قابلیت Bash به یک توزیع لینوکس کامل درون ویندوز تبدیل می‌شود

قابلیت Bash در ویندوز ۱۰ به کاربران اجازه می‌دهد تا از خط فرمان لینوکس در این سیستم عامل استفاده کنند.

به گزارش ایسکانیوز، در بروزرسانی جدید ویندوز ۱۰ یعنی Insider build 15002، تغییراتی اساسی برای سیستم زیرمجموعه لینوکس در ویندوز گنجانده شده است. این سرویس که با نام Windows Subsystem for Linux (WSLL) شناخته می‌شود، امکانات جدیدی را در اختیار کاربران لینوکس در داخل محیط ویندوز قرار می‌دهد.

اگرچه فعالیت‌های ویندوز در WSL هنوز در مرحله‌ی طراحی و آزمایش است، اما این شرکت با قدرت زیاد در حال گسترش این پلتفرم بوده و آن را به عنوان یک قابلیت اصلی توسعه می‌دهد. به نظر می‌رسد مایکروسافت قصد دارد این سرویس را در حد یک توزیع مستقل لینوکس پیشرفت دهد. البته با مشاهده ایرادات و باگ‌های فعلی WSL می‌توان به ابن نتیجه رسید که این سرویس هنوز راه زیادی تا تبدیل شدن به یک محصول مستقل در پیش دارد.

جدیدترین نسخه WSL که به‌صورت Bash لینوکس در ویندوز عرضه شده است، بهبودهای بسیار زیادی را وارد این سیستم کرده است. Bash همان خط فرمان محبوب لینوکس است که کاربران می‌توانند در محیط ویندوز ۱۰ از آن استفاده کنند. بهبودهای جدید قرار است این محیط کاربری را برای استفاده هرچه بهتر و کارایی هرچه بیشتر تغییر دهند.

برخی از فیکس‌های جدید ارائه شده نیز قابلیت‌هایی را که پیش از این در دسترس نبودند، ارائه می‌دهند. به عنوان مثال می‌توان قابلیت تنظیمات مموری در کرنل و برخی استک‌های شبکه را نام برد. دیگر تغییرها نیز به بهبود یکپارچگی و ارتباط بین WSL و دیگر بخش‌های ویندوز می‌پردازند. به عنوان مثال اگر قابلیت‌های بررسی یا Audit سمت ویندوز را فعال کنید، تمامی پروسه‌های تولید شده در لینوکس، در بخش گزارش‌های این سرویس نام مخصوص خود را خواهند داشت.

اما جذاب‌ترین تغییرات اعمال شده، مربوط به ارتباط دو سیستم‌عامل است. این ارتباط می‌تواند در عملکرد ورود به سیستم‌عامل نیز اجرا شود. یکی دیگر از این هماهنگی‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که کاربر عنوان کرده ارتباط اینترنتی محدودی از لحاظ ترافیک دارد و در این حالت، WSL برای دریافت پکیج‌های بروزرسانی فعالیت نخواهد کرد تا ترافیک اضافی به کاربر تحمیل نشود.

اما یکی از تغییراتی که برای کاربران حرفه‌ای لینوکس ناراحت کننده است، حذف دستور Ctrl-C از محیط خط فرمان Bash است. مایکروسافت در توضیحاتی مبهم اعلام کرده که این یک باگ بوده و باید با همکاری تیم ویندوز و Bash حل شود. کاربران امیدوارند این مشکل در بیلد بعدی ویندوز حل شود.

مدل ارتباطی که در ماشین‌های مجازی استفاده می‌شود، می‌تواند راه حلی مناسب برای مایکروسافت باشد تا ارتباط بهتری با لینوکس به عنوان یک سیستم‌عامل داخلی داشته باشد. اما در WSL، ارتباط لینوکس و ویندوز مانند ماشین مجازی نیست. به بیان دیگر، کرنل شبیه‌سازی شده لینوکس در این سیستم به صورت مستقیم با کرنل NT ویندوز ارتباط برقرار می‌کند. اگرچه با استفاده از این روش می‌توان عملیات خاصی که در ماشین مجازی دشوار است را به راحتی انجام داد، اما استفاده از این روش زمان زیادی می‌برد تا بتوان لینوکس را به عنوان محصولی اختصاصی داخل ویندوز معرفی کرد.

سال‌های زیادی است که کاربران و کارشناسان بر این باورند که مایکروسافت بالاخره توزیع مخصوص خود از لینوکس را عرضه می‌کند یا یکی از توزیع‌های معروف را خریده و برندسازی آن را انجام می‌دهد. اما با عرضه سرویس WSL به نظر می‌رسد مایکروسافت قصد دارد پشتیبانی از لینوکس را درون محصول خود یعنی ویندوز انجام دهد.

اگرچه توسعه سرویس WSL دشوارتر از خرید یا توسعه یک توزیع مستقل لینوکس است، اما این سرویس به کاربران امکان می‌دهد که در کنار استفاده از محیط کاربری راحت لینوکس،‌ از دسکتاپ ویندوز و همچنین PowerShell استفاده کنند. از سوی دیگر این پروژه برای مایکروسافت این امکان را فراهم می‌کند که کاربران را هنوز در سیستم‌عامل خود یعنی ویندوز نگاه دارد.

200/202

منبع: زومیت

کد خبر: 722955

وب گردی

وب گردی