وزیر علوم: گسترش زبان فارسی از وظایف مهم ماست

جلسه گردهمایی مدیران گروه های زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی دانشگاه ها و مراکز علمی خارج از کشورقرار است در روزهای 28 و 29 دیماه در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می شود و امروز اولین جلسه آن برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این مراسم محمد فرهادی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه برای من مایه خشنودی که کنار فرهیختگان شعر و ادب هستم گفت: سرزمین وسیع ایران از گذشته های دور علی رغم مظاهر مذهبی و دینی و گویشها و لهجه های مختلف، دارای هویت مستقل و انسجام فرهنگی بوده است.

فرهادی ادامه داد: در عصر بحران هویت پرداختن به زبان به عنوان عامل همبستگی از اهم وظایفی است که به عهده نهادهای پاسدار از این ارزش گذاشته شده است. باید در حفظ زبان فارسی و گسترش آن در صحنه های بین المللی تلاش کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات فناوری با بیان اینکه وظیفه زبان فارسی و ایران شناسی در مراکز علمی سایر کشورها در نیم قرن گذشته بر عهده وزارت علوم بوده است گفت: در جنگ تحمیلی به دلیل مشکلاتی مانند اینکه دانشجویان و اساتید نمی توانستند به خارج از کشور رفت و آمد داشته باشند و به روز نبودن منابع درسی، و غیره گسترش زبان فارسی در خارج از کشور چندان دیده نمی شد اما امروزه اینگونه نیست. گسترش زبان فارسی از وظایف مهم است که امروزه رشد قابل ملاحظه ای یافته است. آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان نقش موثر دوستداران فرهنگ و تمدن ایران است.
وی ادامه داد: با وجود تمام تلاشهایی که درباره ایران شناسی و زبان فارسی انجام داده ایم معتقدیم راه زیادی در پیش است. از شبه قاره هند، قفقاز، ژاپن و کشورهای اروپایی زبان فارسی ریشه دوانده است. هر منطقه ای ویژگیهای خاص خود را دارد و براساس موقعیت هر منطقه و الزامات آن باید عمل کنیم.
محمد فرهادی در پایان سخنان خود اظهار کرد: دستور زبان جامع علمی را باید پایه ریزی کنیم و با فراهم آوردن مواد آموزشی پاسخگوی علاقمندان به یادگیری زبان فارسی باشیم. خوشبختانه بسیاری از استادان صاحب تجارب علمی بوده و هستند و این گردهمایی فرصتی برای تقدیر از خادمان حوزه است.

500500

کد خبر: 722889

وب گردی

وب گردی