مقام های اتحادیه اروپا مزایای برجام را برای ترامپ شرح دادند

مقام های اتحادیه اروپا در تماس های غیر رسمی خود با تیم رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا مزایای توافق هسته‌ای ایران را تشریح کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپا با هدف حفظ برجام روز سه‌شنبه به وقت محلی در تماس غیرسمی با تیم ترامپ مزایای توافق هسته‌ای ایران را برای آنها توضیح داده است.

فدریکا موگرینی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گذشته درباره لغو توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هشدار داده بود.
برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، توافقی بین المللی بر سر برنامه هسته ای ایران است که در تاریخ 14 ژوئیه 2015 میان ایران و کشورهای گروه 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) در شهر وین صورت گرفت.
مذاکرات طولانی مدت میان ایران و شش قدرت جهانی برای دستیابی طرفین به 'برجام'، همزمان با 'توافق موقت ژنو' در نوامبر 2013 آغاز شد.
پس از توافق ژنو، دو طرف مذاکرات را به مدت 20 ماه ادامه دادند تا سرانجام در آوریل 2015 به 'تفاهم لوزان' به عنوان چارچوبی برای توافق وین دست یافتند.
بر اساس متن توافق برجام، ایران ذخایر غنی سازی متوسط خود را پاکسازی، ذخیره سازی اورانیوم با غنای کم را تا 98 درصد کاهش و همچنین تعداد سانتریفیوژهای خود را تا حدود دو سوم به مدت حداقل 15 سال کم خواهد کرد.
همچنین بر اساس برجام، ایران غنی سازی بیش از 3,67 درصد را متوقف کرده و هیچ تأسیسات غنی سازی جدید و یا رآکتور آب سنگین نخواهد ساخت.

302/300

کد خبر: 723176

وب گردی

وب گردی