سیستم جدید آمبولانس‌های سوئد برای هشدار به خودروهای سر راه

آمبولانس‌ها در استکهلم سوئد در حال آزمایش سیستمی هستند که در سیستم‌های صوتی دیگر خودروها برای هشدار به رانندگان سر راه اختلال ایجاد می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، آمبولانس ها معمولا از آژیر برای کنار راندن خودروهای سر راه خود استفاده می‌کنند اما ممکن است خودرویی سر راه باشد که راننده اش به دلیل صدای زیاد ضبط خودرو، صدای آژیر را نشنود.

راه‌حل ایجاد اختلال در سیستم صوتی خودروهای سر راه توسط دانشجویان موسسه فناوری سلطنتی سوئد ساخته شده است.

این سیستم به انتشار یک هشدار صوتی پرداخته و پس از آن یک پیام نوشتاری روی نمایشگر پخش خودرو ظاهر می‌شود.

سیستم مذکور از یک سیگنال رادیو اف‌ام برای مختل کردن بلندگوی خودروها و توقف پخش موسیقی استفاده می‌کند.

البته این فناوری تنها می‌تواند به خودروهایی هشدار دهد که رادیوی آن‌ها روشن است. سیستم مذبور همچنین سی‌دی‌ها و موسیقی مرتبط با بلوتوث را نیز مختل می‌کند.

این ارسال رادیویی از خودروی اورژانس به فرستنده‌های رادیویی اف‌ام نزدیک صورت می‌گیرد که مجهز به RDS - پروتکل ارتباطی استاندارد برای تعبیه مقادیر کمی از اطلاعات دیجیتال در برنامه‌های رادیویی اف‌ام- هستند. این پروتکل معمولا برای نمایش ایستگاه یا نام آهنگ استفاده می‌شود.

مایل ارنبرگ، یکی از اعضای تیم سازنده اظهار کرد: راننده‌ها اغلب تنها چند ثانیه وقت دارند که واکنش نشان داده و از سر راه آمبولانس‌ها کنار بروند. اما ممکن است صدای موسیقی بلند مانع از شنیده شدن صدای هشدار خودروی اورژانس شود و گزارش‌های زیادی در مورد تصادفات مرتبط ثبت شده است.

رویکرد جدید محققان سوئدی سه عملکرد را انجام می‌دهد: بهبود قابلیت دسترسی برای اولین پاسخ دهندگان، ارتقای امنیت جاده و بهینه‌سازی محیط کاری در زمان حمل‌ونقل برای مشاغل آسیب‌پذیر.

قرار است اواخر سال جاری چند آمبولانس و خودروی آتش‌نشانی محدود به آزمایش این سیستم بپردازند و پس از آن، کاربرد گسترده‌تری پیدا کند.

منبع:ایسنا

204/200

کد خبر: 723270

وب گردی

وب گردی