شاکری: امدادگران اعلام کردند که نامید نیستیم و جست و جو را ادامه می دهیم

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت:با توجه به اینکه حجم عظیم آوار خیلی زیاد است اگر متخصصان بتوانند با استفاده از  دستگاه هایی که در محل حادثه وجود دارد بتوانند آوار اصلی یعنی اسکلت ساختمان را سریع تر از روی آوار بردارند بقیه  آوارها را میتوان باجرثقیل های چنگکی به راحتی جابه جا کرد.

اقبال شاکری درگفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز در تشریح آخرین وضعیت حادثه دیدگان گفت:در حال حاضر دو گروه پیش بینی می شود داخل ساختمان باشند یک گروه آتش نشانان هستند که مشغول تخلیه افراد بودند زمانی که این ساختمان فرومی ریزد، آنها هم گرفتار می شوند .

وی ادامه داد: گروهی دیگری که اخبار متفاوت و زیادی از آن ها رسیده این است که آنها در زیرزمین بوده اند و کسبه هستند و اصلا بیرون نیامدند، درصورتی که آتش نشانی می گوید هرکسی که در ساختمان بوده علی الخصوص طبقات بالایی را بیرون آورده ایم ولی نمی دانیم به همین دلیل است که تونل زدن و رسیدن به همان زیرزمینی که می گویند احتمالا وجود افراد در آنجا وجود دارد است ، لازم به ذکر است آن گروهی که این کار را انجام دادند، دارای دستگاه های زنده یاب بودند .
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حال حاضر آن ها نزدیک آن فضایی هستند که احتمال وجود افراد وجود داشته باشد و این دستگاه ها را نیز به همراه دارند که می گویند ضریب نفوذ خوبی برخوردار است و اگر فرد زنده ای آنجا باشد است این دستگاه ها علامت با علامت نشان خواهند داد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز در زمینه آیا تا کنون پیغامی از این دستگاه ها دریافت شده است ،گفت: خیر، هنوز خبر دقیقی نداده اند ولی امدادگران اعلام کردند که نامید نیستیم و جست و جو را ادامه می دهیم زیرا ممکن است در برخی موارد احتمال اینکه دستگاه ها پیغامی بدهند و برداشت های متفاوتی بشود وجود دارد.
وی افزود: اصل قضیه این است که آوارهای بالایی را بتوانیم برداریم که آتش نشانهایی که به احتمال زیاد در میانه ساختمان هستند به این افراد دسترسی پیدا کنند.
شاکری ادامه داد: عملیات نجات از دو جبهه صورت می گیرد یکی از جنوب دیگری از شمال، از داخل پارکینگی که پشت ساختمان پلاسکو است، در آنجا نیز همین اقدامات را انجام می دهیم. در حال حاضر نیروهای امدادی زمین را کنده اند همچنین جرثقیل ها همه آمدند و در حال جابه جایی قطعات بزرگ ناشی از تخریب ساختمان هستند تا بتوانند زودتر به افراد گرفتار شده در زیر آوار دسترسی پیدا کنند.
وی بیان کرد: یک گروه دیگر در ساختمان کویتی مستقر هستند و از دو جهت، یکی از لحاظ فرویختن و آتش گرفتن آن را بررسی می کنند و گروهی دیگر هم مشغول بررسی ایمنی این ساختمان ها هستند.به نظر می آید این عملیات همچنان ادامه دارد، 2-3 دستگاه دیگر هم از نقاط دیگر تقاضا کردند که به روند امدادرسانی اضافه شوند.
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهراندر زمینه روند اطلاع رسانی و امداد رسانی این حادثه گفت: به نظر من در حد امکانات و مقدوراتی که داریم کار بسیاری انجام می شود . همچنین روند اطلاع رسانی خیلی خوب بوده است و انواع گروه های هوابرش، امدادرسان مستقر در محل حادثه شدند اما باید توجه داشت که واقعا حجم کار بالا است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار در زمینه نیروهای آتش نشان خیلی مصر بودند که حداقل شورای شهر و شهرداری تهران یک فرایندی را برای سازمان آتش نشانی امکان پذیر کند تا تجهیزات جدید و به روزی بیاورند، نظر شما چه نظری دارید گفت: شورای شهر سه مصوبه گذرانده است و تقریبا من به خاطر می آورم ما در دو مورد بیشترین مصوبه را داشته ایم که یکی از آن ها برای آتش نشان ها و دیگری در زمینه حمل و نقل عمومی بود.بنابراین تمام بودجه ای که لازم بوده است را حتی لیست کردند که ما به چنین وسایلی نیازمندیم و ما همه را قبول کردیم و اصلا کوتاهی در این مورد صورت نگرفته است.

شاکری افزود: بنابراین شورای شهر طی دو سال گذشته بیشترین مصوبات را درمورد پرسنل و آتش نشانی انجام داده است ولی به نظر من هرچه بیشتر هم کمک کنیم جای دوری نمی رود یعنی اگر دوباره نیازی داشته باشند اعلام می کنند و ما حمایت می کنیم. ما اعلام کرده بودیم آن ها تمام کمبودهایشان را اعلام کنند و ما همه آن ها را تایید کردیم بنابراین از این نظر هم هیچ مشکلی در رابطه با آتش نشانی نداشته ایم و به حمل و نقل کمک شده است.
وی درباره پیش بینی اتمام عملیات نجات و آوار برداری حادثه پلاسکو گفت: با توجه به اینکه حجم عظیم آوار خیلی زیاد است اگر متخصصان بتوانند با استفاده از دستگاه هایی که در محل حادثه وجود دارد بتوانند آوار اصلی یعنی اسکلت ساختمان را سریع تر از روی آوار بردارند بقیه آوارها را میتوان باجرثقیل های چنگکی به راحتی جابه جا کرد.
701

کد خبر: 723754

وب گردی

وب گردی