جواد انصاری در سنگاپور تشریح کرد: پیوند شرق و غرب آسیا در یک سالگی برجام

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگاپور روز سه شنبه در یک سالگی اجرای توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، گفت: راهبرد توسعه روابط همه جانبه کشورمان با دیگر همسایگان آسیایی پس از تحقق برجام، به فضای وسیع تر و عمق بیشتری تعمیم یافته است که به شهادت آمار و ارقام مثبت، از نتایج برجام است.

به گزارش ایسکانیوز، بلندپایه ترین دیپلمات ایران در سنگاپور در سالگرد اجرای برجام، تصریح کرد 'برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دستاورد مذاکراتی بسیار فشرده و حساس و محصول خرد جمعی سیاستمداران جمهوری اسلامی ایران و 6 کشور قدرتمند جهان شامل ایالات متحده، روسیه، بریتانیا، فرانسه و چین (اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد) و آلمان بود، که در تیرماه 1394 حاصل شد و پس از تایید شورایعالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی، و مقام معظم رهبری در تاریخ 26 دی 1394 اجرای آن آغاز شد.

وی در این گفت وگو و در نخستین سالروز طلوع اجرای برجام، در بررسی و تحلیل این دستاورد به دو سو نظر افکند و گفت: نخست شرایطی که طیّ سال های گذشته داشتیم و تنگنا ها و فشارهای ظالمانه ای که بر میهن عزیزمان تحمیل شده بود و دوّم به راهی که با تلاش دیپلماتیک و حرفه ای تیم مذاکره کننده کشورمان به رهبری دکتر محمّدجواد ظریف وزیر مجرب و با کفایت امور خارجه در پیش پایمان گشود و سدّ بازدارنده ای که توسط دشمنان دیرین استقلال و پیشرفت ایران عزیز بنا گردیده بود، فروریخت.
وی گفت: در میان رخدادها و حوادث بسیار مهمّی که نه تنها در سرنوشت و مسیر حرکت یک ملّت بلکه فراتر از آن در سطح منطقه ای و جهانی اثرگذار بوده، بدون کمترین تردید باید از 'برجام' به مثابه تأثیرگذارترین رویداد بین المللی یادکرد. این رویداد به بازگشت نقش ایران به جایگاه شایسته خود به عنوان قدرت تاریخی آسیا و تحولی تازّه در تحکیم بیش از پیش پیوندهای دو سوی این قاره پهناور نیز انجامید.
انصاری گفت: از یک سو ظرفیت و نقش غیرقابل انکار جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاسی و منطقه ای چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ سیاسی، و از سوی دیگر حضور و نقش‌آفرینی بازیگران متعدد که هریک به نوبه خود از اهمیّت چشمگیر برخوردار بوده اند؛ و علاوه بر آن آمیختگی مسائل سیاسی، فنی و حقوقی و تأثیر و تأثرات موضوعات سیاسی در سطح منطقه‌ ای و جهانی و پیامدهای این فعل و انفعالات در عملکرد نهادها و مؤسسات اقتصادی و سیاسی، گواهی بر این مدعاست.
وی با تاکید بر اینکه راهبرد توسعه روابط همه جانبه کشورمان با دیگر همسایگان آسیائی در طول تاریخ همواره آکنده از صلح و دوستی و هم پیمانی بوده است، گفت که پس از تحقق برجام این شرایط به فضای وسیع تر و با عمق بیشتری تعمیم یافته است.
سفیر ایران در سنگاپور برای این مدعا توسعه و تحکیم روابط ایران با قدرت های بزرگ آسیا همچون هند، چین و با ترتیب و تقسیری متفاوت با اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور و دیگر کشورهای آسیائی را به شهادت آمار و ارقام مثبت از نتایج برجام دانست.
وی گفت: توسعه و ارتقای کم سابقه روابط دوجانبه با سنگاپور به عنوان یک قطب تجاری، پولی- بانکی جنوب شرق آسیا را زمانی بهتر می توان دریافت که سقوط دهشتناک سطح تجاری از رقم بیش از پنج میلیارد دلاری در دوره قبل از صدور قطعنامه های تحریمی (2012 )، به رقم کمتر از 500 میلیون دلار در اوایل سال 2015 (یک دهم)، را با جهش چشمگیر حجم مبادلات تجاری در یکسال اخیر و عبور از مرز 200 میلیون دلار مقایسه کرد.
انصاری گفت: تنها کمتر از یک هفته پس از اعلام 'بـرجام'، ابتدا دولت و سپس بانک مرکزی سنگاپور با صدور دستورالعملی به تمام بانک های سنگاپوری لغو تمام موانع ناشی از تحریم ها را ابلاغ کرد و بلافاصله یک هیأت تجاری متشکل از مدیران ارشد 58 شرکت بزرگ صنعتی و بازرگانی سنگاپور به سرپرستی آقای 'ایسواران' وزیر صنعت و تجارت این کشور راهی تهران شد.
به گفته وی، وزیر صنعت و تجارت سنگاپور خود بر تمایل دولت متبوعش برای امضای یادداشت تفاهم تشویق و حمایت از سرمایه گذاری اصرار ورزید و هیأت همراه خود را بزرگترین هیأت اعزامی از سنگاپور به خاورمیانه در طول تاریخ معرفی کرد. امضای این یادداشت تفاهم راه را برای سفر ده ها شرکت و موسسه پولی – تجاری و صنعتی به ایران طیّ یک سال اخیر هموار کرد.
بلندپایه ترین دیپلمات ایران در سنگاپور گفت که این گشایش نه فقط در عرصه اقتصادی و تجاری، بلکه در توسعه همکاری های علمی و فناوری (احداث شهرک علمی و فناوری در منطقه ویژه اقتصادی پیام) و مشارکت وسیع در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی؛ بلکه در عرصه دیپلماتیک و تبادل نظر و پشتیبانی در مجامع بین المللی نیز بروز و ظهور داشت.
به گفته وی، دیدگاه مسئولان و مقامات سنگاپوری اعم از دولتی و بخش خصوصی (به ویژه بانک های این کشور)، که تاکنون همانند بسیاری دیگر از سران و مسئولان دولتی و مدیران بخش خصوصی و بانکی در سایر کشورها، در پس ابهام و تردید و هراس بود؛ با حصول برجام، ابراز گردید و اشتیاق و آمادگی انباشته شده آنها را به سرعت به منصه ظهور رساند.
وی با تاکید بر اینکه در سال جدید میلادی برنامه و دستور کار همکاری های تجاری و سیاسی ایران و سنگاپور از عزم جدّی مسئولان دو کشور حکایت دارد، گفت که برنامه ریزی برای سفر گروهی از مدیران شرکت های تجاری سنگاپور به ایران در آینده نزدیک برای سرمایه گذاری و تبادلات بازرگانی، روند رو به رشد روابط تجاری دو کشور را نوید می دهد.
انصاری در گفت وگو با ایرنا، تاکید کرد: مقامات دولتی و مدیران و رهبران بخش خصوصی و سرمایه ای دو کشور اعلام می کنند؛ تهدیدات رو به افول و توخالی نوسیاستمداران آمریکایی نمی تواند برنامه اقدام مشترکی را که دستاورد مذاکرات بسیار فشرده و حساس بین سیاستمداران ایران و 6 کشور قدرتمند جهان بوده و همچنان که دیگر اعضای این توافق رسماً بر حمایت مجدد خود به صراحت تاکید نموده اند، مختل کند.
وی گفت: چشم انداز روابط دو و چندجانبه ایران و سنگاپور برای سال 2017 و پس از آن دورنمایی بسیار امیدبخش و به نفع دو ملّت، بلکه با توجه به نقش منطقه ای دو کشور، برای دو منطقه آسیای جنوب شرقی از یک سو و غرب آسیا و آسیای مرکزی از سوی دیگر سودمند و سازنده متصور می باشد.

300/302

کد خبر: 722813

وب گردی

وب گردی