان یک پرواز آزمایشی، سقوط کرد و این حادثه، آغاز تحقیقات هیئت ملی امنیت حمل و نقل آمریکا را در پی داشت و این آخرین مشکل به‌وجودآمده در طرح اینترنت جهانی فیسبوک بود. این کمپانی اوایل سال ۲۰۱۶ نیز با مشکلاتی همچون انفجار یکی از ماهواره‌های خود و مقاومت سیاسی علیه سرویس‌های رایگانش در کشور هند، مواجه بود.

آلفابت پروژه‌ی تایتان را به‌دلیل چالش‌های مالی و فنی لغو کرد؛ اما Loon، یکی دیگر از پروژه‌های لابراتوار ایکس برای فراهم‌کردن اینترنت با بالن‌، هنوز هم در جریان است، ضمن آنکه پروژه‌ی Wing نیز که استفاده از پهپاد را برای توزیع محموله هدف گرفته است، در جریان است.

سخنگوی لابراتوار ایکس در این رابطه می‌گوید:

در حال حاضر، پروژه‌ی لون به لحاظ اقتصادی و فنی، راهکار در دسترس‌تری برای اتصال مناطق دورافتاده و روستایی به اینترنت محسوب می‌شود. اکنون بسیاری از اعضای تیم تایتان، تخصص و تجربه‌ی خود را در پروژه‌های ایکس دیگر مانند لون و پروژه‌ی وینگ که در ارتباط با پروازهای مرتفع هستند، به‌کار خواهند گرفت.

پروژ‌ه‌ی وینگ نیز با چالش‌های عدیده‌ای روبرو است. در پاییز سال ۲۰۱۶، از تعدادی از کارکنان پروژه‌ی وینگ خواسته شد تا به‌دنبال پروژه‌های دیگری در آلفابت باشند؛ چرا که لابراتور ایکس، تعدادی از طرح‌های خود مبنی بر توزیع محموله با پهپاد را کنار گذاشته بود.

200/202

منبع: زومیت

کد خبر: 722765

وب گردی

وب گردی