انتقاد چمران از کاسبکاری سیاسی در شرایط بحران/ اعلام 14 اخطار به مالکان پلاسکو

رییس شورای شهرتهران تاکید کرد: بازی کردن با جان افراد در فضای مجازی و کاسبکاری سیاسی در این شرایط حاد درست نیست.

به گزارش ایسکانیوز، مهدی چمران در پیش‌خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران با اشاره به شهادت یکی از آتش‌نشانان که پیش از فرو ریختن ساختمان دچار سوختگی بیش از 60 درصد شده بود، ادامه داد: در فضای مجازی بازی کردن با جان آدم‌ها صحیح نیست. کاسب‌کاری سیاسی در این شرایط حاد درست نیست. همه دستگاه‌ها با تمام امکانات خود به صحنه آمدند. مردم نیز که در ساعت‌های اولیه بسیار ازدحام کرده بودند بالاخره محل را ترک کردند. دست به دعا به سوی پروردگار بزرگ برمی‌داریم که هیچ‌کدام از کسانی که در حال کار هستند یا مصدوم شده‌اند آسیب نبینند.

وی ضمن اظهار امیدواری برای دسترسی هرچه زودتر به پیکرهای افراد محبوس زیر آوار ساختمان پلاسکو اظهار کرد: ساختمان پلاسکو روز قبل حدود ساعت 8 صبح آتش گرفت. این ساختمان قدیمی است که در سال 1337 کار ساخت آن آغاز شد و بعد از چهار سال به پایان رسید. پلاسکو اولین ساختمان اسکلت فلزی بلندمرتبه تهران بود که صاحب آن نیز آقای حبیب القانیان معروف بود. از آن زمان تا امروز، در این ساختمان فعالیت تجاری در قالب کارگاه‌های بافندگی، تریکو و انبار لباس بود و چند مغازه و یک شعبه بانک نیز در آن وجود داشت.

چمران افزود: این ساختمان 33 هزار متر مربع زیربنا داشت و دیروز به علتی که هنوز مشخص نیست دچار حریق شد، در کمتر از 3 دقیقه از 10 ایستگاه نیروهای آتش‌نشانی به محل اعزام شدند. آتش ابتدا اطفاء شد اما حدود ساعت 11:30 سه انفجار پیاپی باعث شد دوباره طبقات بالای ساختمان آتش بگیرد؛ چراکه این ساختمان گازکشی نداشت و قدیمی بود و از گازوئیل برای گرمایش استفاده می‌کرد. طبقات بالا نیز مملو از گازوئیل بود.

رییس شورای شهر تهران در ادامه تصریح کرد: مشتعل شدن این گازوئیل‌ها باعث داغ شدن تمام ستون‌های ساختمان شده بود، وقتی طبقات بالا فرو می‌ریزد ضربه محکمی به طبقات پایینی وارد می‌شود و تمام آوار روی آن پایین می‌آید. این ساختمان 15 طبقه دیشب در حد یک ساختمان سه طبقه بود که امروز بعد از آواربرداری‌ها مانند سازه‌ای دو طبقه شده است.

چمران با بیان اینکه تمام حجم 15 طبقه ساختمان در اثر ضربه و فشار روی چند طبقه پایینی آوار شد، افزود: آوار کاملا در هم فرو رفته است و فقط شامل خاک و نخاله نیست. بلکه ستون‌های فلزی، وسایل مردم و بخصوص مواد پلاستیکی و آتش‌زا در میان آوار وجود دارد. در زیرزمین‌هایی که برای رسیدن به طبقات پایین ساختمان کانال زده شده است، هنوز آتش وجود دارد و مواد قابل اشتعال در حال سوختن است.

وی همچنین اظهار کرد: زمانی که آتش طبقات در مراحل اولیه مهار شد، مردمی که وسایل و اسنادشان در ساختمان جا مانده بود برای آوردن آنها مجددا بازمی‌گردند که توسط آتش‌نشانان تخلیه می‌شوند و خوشبختانه کسی از مردم در طبقات بالا نبود اما در سایر طبقات امکان اینکه باز هم افرادی بوده باشند، وجود دارد و هنوز آمار درستی در این زمینه در دست نیست. حدود 25 نفر از آتش‌نشانان نیز که در حال تخلیه مردم بدند، در ساختمان حضور داشتند.

رییس شورای شهر تهران در ادامه بیان کرد: این آتش‌نشانان در حال انجام عملیات بودند و ساختمان فرو می‌ریزد و تمامی آنها به همراه افرادی ممکن است در آنجا حضور داشته باشند، شامل کسبه و کارگران زیر آوار می‌مانند. این افراد به شدت تلاش می‌کردند که از اموال خود حفاظت کنند. در حال حاضر نیز سوختن با درجه حرارت بسیار بالا در آنجا وجود دارد. نیروهای عملیاتی با دستگاه‌های برش لیزری که جزو جدیدترین تجهیزات برش است و هنوز در مرحله آزمایشگاهی است در حال انجام عملیات هستند. جرثقیل‌های بزرگ نیز به محل آمده‌اند و امیدواریم پیکرهای این عزیزان را زودتر پیدا کنیم و به مردم تحویل دهیم.

چمران ضمن اشاره به اعلام 14 اخطار به مالکان این ساختمان طی سه سال گذشته، تصریح کرد: آخرین اخطار در مردادماه ابلاغ شد که به دادستانی، قوه قضاییه، فرمانداری و استانداری نیز رونوشتی از آن رفته است. ما هشدار می‌دهیم که ساختمان‌های دیگری نیز با چنین شرایطی وجود دارند.

منبع:ایسنا

701

کد خبر: 723864

وب گردی

وب گردی