حبیبی: اتحادیه "احزاب حامی مقاومت" در حال شکل گیری است

معاون سازماندهی حزب کمونیست چین با دبیرکل حزب موتلفه اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایسکانیوز، «کی یو» معاون سازماندهی حزب کمونیست چین با محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که در محل حزب موتلفه اسلامی برگزار شد، معاون سازماندهی حزب کمونیست چین ضمن تسلیت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، با بیان اینکه بیش از ۱۳ سال است حزب موتلفه اسلامی روابط دوستانه‌ای با حزب متبوعش دارد، اظهار کرد: در سال های اخیر شاهد پشتیبانی و حمایت حزب موتلفه اسلامی در قبال مسائل مربوط به اختلاف پیش آمده در خصوص دریای چین جنوبی بوده ­ایم که بدین سبب از حزب موتلفه اسلامی تقدیر و تشکر می‌کنیم.

وی روابط دوستی ایران و چین را ریشه‌دار و تاریخی دانست و گفت: این نوع از روابط و تعامل میان دو حزب موتلفه اسلامی و حزب کمونیست چین، به روابط متقابل دو کشور اهمیت خاصی می­­دهد.

کی‌یو با اشاره به سفر رئیس‌جمهور خلق چین آقای «شی جین پینگ به» ایران در ژانویه سال ۲۰۱۶، افزود: در آن سفر روابط راهبردی و مشترکی میان دو کشور برقرار و اسناد همکاری مختلفی در حوزه های گوناگونی امضا شد.

معاون سازماندهی حزب کمونیست چین تصریح کرد: سفر رئیس‌جمهور چین به ایران همکاری های عملی به نفع هر دو کشور را توسعه می­دهد و یکی از نقاط برجسته در تاریخ روابط چین و ایران به حساب می­ آید. تا حدی که می­دانم اسناد همکاری­ ها که در آن سفر امضا شده است به تدریج اجرایی خواهد شد.

وی ایران را کشور بزرگی در منطقه و با نفوذ جهانی بخصوص در جهان اسلام دانست و گفت: امضای برجام تا حد زیادی روابط خارجی ایران با دیگر کشورها را بهبود بخشیده ودر این زمینه تاثیرگذار بوده است.

کی‌یو خاطرنشان کرد: چین در دوران سخت تحریم‌ها، دوست قابل اعتماد ایران بود و در دوره جدید توسعه و سازندگی ایران نیز شریکی خوب برای همکاری با ایران محسوب می‌شود.

معاون سازماندهی حزب کمونیست چین در ادامه حزب موتلفه اسلامی را یکی از احزاب سیاسی پرنفوذ در صحنه سیاسی ایران دانست و تاکید کرد: این حزب سهم بسیاری در توسعه اقتصادی، اجتماعی و معیشتی مردم دارد.

وی به روابط دو حزب کمونیست چین و موتلفه اسلامی اشاره کرد و گفت: از سال ۲۰۰۴ روابط و مبادلات خوبی میان دو حزب ایجاد شده است و در شرایط جدید نیز امیدواریم که با تلاش و کوشش دو حزب کمونیست چین و موتلفه اسلامی، بتوانیم برای توسعه بیش از پیش روابط حزبی ایران و چین سهم بیشتری ارائه دهیم.

کی‌یو گفت: در وهله اول باید روابط و مبادلات میان دو حزب را تقویت کنیم و برای تحقق این هدف، حمایت های فکری مناسب برای تصمیم سازی در سطح مقامات­ عالی رتبه ارائه کنیم. مرحله دوم را نیز باید به افزایش یادگیری و افزایش تبادل تجربیات و سیاست­گذاری ها از یکدیگر و رسیدن به تفاهم نظر درخصوص برنامه­ های حزبی مشترک در موضوعات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اختصاص دهیم.

معاون سازماندهی حزب کمونیست چین در ادامه تصریح کرد: می‌توانیم از کانال همکاری های حزبی، برای توسعه اقتصادی و روابط بازرگانی بین دو کشور بهره ببریم و همکاری­ های بازرگانی و عملی بین ایران و چین را افزایش دهیم.

در ادامه این دیدار، معاون سازماندهی حزب کمونیست چین با اعلام حمایت چین از اقدامات مشروع مردم فلسطین اظهار کرد: ما با افراطی گری مخالفیم و باید همواره به مقابله با این نوع اندیشه بپردازیم. همچنین تاکید می کنیم که با ارتباط دادن یک اندیشه افراطی‌ به یک دین هم به طور کامل مخالف هستیم.

در ادامه این دیدار دبیرکل حزب موتلفه اسلامی مطالب ضمن خوش­آمدگویی به آقای «کی یو» معاون سازماندهی حزب کمونیست چین، سفیر چین در ایران و هیات همراه اظهار کرد: ما تقویت روابط ایران و چین را به عنوان دو کشور مهم و تاثیرگذار در آسیا و در سطح بین­المللی به نفع دو ملت می­دانیم و از اهتمام حزب کمونیست چین به حفظ این ارتباط و گسترش آن تشکر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما در روزهای فعلی در سوگ در گذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی هستیم، اظهار کرد: ایشان یکی از شخصیت­ های محوری و اثر گذار کشور هم در قبل و هم در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بودند.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه ما از گذشته نسبت به تبادل هیات­های سیاسی و کارشناسی میان دو حزب اهتمام داشته ایم و به اثرات مفید و سازنده در این تبادل­ها قائل هستیم، تصریح کرد: ما در سال جاری میزبان دومین کنفرانس ویژه راه ابریشم در تهران خواهیم بود.

حبیبی با بیان اینکه ایران و چین با داشتن مشترکات فراوان در قبال تحولات منطقه ­ای و بین­ المللی، می­توانند در جهت دادن به این تحولات به یکدیگر کمک کنند، افزود: ما نسبت به رشد جریان­های تکفیری که به دروغ خود را به اسلام چسبانده ­اند حساسیت زیادی داریم.

وی خاطرنشان کرد: ما آمریکا را اصولا یک دولت متجاوز غارتگر می ­شناسیم و جغرافیای این تجاوزگری را کل جهان می­دانیم؛ حال این مداخله‌گری چه در دریای جنوبی چین باشد و چه در منطقه غرب آسیا.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: ایران آسیب­ های فراوانی از تجاوزگری آمریکایی­ ها در طول قرن اخیر متحمل شده است و معتقدیم این خوی تجاوزگری روز به روز در دولتمردان آمریکا رشد می­کند.

حبیبی با اشاره به اینکه در سفر رئیس جمهور چین به ایران سند جامع مشترک راهبردی میان دو کشور برای تقویت همکاری­ های دو کشور امضا شده است، اظهار کرد: در بند سوم این بیانیه بر لزوم گسترش ارتباطات بین احزاب تاکید شده است. لذا ما معتقدیم رابطه­ های حزبی می­ تواند در روابط بین دولت­ها اثرگذار باشد. روابط بین احزاب با روابط دولتی فرق می­ کند و اصولا رابطه­ های حزبی یک ظرفیت به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه ما موسساتی نظیر اتاق بازرگانی ایران و چین و نظایر آن را داریم که از طریق آنها می­ توانیم به تقویت روابط دولتی و حزبی بپردازیم، گفت: ما از اشاراتی که در تفاهم­نامه با رئیس‌جمهور چین به عمل آمده استقبال می‌کنیم اما معتقدیم باید برای تحقق آن تفاهم و همکاری­ های حزبی نیز سندی مبادله می­ شد.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در ادامه با بیان اینکه ما با یک تفکر افراطی­ گری در دنیا به نام اسلام مواجه هستیم، گفت:ما ارتباط این رفتارهای­ افراط گرایانه را با اسلام تکذیب می­ کنیم و معتقدیم یک فصل مشترک در رابطه بین دو حزب وجود دارد و آن برخورد با موضوع افراطی­ گری است.

حبیبی افزود: در منطقه غرب آسیا، با همکاری میان احزابی که در مقابله با رژیم صهیونیستی و برای پشتیبانی از فلسطین همفکر هستند، مقدمات تاسیس اتحادیه‌ای به نام «اتحادیه احزاب حامی مقاومت» در حال شکل گیری است. ما در نظر داریم روی موضوع «اتحادیه احزاب اسلامی جهان» با گام‌هایی که قبلا برداشته‌ایم پیش برویم و اتحادیه­ای برای تقویت همکاری میان احزاب اسلامی جهان تاسیس کنیم.

وی در ادامه افزود: پیشنهاد ما این است که حزب کمونیست چین اقدامات جدیدی را برای توسعه ارتباط حزب کمونیست با احزاب اسلامی داشته باشد. ما نیز می­توانیم در توسعه این روابط با فراهم کردن برخی زمینه­ ها تاثیر گذار باشیم.

302

کد خبر: 723018

وب گردی

وب گردی