آیت‌الله هاشمی پیوند دهنده نسل اول و چهارم انقلاب بود/ خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه آزاد اسلامی

جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی، بعدازظهر امروز با حضور دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده وزیر علوم و وزیر بهداشت در هیات امنای این استان، معاونان دانشگاه و سایر اعضای هیات امنا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، جلسه هیات امنای استان خراسان شمالی با سوگ پدر معنوی دانشگاه آزاد اسلامی توام بود و شرایط روحی مناسبی بر جلسه حاکم نبود. دکتر فریدون رهنمای‌رودپشتی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای این جلسه با تسلیت ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مواردی را که اعضای هیات امنا برای بررسی بودجه باید به آنها توجه کنند، اعلام کرد و گفت: براساس روال سه سال گذشته در نیمه دوم مهر، بخشنامه بودجه به واحدها ابلاغ می‌شود و بعد از انجام مراحلی نهایتا در کمیسیون دائمی، بودجه تلفیقی ارائه می‌شود و این سیاست سال‌های دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.

آیت‌الله هاشمی پیونددهنده نسل اول و چهارم انقلاب بود

رهنمای رودپشتی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی سه راهبرد اساسی ارتقای کیفیت، اقتصاد دانش‌بنیان و توجه به مباحث فرهنگی را در برنامه‌های خود دارد و لازم است در برنامه‌ریزی‌های بودجه به آنها توجه شود.

در ادامه این جلسه دکتر علی فیروز‌نیا، دبیر هیات امنای استان و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی، درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت و او را پیوند‌دهنده نسل اول انقلاب و نسل چهارم انقلاب دانست و ابراز امیدواری کرد که مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در پاسداری از میراث گرانبهای ایشان که همانا این دانشگاه است، موفق باشند.

فیروزنیا گزارشی از عملکرد این دانشگاه در حوزه‌های مختلف ارائه کرد و گفت: در استان خراسان شمالی یک واحد جامع، یک واحد بزرگ، یک واحد کوچک و یک مرکز به نام جاجرم وجود دارد که متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی هستند. در استان خراسان شمالی 38 دانشگاه، موسسه و مرکز وجود دارد که 4 واحد و مرکز یعنی 11 درصد آن متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است.

او به دانشجویان دانشگاه‌های استان هم اشاره کرد و افزود: «در کل استان 36 هزار و 72 دانشجو تحصیل می‌کنند که 8 هزارو 781 نفر از آنها در دانشگاه آزاد اسلامی است یعنی می‌توان گفت نسبت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به کل دانشجویان استان 1 به 4 است.

دانشگاه آزاد اسلامی بالاترین عضو هیات علمی خراسان شمالی را داراست

دبیر هیات امنای استان خراسان شمالی درباره آماراعضای هیات علمی هم گفت: 560 عضو هیات علمی در خراسان شمالی مشغول فعالیت هستند که 237 نفر آنها از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی هستند و به همین ترتیب 216 نفر هم در دانشگاه‌های دولتی، 61 نفر در موسسات غیرانتفاعی و 46 نفر هم در دانشگاه پیام‌نور هستند.

به گفته فیروزنیا از سال 92 تا کنون در دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی 107 عضو هیات علمی جذب شده‌اند و براساس پیش‌بینی‌های انجام شده در سال 96 هم قرار است 30 استاد دیگر جذب این دانشگاه شوند.

او ادامه داد: نسبت استاد به دانشجو غیرهمگن در دانشگاه آزاد اسلامی استان 1 به 36 است و به صورت همگن هم 1 به 21 است. این در حالی است که نسبت استاد به دانشجوی استان غیر از دانشگاه آزاد اسلامی 1 به 84 است.

فیروزنیا به دانشجویان تحصیلات تکمیلی هم اشاره کرد و افزود: در کل استان 3هزار و پانصدو پنج دانشجوی تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند که 2 هزار و 173 نفر آنها دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

همانطور که دانشگاه آزاد اسلامی در سال 95 موفق به کسب رتبه برتر در امر اقامه نماز در کشور شد، واحد بجنورد هم توانسته است در سال 94 لوح تقدیر را به عنوان مقام برتر در این حوزه از نماینده ولی فقیه استان و استاندار خراسان شمالی دریافت کند.

مسجد امام رضا، بنای یادمان شهدای گمنام، چاپ کتاب زندگی‌نامه شهید فقیهی‌فر شهید امربه معروف دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، تشکیل بازارچه‌های فن و هنر ویژه دانشجویان، خانه فرهنگ و هنر، ساخت کتیبه شهدای گمنام، مسجد حضرت ولی‌عصر از طرح‌های ماندگار فرهنگی است که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی در این جلسه به آنها اشاره کرد.

او در ادامه گفت: ساختمان مرکز رشد در شهرک شفا با زیربنای 6250 متر مربع، با 42 درصد پیشرفت پس از برگزاری مناقصه عمومی مرحله دوم، اکنون در مرحله دیوارچینی ساختمان است. همچنین نقشه‌برداری از کل سایت برای مشخص‌شدن عوارض زمین، احجام عملیات خاکی و تهیه نقشه توپوگرافی مطابق با مفاد قرارداد تمام شده است. طرح توجیهی کسب و کار شهرک هم از سوی مشاور تهیه شده است و منتظر تصویب اعضای هیات امنای استانی است.

به گفته دبیر هیات امنای استان ادامه عملیات عمرانی شهرک فناوری آزاد (شفا) در سایت گلستان‌شهر، تکمیل ساختمان مرکز رشد واحد بجنورد، تکمیل و بهره‌برداری از سوله ورزشی واحد شیروان و دریافت موافقت اصولی احداث گلخانه واحد اسفراین از طرح‌های باقی‌مانده دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی برای سال 96 است.

خدمات دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی در سامانه آزمایشگاهی همکار آزاد

وی افزود: مجوز راه‌اندازی مرکز رشد فناوری‌های نوین در صنایع از دانشگاه دریافت شده است و برای سال آینده 4 هسته و 1 واحد فناور در این مرکز رشد مستقر می‌شوند.

وضعیت مقالات هم از دیگر مواردی بود که فیروزنیا به آن اشاره کرد و گفت: «تاکنون در دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی 520 مقاله ISI چاپ شده است که 18 مورد آنها در سال 95 منتشر شده‌اند.

دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی تاکنون 51 آزمایشگاه و 36 کارگاه و 1348 دستگاه پیشرفته و 88 خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی در سامانه آزمایشگاهی همکار آزاد (ساها) ثبت کرده است.

کسب مدال طلای دوازدهمین دوره رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی دانشجویان جهان و مدال نقره رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام استفان سرکسیان، کسب مدال نایب قهرمانی رقابت‌های دوومیدانی بین‌المللی ارمنستان و کسب مقام اول ورزش‌های همگانی در کشور از مقام‌های ورزشی کشوری و بین‌المللی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی در سال 95 است که رئیس این دانشگاه به آنها اشاره کرد.

200

کد خبر: 722844

وب گردی

وب گردی