برگزاری نشست  سبب شناسی اعتیاد از دیدگاه روانشناختی در واحد کرمان

نشست علمی پژوهشی سبب شناسی اعتیاد ازدیدگاه روانشناختی در واحد کرمان برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، نشست علمی پژوهشی سبب شناسی اعتیاد ازدیدگاه روانشناختی در واحد کرمان دقایقی پیش پایان یافت. دکتر علی بهرام نژاد رئیس اداره سلامت و روان دانشگاه علوم پزشکی کرمان سخنران این مراسم بود. این مراسم با استقبال دانشجویان و کارمندان و تعداد زیادی از مردم در سطح استان برگزار شد.

دکتر بهرام نژاد ضمن بررسی تروما های دوران کودکی(ضرب و شتم، تهدید شدن، گم شدن، تصادف، ازدست دادن والدین و..) گفت: احتمال بهبود عوارض 50 درصد است همچنین احتمال ابتلا به PTSD را نیز 50 درصداست و از بین رفتن نوع دوستی و تعاون از جمله عوارض آن است.

وی عوامل گوناگون از جمله عوامل معنوی، زیست شناختی، اجتماعی و همچنین روانشناختی را در بروز اعتیاد موثر دانسته و گفت: سازمان جهانی بهداشت در سال 2001 عوامل زیستی و ژنتیکی موثر در بزهکاری را 10 درصد و عوامل اجتماعی را 50 درصد معرفی کرد حال آنکه در سال 2008 و طبق آمار همین سازمان 85 درصد از فاکتورهای اعتیاد را ناشی از عوامل رفتاری و مسائل اجتماعی دانست.

بهرام نژاد کاهش حفظ سرمایه های روانشناختی در جامعه را از جمله عوامل اجتماعی دخیل در بزهکاری دانست و افزود: در جامعه ای که استرس زیاد شود تهدیدها و هیجانات منفی نیز افزایش می یابد و در نتیجه قسمت هیجانی مغز فعال شده و چنانچه شخص مهارت های کنترل هیجان را نیاموخته باشد به انحرافاتی از جمله اعتیاد مبتلا خواهد شد.

رییس اداره سلامت و روان دانشگاه علوم پزشکی کرمان توجه به دوره انتقال از کودکی به نوجوانی را بسیار ضروری دانست و تاکید کرد: این دوره به دلیل تناقض آشکار در شکل گیری شخصیت کودکان بسیار موثر است و بایستی مورد توجه والدین قرار گیرد.

داریوش عباسی دانشجوی رشته ادبیات در مقطع دکتری یکی از شرکت کنندگان این مراسم بود او در این باره به ایسکانیوز گفت: استقبال از این مراسم بسیار خوب بود و برگزاری چنین همایش هایی باعث می شود دانشجویان با پیامد های این بلای خانمان سوز آشنا شده و آموزه های خود را به فرد دیگری منتقل کنند.

وی افزود: بیشتر افراد با انواع مواد مخدر آشنا هستند و پیامد های آن را می دانند اما سبب شناسی اعتیاد ازدیدگاه روانشناختی یکی از مواردی است که کمتر به آن پرداخته شده است در این راستا افراد با زمینه هایی که از نظر روانشناسی برای افراد پیش از ابتلا با مواد مخدر و پس از آن آشنا می شوند.

عباسی اضافه کرد: با توجه به آمار بزهکاری ناشی از اعتیاد در سطح جهان که در این نشست اعلام شد می توان بیشتر با پیامد های روانشناختی اعتیاد آشنا شد تا گام های مثبتی در زمینه کاهش این آسیب اجتماعی برداشته شود و برگزاری چنین نشست هایی در این زمینه می تواند بسیار موثر واقع شود.

701/700

کد خبر: 723002

وب گردی

وب گردی