کارشناسان هندی،خواستار تسریع طرح توسعه بندر چابهار شدند

شماری از کارشناسان هندی با اشاره به اهمیت بندر راهبردی چابهار در دستیابی این کشور به افغانستان ،آسیای میانه ،قفقاز ، روسیه و اروپا،خواستار تسریع دولت هند در طرح توسعه این بندر مهم و استراتژیک شدند.

به گزارش ایرنا،به گفته این افراد با گذشت هفت ماه از سفر 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند به ایران و امضای توافقنامه سه جانبه ترانزیتی ایران ،افغانستان و هند و گذشت بیش از یک سال از امضای طرح توسعه بندر چابهار،تاکنون اقدام موثری انجام نشده است.
این کارشناسان راهبردی هند،تاخیر در سرمایه گذاری و توسعه طرح 500 میلیون دلاری این کشور در بندر چابهار را باعث از دست دادن فرصت های بی نظیر گسترش روابط با ایران و کشورهای منطقه می دانند.
'شاکتی سینها' سفیر اسبق هند در افغانستان گفت:دولت در حال آماده سازی مقدمات برای سرمایه گذاری هند در چابهار است .
وی خاطرنشان کرد تاخیر در سرمایه گذاری هند در چابهار به نفع دو کشور نیست و ضررهای زیادی به دنبال دارد.
'ساچین چاتورودی'، رئیس سازمان دولتی تحقیقات و سیستم های توسعه برای کشور های در حال توسعه گفت:با وجود گذشت هفت ماه ،دولت تاکنون اقدام موثری برای توسعه بندر چابهار انجام نداده است .
وی تصریح کرد دولت باید هرچه سریعتر برای گسترش زیرساخت های تجاری در بندر چابهار که موجب افزایش روابط تجاری با ایران ،افغانستان و کشورهای منطقه می شود، را آغاز کند.
او همچنین راه اندازی خط کشتیرانی بین چابهار و هند را ضروری دانست و تصریح کرد این خط می تواند در گسترش حمل و نقل کالا بین دو کشور تاثیر مهمی داشته باشد.
رئیس سازمان تحقیقات و سیستم های توسعه ای هند گفت ممکن است راه اندازی خدمات کشتیرانی در کوتاه مدت برای هند ضررهایی به همراه داشته باشد، ولی این اقدام در دراز مدت به نفع هند است.
وی خاطرنشان کرد دولت هند باید با تحمل این ضرر،تجارت زمینی با افغانستان را از طریق بندر چابهار آغاز کند.
یک کارشناس راهبردی دیگر هند با اشاره به راه اندازی خدمات کشتیرانی بین هند و میانمار خاطرنشان کرد راه اندازی این خط نیز در ابتدا ضررهایی برای دهلی نو داشت ولی به تدریج با افزایش تقاضا برای جابجایی کالا،ضررها جبران شد.
توافقنامه چابهار یکی از نمودهای عینی فصل جدید روابط ایران و هند بر محور توسعه است .
این توافق که در سفر همزمان نخست وزیر هند و رئیس جمهوری افغانستان به ایران میان دهلی، کابل و تهران منعقد شد با اهدافی چون فعال سازی کریدور شمال- جنوب و رونق یافتن برنامه های حمل و نقل میان سه کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
افزایش قابل توجه بهره وری از ظرفیت حمل و نقل دریایی در دریای عمان ، بی نیاز شدن بسیاری از کشتی های تجاری از ورود به خلیج فارس و طی مسافت بیشتر، قرارگرفتن ایران در مسیر ترانزیتی هند تا آسیای میانه و در اهداف بلند مدت تر، توسعه یکی از محروم ترین مناطق ایران ازجمله اهداف این طرح است که می تواند در کنار به انجام رسیدن این توافق سه جانبه حاصل شود.
مزایایی که با اهتمام دولت یازدهم برای پیشبرد پیش نیازهای سیاسی و اقتصادی این همکاری سه جانبه همراه شد .
جذب سرمایه گذاری هند در این برنامه توسعه ای سبب خواهد شد که بندر چابهار از ظرفیت تخلیه و بارگیری 84 میلیون تن درسال برخوردار شود .
موقعیت جغرافیایی بندر چابهار در جنوب ایران و در استان سیستان وبلوچستان از اهمیت زیادی برای هند برخوردار است .
این بندر می تواند زمینه دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه بدون نیاز به عبور از پاکستان را برای هند فراهم کند.

101/401

کد خبر: 723303

وب گردی

وب گردی