سفیر ایران در مکزیک:  برجام موجب تغییر دیدگاه کشورها نسبت به ایران شده است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مکزیک گفت: برجام به عنوان یک سند کلیدی موجب تغییر در آرایش بین المللی و ایجاد تحول در دیدگاه کشورها نسبت به ایران شده است.

به گزارش ایسکانیوز، حسینی در پاسخ این سوال که آثار برجام بر روابط میان ایران و مکزیک چگونه بوده است؟ اظهار داشت: آثار برجام از جهات مختلف قابل توجه است که یکی از اینها، تغییر کلی در دیدگاه کشورها در خصوص روابط با ایران است.

وی افزود: روابط ایران و مکزیک به ویژه در بعد اقتصادی طی سال های تحریم با کاهش محسوسی روبرو بوده است به گونه ای که از 120 میلیون دلار تراز تجاری قبل از مطرح شدن پرونده هسته ای، به زیر ده میلیون دلار کاهش یافته بود.
به گفته سفیر کشورمان، در شرایط جدید پس از حصول توافق هسته ای دوباره تمایل به افزایش روابط اقتصادی بین دو کشور از ناحیه مکزیک افزایش یافته است و به همین دلیل چندین هیأت تجاری از ایران دیدن کرده اند و گفتگوهای خوبی با طرف های ایرانی داشته اند.
دیپلمات ارشد ایرانی توضیح داد: نشست همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری ایران با حضور هیات گسترده ای از بخش های مختلف در جریان سفر مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه به مکزیک در مکزیکوسیتی برگزار شد و در آینده نزدیک نیز یک هیات اقتصادی بزرگ از مکزیک راهی تهران می شود تا کار را وارد یک مرحله اجرایی کنند.
به گفته این دیپلمات ایرانی، برخی از اعضای سنای مکزیک نیز در این سفر حضور خواهند داشت که حضور آنها در این سفر برای تسریع در امور موثر است.
حسینی تاکید کرد: طبیعی است گسستی که در اثر تحریم ها بوجود آمد، یک شبه قابل رفع نیست و مستلزم گذشت زمان برای رسیدن به شرایط مطلوب است. در مجموع ترمیم روابط اقتصادی در حال حاضر از سرعت خوبی برخوردار است.
وی در پاسخ به سوالی در مورد قراردادهای تجاری و اقتصادی بین دو کشور پس از برجام و آخرین وضعیت اجرای آنها گفت: سال گذشته برای اولین بار پس از سال های متمادی در جریان سفر 'آلفونسو ناوارتا پریدا» وزیر کار و امور اجتماعی مکزیک، توافقنامه همکاری بین ایشان و 'علی ربیعی' وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران به امضا رسید.
سفیر ایران افزود: همچنین در جریان سفر دکتر ربیعی به مکزیک سند اجرایی تفاهم نامه یادشده امضا شد. در همین راستا یک هیات کارشناسی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سرپرستی معاون آن وزارتخانه از مکزیک بازدید کردند و تجارب مکزیک در بعضی از زمینه های اجتماعی و اقتصادی را دریافت کردند.
حسینی ادامه داد: هم اکنون چندین پیش نویس قرارداد از جمله در زمینه تشویق و حمایت از سرمایه گذاری و معافیت از اخذ مالیات مضاعف بین دو طرف در دست مذاکره است که کارشناسان دو کشور در مورد جزئیات فنی در حال مذاکره هستند و با نهایی شدن آنها، زمینه مساعدی برای سرمایه گذاری متقابل و همکاری های اقتصادی فراهم خواهد شد.
سفیر ایران در پاسخ این سوال که 'برجام چه اثراتی بر حل و فصل مسائل بین المللی داشته است؟ گفت: اثرات برجام بسیار فراتر از روابط ایران با چند کشور طرف مذاکره است. برجام به عنوان یک سند کلیدی موجب تغییر در آرایش بین المللی شده است.
وی تصریح کرد: در نظر بگیرید که قبل از این توافق همه قدرت ها و حتی کشورهای دوست جمهوری اسلامی ایران یا با تمایل خود و یا از سر اکراه در کمپ مخالف جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته بودند. اکنون این وضع تغییر کرده است. به گمان من این یک تغییر استراتژیک به نفع ایران است. اینکه موضوع از شورای امنیت خارج شده اتفاق بسیار بزرگی است.
سفیر ایران گفت: اکنون حتی با وجود شعارهای تند و تیز ترامپ و گروههای جنگ طلب در آمریکا، هرگونه امکان بازگرداندن موضوع به شورای امنیت و ایجاد یک اجماع علیه ایران از دست رفته است.
حسینی خاطرنشان ساخت: این موضوع در حالی است که ایران با دقت و توان لازم، برنامه هسته ای خود از جمله غنی سازی را ادامه می دهد که به معنی دست بالا داشتن ایران در معادلات منطقه ای نیز هست. تغییرات ژئوپلیتیک در منطقه نقش ایران را افزایش داده است. ایران بازی بسیار پیچیده و هوشمندانه ای را در مذاکرات هسته ای انجام داد و امروز ثمرات آن در منطقه و روابط بین المللی به وضوح قابل مشاهده است.
سفیر ایران درباره سخنان رئیس جمهوری جدید آمریکا طی دوران مبارزات انتخاباتی و پس از آن درباره برجام گفت: سخنان وی از ثبات برخوردار نبوده و باید منتظر ماند و دید که چه راهی را دنبال خواهد کرد.
وی افزود: برجام یک قرارداد بین ایران و ایالات متحده نیست که رئیس جمهوری جدید آن کشور بخواهد آن را تغییر دهد. این تفاهم نامه بین ایران و شش کشور امضاء شده است. قبل از آن دو نهاد موثر بین المللی مثل شورای حکام آژانس و شورای امنیت درگیر آن بوده اند که به عبارتی فراگیری آن کل ساختار موجود بین الملل را در برمی گیرد.
حسین گفت: چنانچه دولت جدید آمریکا این سند را بی اعتبار اعلام کند سایر کشورها از این رویه پیروی نخواهند کرد و به دلیل اهمیت استراتژیکی که این سند دارد، در هیأت حاکمه آمریکا نیز با چنین تصمیمی موافقت نخواهد شد.
حسینی تاکید کرد: موضوع هسته ای یک موضوع ساده نبود. یکی از طولانی ترین موضوعات موجود در دستورکار بین المللی بود و اکنون کشورها تجربه کافی در این زمینه دارند و ارزش این سند شناخته شده است.
سفیر ایران در مکزیک در ادامه سخنانش پیرامون اثرات مثبت برجام گفت: سازمان ایرانگردی و جهانگردی برای اولین بار در نمایشگاه فرهنگ های دوست که در سال 2017 در مکزیک برگزار می شود شرکت می کند. این موضوع که سالانه چند میلیون نفر از این نمایشگاه بازدید می کنند، نشاندهنده نقش مهم این نمایشگاه در جلب توجه گردشگران به یک کشور است.
حسینی در گفت و گو با ایرنا گفت: مهمترین و فوری ترین اقدام برای توسعه گردشگری، معرفی بیشتر جاذبه های فرهنگی و طبیعی ایران است که در یک برنامه هماهنگ در حال پیگیری است.

302/300

کد خبر: 722811

وب گردی

وب گردی