آیت‌الله هاشمی؛ پدر معنوی کارآفرینان و بزرگ‌مرد عرصه کارآفرینی دانشگاهی، اجتماعی و نهادی

*دکتر مهدی گل‌سفید علوی مدرس و محقق دانشگاه

این روزها اندوهی بزرگ در دل جامعه افتاده است. امیرکبیر زمان درگذشت. هنوز هم یک کابوس شوم به نظر می‌رسد. او مثل همیشه مردم را غافل‌گیر کرد. وی هم‌چون گذشته، دست‌دردست مردم، حماسه آفرید. طی سال‌های مبارزه در راه مردم و انقلاب؛ درس بزرگی، صبر و سیاست را به همگان آموخت. القاب زیادی در این روزها در مورد این شخصیت بزرگ ایران‌ زمین به گوش همگان رسید. القابی چون؛ امیرکبیر زمان، ستون صلابت نظام، سردار سازندگی، یار دیرین امام و رهبری، فرمانده جنگ و دفاع مقدس، تار و پود نظام، مرد بزرگ امت اسلام، چریک انقلابی، مبارز مصلح، معمار انقلاب، مجاهد نستوه، فرزند انقلاب، مدافع حقوق مردم، اسطوره آیندگان، سنگ صبور نظام، مظلوم‌تر از بهشتی، اندیشمند بزرگ، سیاست‌مدار واقعی، وفادار به مردم، حامی دموکراسی و مردم‌سالاری و غیره.
در اینکه هاشمی اسطوره‌ای بزرگ و جاودانه است و خواهد ماند، هیچ شکی نیست. اما بنده قصد آن دارم به بعدی از این چهره بزرگ بپردازم که بعضاً کمتر به آن توجه شده است. حضرت آیت الله هاشمی حامی واقعی و بزرگ کارآفرینی در کشور و به خصوص در دانشگاه آزاد اسلامی بودند. اغلب مصادیق علمی و عملی کارآفرینی روز دنیا چه در ویژگی‌های شخصیتی و چه در رویکرد رفتاری ایشان، کاملاً مشهود بود. تمامی ویژگی‌های یک شخصیت کارآفرینانه در ایشان موج می‌زد. همگان اذعان دارند که وی فردی خوش‌فکر، نوآور، ریسک‌پذیر و شجاع بود. لذا آن مرحوم گرایش کارآفرینانه بالایی داشتند. هوشیاری بالایی در تشخیص و کشف مسائل و شرایط داشتند. هم‌چنین ایشان همواره به دنبال ایجاد، تاسیس، خلق، تغییر، تحول یا بهره‌برداری از فرصت‌ها بودند و مثل تمامی کارآفرینان عمل‌گرا بودند و هرگز تنها شعار نمی‌دادند.
وی علاقه‌ وافری به شخصیت امیرکبیر داشت. در طول تاریخ شاید بتوان وی را شبیه‌ترین فرد به امیرکبیر دانست. همانند امیرکبیر خوش‌فکر، خلاق و نوآور بود. در واقع، مرحوم هاشمی، همانند امیرکبیر یک کارآفرین حوزه دانشگاهی و عرصه آموزش بود. هم‌چون امیر‌کبیر که دارالفنون را تاسیس کرد، وی موسس دانشگاه آزاد اسلامی، با خوش‌فکری و نوآوری تمام بود و به‌ خوبی همانند یک کارآفرین از حداقل منابع و امکانات برای بهره‌برداری از فرصت پس از انقلاب در حوزه آموزش عالی کشور بهره‌ برد. اما ایشان تنها یک موسس نبود و نهال جوان دانشگاه آزاد را در مسیر توسعه قرار داد. ایشان حامی اصلی تیم‌های رباتیک و عامل اصلی توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه آزاد بودند و به عبارتی از سال‌ها قبل اعتقاد داشتند که باید دانشگاه آزاد به دانشگاه نسل سوم یا دانشگاه کارآفرین مبدل گردد و در این راه از هیچ تلاش و حمایتی دریغ نکردند. تحقق اقتصاد مقاومتی را وابسته به توسعه کارآفرینی و توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش می‌دانستند و همواره بر تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی تاکید داشتند.
حضرت آیت‌الله از معدود مسئولانی بودند که به حفظ و ارتقای محیط‌زیست اعتقاد کامل و راسخ داشتند و بارها شاهد ارزش‌آفرینی اجتماعی، سیاسی و نهادی این شخصیت بزرگ در سال‌های گذشته بودیم. نگاه امیدوارانه وی به آینده انقلاب و مردم، بارها و بارها با نوآوری تمام در عرصه‌ها و برهه‌های مختلف سیاسی، تاریخ‌ساز شد و در هر عرصه‌ای که وارد شد سیستم و جریان معمول را به کلی تغییر داد. آن‌چه که مسلم است؛ هاشمی زنده است؛ چون انقلاب، نهضت، مکتب و دستاوردهای او ادامه خواهد داشت.

101

کد خبر: 724161

وب گردی

وب گردی