تعامل و گفتگو تنها راه برون رفت کشورهای منطقه از بحران است

مشاور فرهنگی رییس جمهوری گفت: تعامل و گفت و گو تنها راه برون رفت کشورهای منطقه از بحرانهای حاکم و پیش رو است.

به گزارش ایسکانیوز، حسام الدین آشنا روز شنبه در نخستین همایش گفت وگوی ایران و جهان عرب که در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات در حال برگزاری است افزود: کشورهای مسلمان نیاز به وحدت و توسعه منابع انسانی و مشارکت مردمی دارند.
وی با اشاره به اینکه گفتمان ایران عرب باید باز شود اظهار داشت: با وجود شرایط بحرانی منطقه، امید زیادی است که آیا این نشست می تواند ثمربخش باشد یا خیر؟ با وجود آنکه جهان اسلام تمام راهکارهای نزدیک به هم را از دست داده است، تنها راهی که سیاستمداران نپیموده اند، مسیر فرهنگ و هنر است که به وسیله اهالی قلم باید از این راه کمال استفاده را در راه تحقق اهداف برد.
آشنا ادامه داد: وضعیت کنونی درگیری‌ها بر حول محور موازنه قدرت در منطقه می‌چرخد، دلیل آن هم این است که برخی از بازیگران مهم از عرصه خارج شده اند و بازیگران جدید آن را گرفته‌اند، به دلیل هراس در برخی کشورها شرایطی به وجود آمده است که باعث درگیری رسانه‌ای شده است، براساس این قرائت باید گفت علت این مساله پذیرفتن قدرت برتر در منطقه است، این ایده می‌تواند به اعتقاد حکومت‌ها مبنی بر آرزوی تاریخی که آنها دارند کمک کند.
مشاور فرهنگی رئیس جمهور تاکید کرد: البته کشورهای منطقه از این اندیشه غافل شده‌اند که شرایط در منطقه عوض شده است، همچنین عدم ارتباط منطقه با یکدیگر باعث شده که دیگر نتوانیم ثبات لازم را شاهد باشیم، علت دیگر این است که فرصت توسعه برای تحقق یک کشور واحد امکان‌پذیر نیست و توسعه در برخی کشورها به یک نظم و انضباط خاصی تبدیل شده است.
وی افزود: اندیشه دیگری که این روزها مطرح شده است اینکه براساس آن منطقه قوی‌تر و برتر در منطقه چیست، در این دیدگاه از نظر ما منطقه برتر مهم است، کشورهای منطقه ما نیاز به وحدت و توسعه منابع انسانی و مشارکت مردمی دارند.
آشنا یادآور شد: تلاش برای حل بحران‌ها و دست‌یابی به فرصت‌های اقتصادی و رسیدگی به مناطق آسیب دیده شرایطی است که با آن می‌توان مسیر منطقه را عوض کرد و این تنها فرصتی است که می‌تواند سلطه ‌گری یک کشور را از بین ببرد.
وی افزود: آنچه در منطقه به وجود آمده، رویارویی دو دیدگاه است که یکی دیدگاه تاریخی و غیرمنطقی در برخورد با مسائل کنونی است و در واقع نمی‌تواند بپذیرد که اتفاق جدیدی در منطقه رخ دهد، گروه دوم هم معتقد است نمی‌توان هویت فرهنگ جدید را نادیده گرفت و راه برون رفت آن را می‌توان پیدا کرد، جوانان بیشتر پیرو گروه دوم هستند.
مشاور فرهنگی رئیس جمهوری با بیان اینکه چه کسی می‌تواند راه خروج از بحران را نشان دهد، خاطرنشان کرد: باید گفت جز فرهنگ ‌دوستان و اندیشمندان کسی نمی‌تواند به حل این بحران‌ها کمک کند، طبق مطالعات انجام شده در ریاست جمهوری، قبل از توافق هسته‌ای به این نتیجه رسیدیم هیچ افقی برای ترسیم آینده وجود نداد، اینجاست که نقش متفکران و صاحب‌نظران مشخص می‌شود زیرا در ترسیم سناریو آینده برای جوامع کارساز هستند، در اصل به دور از هر هم و غمی می‌توان این ایده را پذیرفت.
آشنا گفت: وضعیت کنونی ره‌آوردی برای افق آینده نیست، عدم درک درست از مفاهیم پیشرفت نیاز به مناقشه فرهنگی و علمی دارد که با قلم به دستان این امر محقق می‌شود که البته نیازمند تشریک مساعی است، راه‌های قبل برای آینده کارساز نیست، گفتگوهای آینده نیاز به بازنگری دارد و امید است طرح این افکار راه خوبی پیشرو علما باز کند.
آشنا سخنان خود را به زبان عربی و با ترجمه همزمان برگزار کرد. این همایش با حضور 10 کشور سوریه، لبنان، بحرین، الجزایر، سودان، عراق، کویت، اردن، تونس عمان برگزار شد. ادامه این همایش سه روزه در قزوین، قم برگزار و اختتامیه و بخشی از برنانه ها نیز با توجه به معرفی مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در این شهر مقدس برگزار می شود.

منبع: ایرنا

302/300

کد خبر: 724145

وب گردی

وب گردی