تشریح فعالیت یک ساله کمیته اخلاق علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت کمیته اخلاق در حوزه علوم پزشکی این دانشگاه را تشریح و تاکید کرد، طبق آیین نامه ها با تخلفات برخورد می شود.

دکتر سید علی ابطحی، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز درباره تشکیل کمیته اخلاق در این حوزه گفت: کمیته اخلاق حدود یک سال است که در حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شده است و در زمینه نظارت بر طرح های پژوهشی، مقالات، پایان نامه ها و رعایت اصول اخلاقی در تهیه مقالات و استفاده از منابع فعالیت می کند.

او ادامه داد: کمیته اخلاق در ده واحد دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شده است، جلسات واحدهای تهران نیز به صورت منظم برگزار می شود و هم چنین موارد در این جلسات بررسی و به واحدها ابلاغ و تذکرات لازم داده می شود.

ابطحی به همکاری واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با کمیته اخلاق اشاره کرد و گفت: خوشبختانه واحدها در این زمینه همکاری می کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی قبل از اینکه مسئله سواستفاده از مقالات مطرح شود این کمیته را راه اندازی و فعال کرد.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی قبل از اینکه مسئله سواستفاده از مقالات مطرح شود این کمیته را راه اندازی و فعال کرد.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی درباره راه کارهای کمیته اخلاق در این دانشگاه گفت: کمیته های بررسی و کارشناسان در مرکز توسعه پژوهش دانشگاه با توجه به آیین نامه ها، موارد را بررسی و نتایج را در جلسه مرکزی اعلام می کنند. در این جلسه بعد از بحث و گفت و گو مسائل به معاونت پژوهشی وزارت علوم و بهداشت و دانشگاه ابلاغ و در هیات انتظامی اعضای هیات علمی یا دانشجویی اجرایی می شود.

او افزود: کمیته اخلاق 7 عضو دارد که به جز نماینده دانشگاه، یک نفر روحانی، نماینده حقوقی و هم چنین استادانی که در این زمینه سابقه دارند، فعالیت می کنند.

براساس آیین نامه ها با تخلفات برخورد می شود

ابطحی به اسامی اعضای کمیته اخلاق در واحد تهران پرشکی اشاره کرد و گفت: معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، مدیرکل اداره پژوهش و فناوری دانشگاه و معاون امور مجلس از اعضای کمیته در واحد تهران پزشکی هستند.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی درباره گسترش فعالیت های این کمیته گفت: پیشنهاد برای تشکیل کمیته از طرف واحدها زیاد است. این پیشنهادات بررسی و بعد از تایید به واحدها ابلاغ می شود.

او همچنین درباره برخورد با تخلفات گفت: براساس آیین نامه و دستورالعمل با تخلفات برخورد قانونی خواهد شد. مواردی هم که تاکنون پیش آمده با آنها برخوردهای جدی و قانونی شده که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در جریان این روند قرار گرفته است.

ابطحی به کمیته های اخلاق در دانشگاه های خارجی اشاره کرد و گفت: کشورهای خارجی سال های زیادی است که در این زمینه فعالیت می کنند. دانشگاه های علوم پزشکی ایران هم در این زمینه سابقه دارند.

204/200

کد خبر: 724163

وب گردی

وب گردی