قائم‌مقام حزب اعتماد ملی:  اصلاح‌طلبان، روحانی را بهترین گزینه برای انتخابات ۹۶ می‌دانند

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی تاکید کرد که اصلاح‌طلبان روحانی را بهترین گزینه برای انتخابات ۹۶ می‌دانند.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رسول منتجب‌نیا در نشست خبری امروز (پنج‌شنبه) خود اظهار کرد: حمایت اصلاح‌طلبان از دولت آقای روحانی به معنای بدون اشکال بودن دولت نیست، ولی با توجه به شرایط موجود و شخصیت‌هایی که در سال ۹۲ بودند و امروز هم هستند بهترین گزینه را برای انتخابات ۹۶ روحانی می‌دانیم.

وی ادامه داد: دولت آقای روحانی امروز توانسته گام‌های بلندی در راستای خدمت به جامعه و انقلاب بردارد و امیدواریم در این چند ماه آینده هم به خدمت بیشتر بپردازد و هم اینکه برای دوره آینده باید تلاش کنیم آقای روحانی با رای بالاتری این مسئولیت را همچنان به عهده بگیرد.

منتجب نیا با بیان اینکه هم طرفداران و هم منتقدان دولت باید با سعه صدر و حوصله رفتار کنند، یادآور شد: ما نباید ضمن حمایت دست از نقادی هم برداریم تا دولت آینده هم از نظر اعضا و هم سیاست ها جامع تر باشد و به سمت کمال برود، اما از طرفی هیچ کس نباید در صدد تخریب باشد. اصلاح‌طلبان هم انسجام کاملی دارند و برنامه ریزی و تلاش می‌کنند تا مانند انتخابات 92 و 94 نقش تاریخی خود را ایفا کنند. حزب ما هم به عنوان یک حزب پرقدرت و فراگیر در این عرصه نقش موثری داشته و خواهد داشت و هم در کنار اصلاح‌طلبان با انسجام کامل در انتخابات 96 شرکت می‌کنیم.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی با اشاره به درگذشت مرحوم هاشمی بیان کرد:‌ این حادثه تلخ و ناگوار و یک ضایعه و خسارت بزرگ و جبران ناپذیر است. چه بخواهیم و چه نخواهیم وجود آقای هاشمی و تاثیرگذاری‌اش در نهضت اسلامی پیروزی انقلاب،‌ تاسیس نظام جمهوری اسلامی و نهادینه کردن همه امور مربوط به نظام و از همه مهمتر آرامش و اعتدالی که بر جامعه حاکم بود را نمی‌توانیم نادیده بگیریم و ایشان در این زمینه نقش بسیار موثر و بی بدیلی ایفا کرد.

وی اضافه کرد:‌ طبیعتا بعد از رحلت آقای هاشمی کسی نیست که جایگزین این نقش آفرینی باشد. همه ما باید تلاش کنیم این راه و خط مشی که هاشمی به کشور و تاریخ انقلاب ارائه کرد یعنی اعتدال و دوری از افراط و تفریط و دوری از تحجر و واپس گرایی و لاابالی گری که مشی هاشمی بزرگ بود ادامه یابد و همه تلاش کنیم اعتدال در کشور حاکم شود چرا که افراطی گری مضر و سمی مهلک است.

منتجب نیا در پاسخ به این سئوال که آیا ناطق نوری می‌تواند نقشی را که هاشمی داشت ایفا کند و اصلاح‌طلبان می‌توانند ارتباطی که با هاشمی داشتند را با ناطق برقرار کنند یا خیر؟ تصریح کرد: خداوند ویژگی هایی به آقای هاشمی داده بود که کسی نمی تواند جایگزین ایشان شود. همانطور که آقای ناطق ویژگی هایی مانند مردانگی و سابقه انقلابی دارد و در حد خودش محبوب و مورد حمایت است. ما باید در شرایط خاص خیر الموجودین را انتخاب کنیم و ضمن اینکه در نظر بگیریم کسی نمی تواند جای هاشمی را بگیرد این را بدانیم که شخصیت های مختلف مثل آقای ناطق و یا آقای خاتمی که بسیار محبوب است می‌تواند مثل گذشته نقش خود را ایفا کند.

وی ادامه داد: فکر نمی‌کنم از میان مجموعه بتوان یک نفر را انتخاب کرد که جایگزین هاشمی شود. چرا که شخصیت های محوری انتصابی نیستند و به مرور زمان شخصی محبوب و اثرگذار می‌شود. هر کدام از این شخصیت ها هم محوری هستند ولی باز هم جای خالی هاشمی اثرگذار خواهد بود.

منتجب نیا درباره مطرح شدن وحدت ملی از سوی بزرگان اصلاح طلب خاطرنشان کرد: من بارها تاکید کردم که آنچه به صلاح است و می‌تواند وحدت ملی و پتانسیل ایجاد کند اولا اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط و ثانیا وحدت و صمیمیت است و ما به دلیل داشتن یک اندیشه خاص نباید تلاش کنیم حرکت های تندی و افراطی را در جامعه تقویت کنیم چه اصلاح طلب باشیم چه اصولگرا. بنای ما این نیست راه جاهلانه را طی کنیم و همه ما طرفدار علم، ترقی و تکامل هستیم به همین دلیل با حفظ اندیشه و گرایشات‌مان باید از افراط و تفریط پرهیز کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: وحدت ملی مهم است و نباید اجازه دهیم جامعه تکه پاره شود. برخی مرزبندی ها می‌تواند وحدت ملی را خدشه دار کند و وحدت چیزی نیست که با شعار و بخشنامه و رهنمود حاصل شود. بلکه مقدمات و عواملی دارد که باید برای آن تلاش کنیم تا اتحاد و انسجام ایجاد شود، متاسفانه در جامعه ما اختلاف سلیقه منجر به دعوا می‌شود و ما رقابت را با دشمنی اشتباه می گیریم. در حالی که می‌توان با داشتن دو سلیقه متفاوت صمیمی هم بود و ملت ما نشان داده در بزنگاه هایی می‌تواند وحدت را به وجود بیاورد. باید این عوامل را در نظر بگیریم تا با ایجاد وحدت جای خالی آقای هاشمی تا حدی جبران شود هر چند صد در صد نمی توان این جای خالی را پر کرد.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در مورد چگونگی جذب آرای خاکستری جامعه، عنوان کرد: گفت‌وگوی ملی به وحدت و تعامل و تعادل بر می‌گردد. بعد از رحلت امام (ره) مقام معظم رهبری تاکید کردند که جناح ها بنشینند و با هم تعامل و گفت‌وگو کنند. جلساتی هم بین مجمع روحانیون مبارز و جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انجام شد که البته به نتیجه نرسید. اما به هر حال وقتی وحدت ایجاد شود مردم انگیزه پیدا می‌کنند و وارد صحنه می‌شوند و دیگر رای خاکستری نداریم. در گذشته گاهی به دلیل بعضی اختلاف ها و تنگ نظری ها در بعضی از انتخابات جمعیتی شرکت نکردند اما اگر تعادل و رقابت سالمی ایجاد کنیم رای های مختلف به صندوق می آیند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا اصلاح‌طلبان آلترناتیوی برای آقای روحانی مثل آقای عارف در نظر گرفته‌اند یا نه؟ یادآور شد:‌ اتفاق نظر روی یک فرد به معنای نداشتن آلترناتیو نیست. ممکن است ما برای یک کار 10 نفر را صالح بدانیم ولی بین شان فردی مناسبت‌تر و اولویت یک باشد. حکم عقل این است که سراغ او برویم و اگر نشد به سراغ سایر اولویت ها برویم. اگر آقای روحانی چه در سال 92 و چه در آینده مطرح می‌شود به معنای نداشتن نیرو در بین اصلاح‌طلبان نیست؛ چرا که هر دو جناح نیروهای شایسته فراوان دارند.

وی ادامه داد: اما با توجه به شرایط حاکم در کشور در سال 92 بهترین گزینه آقای روحانی تشخیص داده شد و در سال 96 هم گرچه هنوز تصمیم مصوب در جلسات شورای عالی سیاستگذاری یا حزبی اصلاح‌طلبان گرفته نشده اما آن چه استمزاج می‌شود مناسب ترین گزینه و اولویت اول آقای روحانی است. ان‌شاء‌الله مشکلی پیش نیاید و ما به آقای روحانی اکتفا کنیم. آقای عارف و دیگران به نوبه خود شایستگی دارند ولی فعلا نظر ها روی آقای روحانی متمرکز است.

منتجب نیا با اشاره به اینکه رمز پیروزی اصلاح‌طلبان وحدت و انسجام است، خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان با پشت سر گذاشتن تجربه های تلخ و شیرین گذشته به جمع‌بندی رسیده‌اند که اختلاف نظرهای داخلی را بین خود حل کنند و به وحدت برسند که در سال 92 و 94 میوه این تجربه شیرین را چیدند و در 96 هم همین قصد وجود دارد.

وی همچنین درباره شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، گفت‌: ساز و کار شورا ترکیبی از دبیران احزاب و برخی شخصیت های ملی است که یکی از آن‌ها آقای هاشمی بود و الان شخصیت‌های دیگری هستند که اصلاح‌طلبان و اعتدالیون را در کنار هم قرار دادند که به وحدت خواهند رسید.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در پاسخ به این سئوال که آیا روحانی می‌تواند به عنوان رهبر معنوی اصلاح‌طلبان در نظر گرفته شود؟ اظهار کرد: اثرگذاری شخصیت ها در جامعه و محوریت آنها با انتصاب نیست که مثلا عده ای جمع شوند و بگویند آقای هاشمی محور است بلکه یکسری علل شخصیت هایی مثل آقای هاشمی، خاتمی، ناطق ، عارف و روحانی را در آن جایگاه قرار می دهد. این آقایان هر کدام اثرگذاری و محبوبیت منحصر به فرد خودشان ر ا دارند که با هم متفاوت است.

وی افزود:‌ این مجموعه باید دست به دست هم بدهند و افراد و شخصیت‌های محوری اصلاح طلب و اعتدال گرا از جمله آقایان روحانی، ناطق، خاتمی و عارف این وحدت بزرگان اصلاح‌طلبان و اعتدال گرا را شکل دهند و همه اندیشه ها را حول محور خود جمع کنند. اگر تنها به یک شخص اکتفا کنیم ممکن است جمعی جذب و جمعی را دفع کنیم اما اگر همه با هم جمع شویم می توانیم همه را جذب کنیم که بحمدلله این وحدت وجوددارد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره وجود اختلافات در شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان یادآور شد:‌ شورای هماهنگی ترکیبی از دبیران احزاب اصلاح طلب است که البته بعضی از احزاب به آن وارد نشدند، ولی اغلب دبیران احزاب در جلسات آن شرکت می‌کنند. این شورا در زمان حیات امام (ره) به عنوان شورای هماهنگی نیروهای خط امام وجود داشت و بعد از دوم خرداد نامش عوض شد که آیین نامه و برنامه دارد و در تمام کشور فعال است.

منتجب‌نیا اضافه کرد:‌ در سال ۹۴ دوستان به این نتیجه رسیدند تعدادی شخصیت اثرگذار داریم که در قالب احزاب نمی گنجند و برای اینکه آن‌ها هم جذب شوند طرح شورای عالی سیاستگذاری را پیشنهاد کردند و این شورا تشکیل شد البته بنا بود محوریت احزاب حفظ شود که هماهنگی هم وجود دارد، ولی گلایه ای که وجود داشت این بود که به شخصیت های حقیقی بیش از اندازه بها داده شده و بحث ها انقدر اهمیت داده نشده است. این مساله از جانب حزب ما هم مطرح شد که تا حدی در شورا تعدیل شده و درصد حضور افراد حقوقی و احزاب در شورای سیاست گذاری بیشتر از سال ۹۴ است و وحدت لازم وجود دارد.

قائم مقام حزب اعتماد ملی در پاسخ به این سئوال که آیا اختلافات با شورای سیاستگذاری دلیل استعفای دبیر کل حزب و خود او بوده است؟ یادآور شد:‌ سلسله انتقاداتی به شورا در سال ۹۴ برای انتخابات مجلس وجود داشت و همین مساله باعث شد که ما در مورد نحوه چگونگی ارتباط با شورا در سال ۹۶ بنشینیم و بحث کنیم. دوستان تاکید داشتند جایگاه احزاب ویژه باشد، ولی نحوه ارتباط مورد اختلاف نظر بود که این مساله در حزبی مثل حزب ما که شورای مرکزی اش ۶۵ عضو اصلی و علی‌البدل دارد، طبیعی است.

وی در ادامه بیان کرد: متاسفانه نمی دانم این اختلافات چطور به رسانه ها رسید و از کسانی که اختلاف را به رسانه کشاندند جای گلایه است و من شخصا نگران شدم و از دبیر کل حزب که در حصر است، تقاضا کردم فکری کنید تا حزب به مشکل نخورد. آقای کروبی هم مصلحت دید تا استعفا دهد تا اعضای شورای مرکزی این مساله را حل کنند و دبیر کلی که در حصر نیست حضور داشته باشد تا اختلافات حل شود؛ به همین دلیل استعفای ایشان اعلام شد و آن نامه پرمغز و قابل تامل را نوشتند. اما در جلسه شورای مرکزی که با تعداد بالایی از اعضا برگزار شد به اتفاق آرا همه استعفای آقای کروبی را نپذیرفتند.

منتجب نیا همچنین عنوان کرد: با رای شورای مرکزی تاکید شد که آقای کروبی و من بمانیم و قرار شد اختلاف نظرها را در درون حزب حل کنیم که بحمدلله حل شده است. از رسانه ها هم تقاضا می کنم همکاری کنند و اگر در درون احزاب اختلافاتی هست به جامعه نکشانند تا دامنه دار نشود و برطرف شود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا اصلاح‌طلبان برنامه ای درباره انتخابات میان دوره ای خبرگان تهران برای جایگزینی کرسی خالی مرحوم هاشمی دارند یا خیر؟ اظهار کرد: قطعا اصلاح‌طلبان مثل زمان حیات آقای هاشمی در زمان مناسب وارد فعالیت می‌شوند و گزینه مناسبی را معرفی می‌کنند، ولی هنوز مشخص نشده انتخابات میان دوره ای خبرگان چه زمانی است که به تصمیم مجلس خبرگان و شورای نگهبان مربوط است و زمانی که این مسئله را ا علام کنند قطعا اصلاح‌طلبان وارد صحنه خواهند شد.

قائم مقام حزب اعتماد ملی در واکنش به این موضوع که ممکن است فقدان مرحوم هاشمی باعث کم شدن رای روحانی بشود، خاطرنشان کرد: به طور طبیعی هم دولت، هم ملت و هم نظام یک پشتوانه قوی و قابل اتکای خود را از دست داده اند ولی اینکه آیا نبود آقای هاشمی روی رای آقای روحانی تاثیر منفی می گذارد یا خیر به مدیریت سیاسی کشور به خصوص اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان بستگی دارد.

وی افزود:‌ اگر همین رحلت جانگداز را خوب مدیریت کنیم حتی شاید بتوان برای افزایش رای روحانی آن را به کار بست. امیدوارم مردمی که در تشییع آیت‌الله هاشمی حماسه آفریدند و طبق آمار بعضی نهادها یک رقم اعجاب انگیز از حضور مردم ثبت شد، بتوانند باز هم حماسه بیافرینند؛ چرا که هنوز مردم بغض دارند و در شهرها مراسم عزاداری برای مرحوم هاشمی انجام می‌شود. این روحیه اگر خوب مدیریت شود می‌تواند در ۹۶ هم از لحاظ حضور مردم و هم رای به آقای روحانی، به نفع جامعه باشد.

منتجب نیا در پاسخ به سئوال دیگری درباره احتمال مطرح شدن مسعود پزشکیان به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۶ تاکید کرد:‌ ضمن اظهار علاقه و ادای احترام خدمت آقای پزشکیان که ایشان را از نیروهای خوب جامعه می دانم و نائب رئیس مجلس هم هستند تمام این بحث ها گمانه زنی افراد و بعضی رسانه ها و گروه ها است و هر کس طبق سلیقه خود گزینه ای را مطرح می‌کند. تا این لحظه مجامعی که برای اصلاح‌طلبان تصمیم می گیرند هنوز نسبت به آقای روحانی هم بحثی مطرح نکرده و مصوبه ای نداشتند و آنچه که من در حمایت از آقای روحانی داشتم طبق طبع اصلاح‌طلبان است.

وی ادامه داد: این بحث که حتما چه کسی در انتخابات آینده کاندیدا باشد هنوز مطرح نشده و افراد دیگری هم سرزبان ها هستند. اولویت اول ما آقای روحانی است اما این به معنی نداشتن شخصیت دیگری نیست. آقایان پزشکیان و عارف از شخصیت های برازنده اصلاح‌طلبان هستند ولی فعلا ضمن اینکه هنوز به تصویب نرسیده اما همه متفق اند که اولویت اول آقای روحانی است.

وی همچنین درباره فعالیت اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها اظهار کرد: ما باید برای هر دو انتخابات برنامه ریزی کنیم اما دامنه این دو انتخابات متفاوت است. در ریاست جمهوری تصمیمی در مرکز گرفته می‌شود و در سراسر کشور حمایت می‌کنند، اما در شوراها بخشی عامل سیاسی دارد مثل کلان شهرها ولی در حوزه های کوچک عوامل دیگری مثل قومیت هم دخیل است و همه عوامل را باید با هم بررسی کرد. ما در حزب کمیته انتخابات داریم و در شورای هماهنگی هم سیاست ها برنامه ریزی می‌شود.

قائم مقام حزب اعتماد ملی در پاسخ به این سئوال که آیا در صورت کنار رفتن کروبی از دبیرکلی آمادگی پذیرش دبیر کلی حزب را دارد یا خیر؟ تصریح کرد: شناسنامه این حزب به نام آقای کروبی ثبت شده و وقتی آن را تاسیس کردند همه مسئولیت های خود را کنار گذاشتند و حیثیت اجتماعی و سرمایه مادی و معنوی به امید خدمت به ایران اسلامی و تاریخ صرف کردند که به قول یکی از بزرگان آقای کروبی کارش را خوب انجام داد. دبیر کل حزب همچنان آقای کروبی است و در شورای مرکزی هم دوستان با رای بالایی به حضور ایشان رای دادند.

منتجب نیا درباره مکاتباتش با دبیر کل حزب و پاسخ هایی که گرفته گفت: از روز اول یعنی یازده سال است که ایشان لطف کردند و من را به عنوان قائم مقام معرفی کردند. پیش از حصر با هم مشورت می کردیم و به نتیجه می رسیدیم اما بعد از حصر محدودیت داریم و با واسطه پیام می دهیم و جواب می گیریم. ایشان در پیام ها و نامه هایشان تمام نقطه نظرات من را تائید کردند و تاکید داشتند که حزب خوب مدیریت شود و ما هیچ اختلاف نظری نداریم. تاکید دیگر این است که در حزب همه سلایق را حفظ کنیم. نامه اخیر ایشان نه فقط برای حزب بلکه برای جامعه تاریخی بود.

قائم مقام حزب اعتماد ملی در ادامه اظهار کرد: ما با واسطه خانواده با آقای کروبی در تماسیم و نظرات مان منتقل می‌شود ضمن اینکه اساسنامه کار ما را آسان کرده و دبیر کل به قائم مقام خود اختیاراتش را تفویض می‌کند و مشکلی در این زمینه نداریم. تصمیمات هم به تصویب شورای مرکزی می رسد و مدیریت را من انجام می دهم. حاج آقا کروبی هم هر موقع نظر داشته باشند می گویند.

وی در بخش دیگر صحبت های خود درباره ارزیابی احتمال حضور یک زن - مرضیه وحید دستجردی - به عنوان کاندیدای اصولگرایان در انتخابات آینده عنوان کرد: موضع اصلاح‌طلبان همیشه مشخص بوده و تاکید داشتند به موازات کاندیداتوری مردها، خانم ها هم در انتخابات حضور داشته باشند و در انتخابات ۹۴ هم مطرح شد که ۳۰ درصد فهرست ما خانم ها باشد. در انتخابات ریاست جمهوری هم همیشه مدنظر ما این بود که آنچه در قانون آمده که رجال سیاسی حضور داشته باشند مساله جنسیت مطرح نیست و منظور شخصیت های سیاسی است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد:‌ البته این مساله را نه اصولگرایان می پذیرفتند و نه شورای نگهبان، ولی اخیرا بین اصولگرایان چنین موضوعی مطرح شده و ظاهرا سخنگوی شورای نگهبان هم صحبتی در این زمینه کرده که این بارقه امید به وجود آمده که خانم ها می‌توانند حضور داشته باشند و گویا در مورد تفسیر رجال سیاسی تجدیدنظر صورت گرفته که من آن را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم خانم ها هم بتوانند در انتخابات حاضر شوند.

وی با بیان اینکه هر حزبی برای خود هویتی تعریف می‌کند اظهار کرد: ما در سال ۸۴ که حزب را تاسیس کردیم مرام نامه و اساسنامه خود را تهیه و تلاش کردیم تفاوت خود را با سایر احزاب اعلام کنیم. همه احزاب برای ما محترم اند و کشور بدون تحزب نمی تواند راه توسعه را طی کند. در آخرین ملاقاتم با مرحوم هاشمی بحث تحزب و توسعه مطرح شد و ایشان هم بر این نکته تاکید داشتند و در همان جلسه گفتند قول می دهم بعد از انتخابات ۹۶ که نگران آن هستم شخصا وارد صحنه شوم و چند حزب قدرتمند را یا تشکیل بدهم و یا تقویت کنم تا جامعه به سمت حزبی شدن پیش برود.

منتجب نیا درباره مزاحمت های ایجاد شده برای حزب اعتماد ملی، خاطرنشان کرد: ما از سال ۸۸ تا ۹۲ مشکلات زیادی داشتیم و به ما اجازه فعالیت نمی دادند، حتی در سال ۸۸ به دفتر مرکزی حزب حمله کردند و اموال و مدارک ما را بردند که با وجود نامه ای که به وزیر اطلاعات نوشتیم و قول دادند که بر می گردانند هنوز چیزی به ما پس ندادند و جلسات ما را هم ممنوع کردند.

وی اضافه کرد: این مساله تا سال ۹۲ وجود داشت و ما در این سال بدون تابلو وارد صحنه شدیم و طبق آماری که بدست آوردیم در انتخابات ۹۲ حزب اعتماد ملی بیشترین حضور تشکیلاتی را داشته و در بسیاری از استان ها مسئول حزب ما مسئول ستاد آقای روحانی بوده است. بعد از انتخاب آقای روحانی فعالیت احزاب بیشتر شد، البته چند مزاحمت برای ما به وجود آمد ولی در کل وزارت کشور و ریاست جمهوری با احترام به حزب نگاه می‌کنند و فعلا مشکلی نداریم.

قائم مقام حزب اعتماد ملی در بخش پایانی صحبت خود یادآور شد: ضمن تشکر و تقدیر از آقای روحانی که فضای سیاسی و فرهنگی و بین‌المللی را متحول کرد و برجام که نقطه عطفی در تاریخ کشور شده و تصمیم کلی نظام بوده نیز با همت دولت آقای روحانی و تیم مذاکره کننده به نتیجه رسید، اما ما باز از ایشان انتظار داریم دولت به احزاب بهای بیشتری بدهد و به تشکل ها توجهی بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: از نمایندگان مجلس هم تقاضا داریم که قانونی که ما در مجلس ششم مصوب کردیم که به احزاب بر اساس آیین نامه خاص یارانه تخصیص داده شود، این کار را صورت دهند. برای اینکه احزاب مشکل مالی نداشته باشند از مجلس و دولت این تقاضا را داریم، چون این مساله می‌تواند به تقویت احزاب کمک کند و از طرفی جلوی انحرافات احزاب را بگیرد.

منتجب نیا در پایان با گرامیداشت سالگرد برجام گفت:‌ تقاضا می کنیم که همه دست به دست هم بدهند و اگر آمریکا در این مساله بدعهدی کرد و می‌کند کاری نکنیم که تلاش ها و تصمیمات کلان تاریخی نظام را زیر سئوال ببریم، چون تکثیر مشکل و افزایش ایراد مشکل‌گشا نیست.

300/302

کد خبر: 723693

وب گردی

وب گردی