دیدار ابومهدی المهندس با صدر و تلاش برای بهبود روابط میان نیروهای شیعی عراق

معاون هیات حشد شعبی عراق در تلاش برای نزدیک‌تر کردن نیروهای مردمی شیعه در این کشور به نجف و کربلا رفت و با مقتدی صدر دیدار کرد.

به گزارش ایسکانیوز، پایگاه رسمی نیروهای بسیج عراقی موسوم به " حشد شعبی " از دیدار ابومهدی المهندس، معاون هیات حشد شعبی با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در شهر نجف اشرف خبر داد.

طبق گزارش این سایت، دیدار مذکور دو روز قبل انجام شده و المهندس از شهر کربلا نیز بازدید کرده و "هماهنگی اقدامات امنیتی جهت مقابله با هرگونه نفوذ به شهرهای کربلا و نجف را با مسئولان امنیتی کربلا مورد بحث و بررسی قرار داد و بر لزوم تکمیل طرح ایجاد خاکریز در اطراف دو شهر و تشکیل دو تیپ از نیروهای حشد شعبی جهت محافظت از صحرای واقع در غرب شهر نجف در کنار نیروهای امنیتی مستقر در این مناطق، تاکید کرد."

معاون ریاست هیات حشد شعبی که مهمان صدر در منزلش بود همچنین به بررسی وضعیت امنیتی و آخرین تحولات عملیات آزادسازی موصل پرداخت و صدر نیز در این دیدار از "اقدامات نظامی و انسانی حشد شعبی در مبارزه با تروریسم" تقدیر کرد.

طبق گزارش سایت حشد شعبی در این دیدار سامی المسعودی، مشاور هیات حشد شعبی و کاظم العیساوی، فرمانده کل گردان‌های السلام، بازوی نظامی جریان صدر عراق نیز حضور داشتند.

برخی منابع از روابط بسیار خوب ابومهدی المهندس با جریان صدر و رهبر آن خبر می‌دهند به ویژه که ریشه‌های این روابط خوب به قبل از اشغال عراق توسط آمریکایی‌ها در سال 2003 باز می‌گردد. در سال 2004 نیز که صدر انقلاب دوم علیه اشغالگران آمریکایی را اعلام کرد و با آمریکایی‌ها درگیر شد،‌ المهندس به عنوان میانجی نقش مهمی در توقف کشتارها ایفا کرد.

پس از اتمام این حوادث المهندس کار آموزش "جیش المهدی" را از سر گرفت و بودجه و امکانات لازم را در اختیار این نیرو قرار داد. با این وجود رهبران جریان صدر عراق بر این باورند که حشد توانست به محبوبیتی بیشتر از محبوبیت آنها دست یابد و این امر موجب ایجاد اختلاف و فاصله بزرگی میان دو طرف شد.

منابع مذکور درباره سفر اخیر المهندس به کربلا و نجف اعلام کرد، المهندس سفری به نجف جهت دیدار با مراجع دینی و اطمینان دادن به مقتدی صدر انجام داده و می‌گویند: المهندس قصد داشت با پاسخ مثبت به درخواست صدر فاصله ایجاد شده میان دو طرف را از بین برده و به آنها اطمینان دهد که قصد ورود به هیچ بازی سیاسی را نداشته و حتی هیچ طرح سیاسی نیز ندارد و به این ترتیب شایعاتی مبنی بر رقابت میان جریان صدر و حشد شعبی صحت ندارند.

گفته می‌شود که صدر برخلاف موضعگیری‌های قبلی در این دیدار خوستار افزایش تعداد گردان‌های السلام در قالب حشد شعبی جهت مشارکت در عملیات نینوا شد.

به گفته منابع مذکور صدر در این دیدار با توجه به محبوبیت مردمی المهندس به دنبال جذب وی در جریان تحت امر خود بود اما به دلیل رویکرد آشکارا المهندس در مخالفت با ورود به عرصه سیاسی، این امر ناکام ماند.

302

کد خبر: 723042

وب گردی

وب گردی