موگرینی: نشست آتی اتحادیه اروپا درباره سوریه علاوه بر بازسازی انتقال قدرت را نیز دربرمی‌گیرد

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا تاکید کرد که این اتحادیه در نشست آتی خود درباره سوریه فقط روند جمع‌آوری پول برای این کشور را بررسی نمی‌کند، بلکه درمورد روند انتقال قدرت و برقراری آشتی در سوریه نیز گفتگو خواهد کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از الیوم السابع، وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز گذشته در بروکسل اوضاع در سوریه و روند صلح در خاورمیانه را مورد بررسی قرار دادند و مقرر شد نشستی را برای بازسازی سوریه و پیشبرد مذاکرات صلح در بهار آتی برگزار کنند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در مصاحبه با خبرنگاران گفت که کنفرانس آتی در بروکسل دو هدف اساسی دارد که یکی اجرای تعهداتی است که کنفرانس حامیان مالی سوریه در لندن در سال میلادی گذشته مطرح کردند و دوم اینکه تا حد زیادی این کنفرانس می‌تواند سیاسی باشد و امید است برگزاری آن فرصتی برای جامعه بین المللی جهت گشودن صفحه‌ای جدید و آغاز روند انتقال سیاسی و تحقق آشتی و بازسازی سوریه بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت، فراهم کند.

شرط‌های اروپا برای بازسازی سوریه

اتحادیه اروپا برای برگزاری کنفرانس بازسازی سوریه در بهار آتی، شرط پیشرفت سیاسی و ازسرگیری مذاکرات میان طرف‌های بحران را مطرح کرده است.

این مساله از زبان دیدیه ریندرز، وزیر خارجه بلژیک پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل مطرح شد.

وی گفت، این کنفرانس در بهار آتی به بررسی بازسازی سوریه اختصاص خواهد یافت و در وهله نخست مرتبط با پیشرفت در سطح سیاسی خواهد بود.

وزیر خارجه بلژیک تاکید کرد تا زمانی که تمامی طرف‌ها پایبندی خود را نسبت به راه حل سیاسی بحران سوریه در نزدیک ترین زمان ممکن نشان ندهند، نمی‌توان درمورد بازسازی سوریه صحبت کرد و همچنین شرط ازسرگیری مذاکرات ژنو در فوریه آتی مطرح است.

او گفت که اتحادیه اروپا منتظر نتایج نشست آستانه در 23 ژانویه جاری خواهد بود. این نتیجه درصورتی که به دست آید می‌توان در آینده در مورد روند بازسازی در سوریه صحبت کرد.

چند کشور از جمله آلمان، انگلیس و ایالات متحده در کنفرانس حامیان مالی در لندن تعهد دادند که پنج میلیارد دلار کمک‌ به آوارگان سوری بدهند. هدف از چهارمین کنفرانس حامیان مالی جمع آوری 9 میلیارد دلار برای آوارگان سوری است.

منبع: ایسنا

306/101

کد خبر: 722985

وب گردی

وب گردی