سهند؛ سامانه هوشمندسازی نرم‌افزارهای دانشگاهی در واحد بوشهر رونمایی می‌شود / جزئیات و کارکردها

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر از اجرا و رونمایی سامانه هوشمندسازی نرم افزارهای دانشگاهی «سهند»بصورت الکترونیکی با استفاده از «اثر انگشت» برای نخستین بار در نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش کشور در واحد بوشهر خبر داد.

محمود پناه مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر به ایسکانیوز گفت: طراحی، اجرا و پیاده سازی این سامانه به دست متخصصان حوزه رایانه واحد بوشهر صورت گرفته و این سامانه امکان اجرا در همه نرم افزارهای دانشگاه را دارد.
پناه در باره چگونگی کارکرد این سامانه، گفت: برای جستجوی اثر انگشت از الگوریتم‌های پیچیده هوش مصنوعی استفاده شده که سرعت پردازش را چند برابر کرده است به نحوی که در کسری از ثانیه، ۱۰۰ هزار رکورد مورد جستجو و مطابقت قرار می‌گیرد.
وی افزود: زمانی که دانشجو انگشت خود را روی دستگاه شناسایی که متصل به لب تاب یا تبلت است، قرار می‌دهد، بصورت آنی، اطلاعات شناسایی (ورودی) وی آنلاین با اطلاعات اصلی او که در سرور اصلی ذخیره شده است مورد مطابقت قرار می‌گیرد.
پناه در مورد نحوه ثبت اطلاعات و اثر انگشت دانشجویان در سرور اصلی، اظهار کرد: می توان با قرار دادن دستگاه ثبت اطلاعات ورودی، در زمان ثبت نام دانشجویان جدید در محل ثبت نام، اطلاعات آنان را دریافت و در سرور ذخیره کرد. در مورد دانشجویان شاغل به تحصیل نیز با انجام فراخوان و حضور آنان، این مهم صورت خواهد گرفت.
وی توان بالای امنیتی این سامانه را در حد جهانی عنوان و خاطرنشان کرد: دستگاه ورودی اطلاعات اثر انگشت دانشجویان از بهترین برند دستگاه‌های شناسایی (بیومتریک) موجود در بازار جهانی بوده که علاوه بر برتربودن در رقابت با سایر محصولات هم‌رده خود، مورد تأیید سازمان‌های معتبر امنیتی جهان از قبیل اینترپل و ...است.
پناه با بیان اینکه نخستین محک جدی و گسترده انجام شده توسط این سامانه در امتحانات پایان ترم نیمسال جاری بصورت آزمایشی و با موفقیت به اجرا درآمد، تصریح کرد: در این روش وضعیت دانشجویان در سیستم از ابتدا، مطابق آیین نامه آموزشی، غائب در نظر گرفته شده که به محض ثبت اثر انگشت، حضور دانشجو در سیستم بصورت سیستماتیک و بدون نیاز به دخالت کاربر، احراز می‌شود.
وی افزود: با توجه به این توضیحات، بدیهی است که فقط ثبت نمرات دانشجویانی که حضور آنان در سیستم محرز شده، امکان پذیر است.
وی با تأکید بر اینکه همه جوانب و نواقص احتمالی در زمان کار با سامانه در نظر گرفته شده است، یادآور شد: در صورت مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری نظیر قطع برق و ... قابلیت استفاده از از این نرم افزار بصورت آفلاین و انتقال داده به سرور مرکزی بصورت دستی وجود دارد.
برنامه نویس پروژه «سیدا 4» دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این نرم افزار در بسیاری از فعالیت های اداری و آموزشی قابل استفاده است، بخشی از کارایی این سامانه جدید را چنین برشمرد: در مواردی چون ورود و خروج دانشجویان در مکان هایی که نیاز به ثبت حضور دانشجویان وجود داشته باشد نظیر خوابگاه های دانشجویی رزرو غذا، سرویس های ایاب و ذهاب به جای اخذ بلیت، تحویل دانشنامه و مدارک مهم دانشجو به وی، ثبت حضور استادان در دانشگاه و یا حتی سرکلاس های درس و .... قابل استفاده است.
پناه افزود: یکی از مهمترین مزایای کاربرد این سامانه در مشاغل و پست های مهمی که نیاز به امنیت شغلی بیشتری احساس می شود، مانند ثبت نمرات دانشجویان، ثبت فیش های بانکی و ... است که فقط کاربر مشخص که اثر انگشت وی در سامانه تعریف شده به این سطح دسترسی خواهد داشت.»
وی سرعت عمل بیشتر و دقت بسیار بالا را از محاسن مهم استفاده از این سامانه نام برد و ادامه داد: «در این سامانه امکان هرگونه تخلف، جعل و سوء استفاده به حداقل رسانده شده است.
او با تأکید بر اینکه در این روش با جایگزین کردن استفاده از اثر انگشت به جای روش سنتی اخذ امضا بر چابکی امور افزوده می شود، بیان کرد: در این فرآیند با حذف چاپ اوراق و نگهداری آنان، سهولت در انجام امور را به همراه خواهد داشت.
پناه یادآور شد که این واحد دانشگاهی و گروه انفورماتیک واحد بوشهر آماده هرگونه همکاری از قبیل نصب، اجرا، آموزش، پشتیبانی و.... با سایر واحدها، مراکز آموزشی، مدارس و ... است.
این نرم افزار آموزشی که با نام سهند نام گذاری (سامانه هوشمندسازی نرم افزارهای دانشگاهی) شده، قرار است به زودی با حضور هیأتی از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی رونمایی و افتتاح شود.

200/202

کد خبر: 723050

وب گردی

وب گردی