تخمین ثبت بیش از 5 هزار اثر در جشنواره«ایثار و رسانه»/ کنگره«حماسه‌خوانی» به همت خانه ایثار و مقاومت برگزار می‌شود

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نهادینه کردن مفاهیم و آموزه‌های دینی و ملی همچون«ایثار» و «فداکاری» در جامعه و نقش مهم رسانه ها در این زمینه، گفت: مهلت ارسال آثار به نخستین جشنواره«ایثار و رسانه» پایان یافت که پیش بینی می کنیم بیش از 5 هزار اثر در این جشنواره داوری شود.

به گزارش ایسکانیوز،سردار سعید الفتی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران با بیان اینکه تلاش می کنیم مفاهیم و آموزه های فرهنگ دینی و ملی که بار ارزشی بالایی دارند را نخست در رسانه ها و سپس در جامعه نهادینه کنیم، گفت: به این منظور و در راستای ترویج فرهنگ دینی برگزاری جشنواره «ایثار و رسانه» را در دستور کار قرار دادیم؛ گام های نخست برگزاری جشنواره از سال 93 با کمک تشکل های مطبوعاتی و با هدف فعال کردن بخش خصوصی در این زمینه برداشته شد.

ضرورت نهادینه کردن فرهنگ ایثار در جامعه

وی با اشاره به اینکه مفهوم واژه «ایثار» در جامعه به اشکال گوناگون وجود دارد، گفت: «ایثار و شهادت»، «ایثار و جهاد»، «ایثار و فداکاری» و «ایثار و از خودگذشتگی» عباراتی است که همه حول محور«ایثار» شکل گرفته است.
وی شکل گیری فرهنگ ایثار در عصر حاضر را به دوران انقلاب اسلامی مربوط دانست و گفت: از بازه زمانی 15 خرداد سال 42 تا 22 بهمن سال 57 شاهد ایثارگری آحاد مختلف جامعه انقلابی ایران اسلامی به انحاء گوناگون هستیم و به جد دوران انقلاب اسلامی و فداکاری های فراوان اقشار مختلف در این دوران را باید نقطه عطف«ایثار» و از خودگذشتگی دانست.
وی افزود: امروز نیز همانگونه که این فرهنگ در دوران انقلاب اسلامی و سپس جنگ تحمیلی به تبلور رسید وجود دارد و به لطف این فرهنگ والا در تمام این سال‌ها، غائله ها و بزنگاه های گوناگونی را پشت سر گذاشته ایم؛ در ماه های پس از انقلاب اسلامی و پیش از شروع جنگ همواره فرهنگ ایثارگری در جامعه وجود داشته است که غائله های کردستان، خلق عرب، سیستان و بندر ترکمن از جمله برهه های حساسی است که به لطف ایثارگریهای صورت گرفته پشت سر گذاشته شد. پس از آن نیز با آغاز و جنگ هشت ساله ایثارهای فراوانی چه در جبهه های نبرد و چه در پشت خطوط مقدم صورت گرفت؛ ایثاری که در جنگ به شهادت، یعنی حد اعلای از خودگذشتگی ختم می شود و در پشت جبهه ها با پیشتیبانی از رزمندگان و ... شاهد آن هستیم.
الفتی اظهار کرد: با توجه به نهادینه بودن مفهوم«ایثار» در جامعه پس از انقلاب، تجربه سال های جنگ، تدابیر امام(ره) و منویات اخیر رهبری معظم انقلاب اسلامی مبنی بر انتقال آموزه های ایثار دهه 60 به دهه 90 در وزارت ارشاد اسلامی سعی در تجدید مفهوم«ایثار» و فداکاری در جامعه را داریم؛ در جامعه امروز اگرچه باب شهادت بسته شده است، اما باب فداکاری و ایثارگری همچنان باز است و نهادینه ساختن این مفاهیم از راه های گوناگونی شکل می گیرد که رسانه به معنای عام از جمله این راه هاست.

تخمین داوری 5 هزار اثر در نخستین دوره جشنواره«ایثار و رسانه»

وی در ادامه به تشریح جزییات نخستین جشنواره«ایثار و رسانه» پرداخت و گفت: هدف از برگزاری چنین جشنواره ای اصلاح فرهنگ عمومی جامعه از طریق ترویج فرهنگ‌»ایثار» و باورهای دینی و ملی است که در سایه اهتمام رسانه های به این مفهوم و سایر مفاهیم مشابه و هنجارهای اجتماعی حاصل می شود؛ ایده ابتدایی برگزاری این جشنواره از سال 1393 شکل گرفت و پس از تعریف مفاهیم، آماده کردن ارکان جشنواره و سازماندهی آن، فراخوان نخستین دوره جشنواره در محورهای« ایثار و شهادت» و «ایثار اجتماعی» فروردین 1394 اعلام شد و رسانه های علاقمند در بازه 21 ماهه ای که تا 30 آذرماه 1395 تعریف شد، مهلت داشتند که برای حضور در جشنواره آثارشان را به دبیرخانه مرکزی جشنواره ارسال کنند که البته این بازه زمانی تا 25 دیماه جاری تمدید شد. به منظور تشویق و تقویت رسانه های بومی و استانی این دست از رسانه ها مجاز به حضور در هر دو بخش استانی و سراسری جشنواره بودند و امیدواریم در دوره های آتی جشنواره نیز رسانه های بومی و استانی حضوری پررنگ و موثر داشته باشند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران افزود: روند ارزیابی آثار بلافاصله از 26 دیماه شروع شد که به دلیل راه های گوناگون ارسال آثار که دبیرخانه جشنواره به مخاطبان اعلام کرده است، آمار دقیق آثار رسیده متعاقبا اعلام می شود اما پیش بینی می کنیم که افزون بر 5 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره«ایثار و رسانه» رسیده است. با ساز و کاری که در نظر گرفته شد، به منظور جلوگیری از تضییع حق شرکت کنندگان در جشنواره بر کار داوران و نحوه ارزیابی آثار نظارت خواهیم کرد و اختتامیه نخستین دوره جشنواره را در نیمه دوم بهمن و یا نیمه نخست اسفندماه سال جاری برگزار می کنیم.

جشنواره«ایثار و رسانه» در دوره های آتی توسعه می یابد

وی با بیان اینکه در نخستین دوره، مطبوعات نوشتاری و سایت های خبری مجاز به شرکت در جشنواره بودند، از توسعه بخش ها و مخاطبان جشنواره در دوره های آتی خبر داد و در تبیین«ایثار اجتماعی» که یکی از محورهای این دوره از جشنواره است، گفت: ایثار در فضاهای اجتماعی نیز برابر فداکاری است و اگرچه باب شهادت در این برهه بسته شده است اما باب فداکاری همچنان باز است و باید از طریق ابزار قدرتمند رسانه این مفهوم را با هدف برخورداری از جامعه ای همدل و همگام در میان اقشار گوناگون جامعه ترویج کنیم.

خانه ایثار و مقاومت محملی برای پرورش برنامه‌های اجرایی است

الفتی همچنین در خصوص راه اندازی خانه«فرهنگ ایثار و مقاومت» و ماموریت در نظر گرفته شده برای آن گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم، با تدابیر علی جنتی، وزیر وقت اقدام به تاسیس خانه فرهنگ ایثار و مقاومت کرد و پرداختن به موضوع ایثار و مقاومت به عنوان یکی از مهمترین ماموریت های آن در نظر گرفته شد. اگر تقویت فرهنگ عمومی جامعه را یکی از رسالت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدانیم، نباید از نظر دور بداریم که این مهم از طریق تقویت و ارتقای باورهای دینی و ملی جامعه حصول می یابد؛ فرهنگ ایثارو مقاومت نیز هم در فرهنگ دینی و هم در فرهنگ ملی ما وجود دارد؛ لذا از شروع دولت یازدهم این موضوع در دستور کار قرار گرفت و خانه ایثار و مقاومت با هدف فکر و اجرای مشترک از سال 93 تشکیل شده است و تلاش ما در وزارت ارشاد اسلامی همواره این است که فرهنگ ایثار در بطن فرهنگ مردم شکل گیرد.

کنگره «حماسه‌خوانی» به زودی برگزار می‌شود

وی در پایان با بیان اینکه خانه فرهنگ محمل و مکانی برای پروش دادن اقداماتی است که می خواهیم در جامعه به اجرا بگذاریم، به تشریح مهمترین اقدامات و برنامه های این خانه پرداخت و گفت: از بدو تاسیس اقدامات مختلفی در این خانه صورت گرفته است که برگزاری «جشنواره ایثار و رسانه»، «تالیف کتاب مردمی ایثار»، «کتابخانه مهربانی»، «طرح تکریم ایثار»، «مجمع نکوداشت ایثار» است؛ ضمن آنکه اقداماتی در خصوص ترویج فرهنگ«حماسه‌خوانی» در دست انجام داریم و برگزاری «کنگره حماسه‌خوانی» نیز در آینده‌ای نزدیک به همت خانه ایثار و مقاومت، در دستور کار قرار دارد.

204

کد خبر: 723210

وب گردی

وب گردی