پیام رییس کل بیمه مرکزی در پی حادثه پلاسکو

رییس کل بیمه مرکزی در پی حادثه پلاسکو، پیامی صادر کرد.

به گزارش ایسکانیوز، متن پیام عبدالناصر همتی به این شرح است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

هنوز درد و آلام ناشی از حادثه برخورد خونین و فاجعه‌بار دو قطار در سمنان از جامعه رخت بر نبسته بود که فاجعه آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو، ایران اسلامی را در بهت و حیرت فرو برد.

طبیعت کارکرد صنعت بیمه در آن است که در این‌گونه حوادث، بلافاصله موضوع پوشش بیمه‌ای و نحوه جبران خسارت‌ها در کنار تالم و ناراحتی ناشی از فقدان و یا جرح و آسیب‌دیدگی بخشی از هموطنان عزیز، مطرح می‌شود.

اینجانب، ضمن ابراز تاسف عمیق خود و همکارانم در صنعت بیمه از جان‌باختن آتش‌نشانان فداکار و دلسوز و تسلیت فقدان این عزیزان و نیز سایر جان‌باختگان به ملت بزرگ ایران و خانواده‌های داغدار آنها نکاتی را به شرح زیر اعلام می‌دارم:

۱- بحث در مورد میزان خسارت و نحوه تامین آن در مقایسه با عزیزانی که جان خود را برکف نهاده و در راه خدمت به هموطنانشان به لقاء الله پیوستند، موضوعی حاشیه‌ای و کم‌ارزش است. لیکن بعد از هر حادثه‌ای به تدریج نحوه تامین خسارت‌ها و غرامت‌های قابل پرداخت مورد توجه قرار می‌گیرد که می‌بایست توسط بیمه‌گران در چارچوب قراردادهای بیمه‌ای مورد بررسی و اقدام قرار گیرد.

۲- بررسی‌های بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه و کارشناسان آنها نشان می‌دهد که متاسفانه مدیریت ریسک در واحدهای صنعتی، تجاری و تولیدی کشور به طرز ناقص و ضعیفی انجام می‌شود. ایمنی و پیشگیری از حوادث بسیار ضعیف و بعضا وجود ندارد. بسیاری از تاسیسات مهم صنعتی و اقتصادی کشور از ضعف ایمنی و مدیریت ریسک رنج می‌برند. در کنار این ضعف، عدم توجه به اخذ پوشش‌های مناسب و کافی بیمه‌ای برای جبران خسارت‌های وارده نیز به عنوان یک رویه غلط فراگیر شده است. در مورد ساختمان پلاسکو نیز ضمن اینکه به گواه گزارش‌ها و تذکرات داده‌شده از سوی سازمان‌های ذی‌ربط، ایمنی و مدیریت ریسک آن مشکل جدی داشته است، متاسفانه کسبه محترم نیز علیرغم بازاریابی‌های معمول و مداوم شبکه فروش صنعت بیمه کشور، حاضر به بیمه‌نمودن کامل اموال و دارایی خود نشده‌اند و طبق گزارش همکاران من در شرکت‌های بیمه، صرفا حدود 25 درصد از واحدهای تجاری و تولیدی ساختمان پلاسکو تحت پوشش بیمه بوده‌اند که بعضا به دلیل پایین اعلام‌کردن سرمایه برای عدم پرداخت حق بیمه واقعی، دارای پوشش‌های ناکافی از 50 میلیون تومان تا چند صد میلیونی بوده‌اند که جمعا از سوی شرکت‌های بیمه کمتر از 40 میلیارد تومان تعهد برای این ساختمان تجاری و تولیدی بیمه شده است. از آنجا که بیمه آتش‌سوزی یک بیمه اختیاری است، شرکت‌های بیمه نمی‌توانند کسبه محترم را مجبور به خرید این بیمه‌نامه کنند. باید پذیرفت که پرداخت حق بیمه، هزینه نیست بلکه یک سرمایه‌گذاری برای روز مباداست که متاسفانه علیرغم حوادث متعدد، خیلی‌ها به آن توجه نمی‌کنند.

٣- در مورد‌ آتش‌نشانان عزیز و فداکار هیچ امر مادی نمی‌تواند جبران ارزش وجودی آنها باشد و غم فقدان آنها به هیچ‌وجه از ذهن خانواده و بازماندگان عزیزانشان زدوده نمی‌شود و مدت‌ها مردم ایران را دل‌مشغول خواهد کرد. اما برای اطلاع‌رسانی اعلام می‌شود، سازمان آتش‌نشانی دارای بیمه مسئولیت در حد دیه و نیز بیمه عمر و حادثه برای آتش‌نشانان قهرمان دارد که به‌موقع تامین خواهد شد.

٤- از همکاران عزیز در شرکت‌های بیمه خواسته‌ام همچون گذشته که تعلق خاطر خود را با پرداخت به‌موقع خسارت به زیان‌دیدگان در حوادث اخیر اثبات کرده‌اند، بار دیگر در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به بررسی پرونده‌های بیمه‌ای مربوط به ساختمان پلاسکو و پرداخت خسارت‌های وارده اقدام نمایند.»

101/401

کد خبر: 724024

وب گردی

وب گردی