خرم: برجام معجزه ای برای کشور بود

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد با بیان اینکه قبل از برجام در فضایی بودیم که تمام کشورهای اروپایی و حتی آسیایی از رفت و آمد با ایران خودداری می کردند گفت: برجام معجزه ای برای کشور بود و اگر صادقانه و منصفانه نگاه کنیم، می بینیم که چه بلاهایی از سر ما باز شد.

علی خرم نماینده سابق ایران در مقر سازمان ملل ، در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درخصوص تاثیرات برجام در کشور بیان کرد: درباره برجام ما بایستی در ابتدا به یک بستر مهم توجه کنیم و آن بستر کار است؛ بستر کار یعنی اینکه ما در شرایطی پای میز مذاکره رفتیم که از طرف شورای امنیت در فاصله 1385 تا 1390 بر علیه ما 6 قطعنامه صادر شده بود و آمریکا و اتحادیه اروپا هم برای پشتیبانی از این قطعنامه های شورای امنیت به طور دوجانبه ایران را تحریم کرده بودند. تحریم هایی که به طور خود به خود ایران را به سمت برنامه "نفت در برابر غذا" می برد.

وی در خصوص تحریم نفت در برابر غذا گفت: در مورد عراق این اصطلاح بکار برده شد و حاصلش این بود که جلوی فروش نفت عراق را گرفتند و گفتند متخصصین سازمان ملل ارزیابی می کنند که چقدر شما از نظر غذا و دارو به نفت احتیاج دارید و اگر به عنوان مثال در سال برای 24 میلیون نفر از مردم عراق 10 میلیار دلار برای غذا و دارو احتیاج هست به اندازه 10 میلیارد دلار به عراق اجازه می دادند نفت صادر کند.

علی خرم خاطرنشان کرد: ما در اواخر سال 91-92 با این وضعیت روبرو می شدیم. در آن زمان نفت ایران را به زیر 1 میلیون بشکه در سال آورده بودند یعنی نفت ایران در حدود 800 هزار بشکه صادر می شد و ایران با همین 800هزار بشکه حتی نمی توانست غذا و دارو را برای مردم فراهم کند. بنابراین طرحی که در کمیسیون شورای امنیت و کمیسیون تحریم در حال پیش روی بود این بود که موضوع نفت در برابر غذا برای ایران هم صادر بشود.


وی با اشاره به تهدید نظامی کشور های منطقه در زمان قبل از برجام بیان کرد: از نظر نظامی نه تنها کشورهای بزرگ منطقه مثل عربستان، اسرائیل و.... حتی کشورهای کوچک مثل بحرین، آذربایجان نیز ایران را تهدید نظامی می کردند. باید فضایی ایجاد می شد که آذربایجان، بحرین، عربستان و اسرائیل به خودشان اجازه ندهند که ما را تهدید نظامی کنند.

وی اضافه کرد: ما قبل از برجام در فضایی بودیم که تمام کشورهای اروپایی و حتی آسیایی از رفت و آمد با ایران خودداری می کردند. زیرا در قطعنامه های شورای امنیت بر مبنای ماده 41 منشور آمده بود که ایران باید تحریم سیاسی شود. این تحریم سیاسی مربوط به این سال های اخیر نبود؛ از زمانی که سفارت آمریکا در ایران بسته شد این تحریم ها شروع شد.

علی خرم با تاکید بر این که مسئله برجام معجزه ای برای کشور بود خاطر نشان کرد: ما تحت چنین شرایط سختی بودیم و تحت این شرایط است که میگوییم توافق هسته ای معجزه ای برای کشور بود. ما در فضای بودیم که می گفتند صنعت هسته ای را جمع کنید همان اتفاقی که در لیبی افتاد. در چنین شرایطی مذاکره کردیم و یک توافق بین المللی را انجام دادیم و حتی اعلام کردیم که جهان اشتباه می کنید، ما اصلا نمی خواستیم سلاح هسته ای تولید کنیم سلاح هسته ای در قانون ما حرام است.


نماینده سابق ایران در مقر سازمان ملل در اروپا افزود: مذاکره کردیم که به جهان ثابت کنیم نمی خواهیم سلاح تولید کنیم و این یک مبنا شد. از طرفی دیگر، خودمان به این نتیجه رسیدیم اورانیوم بسیار زیادی غنی کردیم و روی دستمان مانده است. نگهداری این اورانیوم غنی شده نه تنها برای ایران هزینه دارد بلکه برای جهان نیز هزینه دارد.

وی با اشاره به اورانیوم اضافه غنی شده در زمان قبل از برجام خاطر نشان کرد: در آن زمان دیدیم که از این اورانیوم غنی شده استفاده نمی کنیم بلکه یک هزینه اضافه بود. مسئله ای که مهم بود این بود که دنیا و منطقه بداند ایران از نظر علمی و فنی قادر به هر کاری است. ما این را به جهان گفتیم و اثبات کردیم و در مرحله بعد برای ما بازدارندگی به وجود آورد. این بازدارندگی باعث شد که ایران بگوید ما به غنی سازی بیشتر احتیاج نداریم.

علی خرم افزود: در این مرحله بود که پای میز مذاکره آمدیم و گفتیم ما می خواهیم این راه را طی کنیم و نمی خواهیم تحریم شویم ، ما به دنبال رشد و توسعه خودمان هستیم و به هیچ وجه علاقه ای به روش های غیرصلح آمیز نداریم. ما این روش را در پیش گرفتیم و در نتیجه امروز صادرات نفت ما از 800 هزار بشکه به دو میلیون و دویست تا سیصد هزار بشکه در روز رسیده است. یعنی حدود 3برابر افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به لغو تحریم های کمیسیون تحریم شورای امنیت در قبال ایران بیان کرد: در حال حاضر دیگر حاکمیت کمیسیون تحریم شورای امنیت بر سر ایران وجود ندارد. مهمترین موضوعی که توانستیم از آن بگریزیم بحران اقتصادی است.

علی خرم خاطرنشان کرد : اگر صادقانه و منصفانه نگاه کنیم، می بینیم که چه بلاهایی از سر ما باز شد لذا باید خدا را شکر کنیم.

وی ضمن اشاره به شفافیت فروش نفت ایران اظهار کرد: امروز نفت ما به صورت شفاف فروخته می شود و پول آن به صورت شفاف به خزانه واریز می شود و به صورت شفاف هم هزینه می شود. در حالی که در زمان تحریم ها یک عده دلال به عنوان امین نظام انتخاب شده بودند.

گفت و گو از: شایان دنیا دیده

306/300

کد خبر: 723073

وب گردی

وب گردی