پشت آوار پلاسکو مخفی نشویم

48 ساعت از فاجعه ساختمان پلاسکو گذشته و تحلیل های مختلفی از این حادثه درفضای مجازی منتشر شده که از مناظر مختلف به موضوع پرداخته شده است.

به گزارش ایسکانیوز، بخشی از این تحلیل های به رفتار مردم پرداخته اند و تجمع و عکاسی آنها را مورد نقد و بززسی قرار داده و گروهی پا را فراتر گذاشته و به شکلی به مسئله پرداخته اند که گویی عامل اصلی این فاجعه مردم بوده اند.
راستی چرا مردم سریعا معابر را تخلیه نکردند؟ چرا با لبخند از ساختمان در حال آتش عکس سلفی می گیرند؟چرا فورا دوربین های خود را بیرون آورده از حادثه عکس و فیلم می گیرند؟ و خیلی چراهای دیگر یاد دهه شصت و حمله های هوایی عراق افتادم. " توجه، توجه علامتی که هم اکنون می شنوید اعلام خطر یا وضعیت قرمز است و..." در عالم بچگی وقتی این صدا را می شنیدم ناخودآگاه دچار هیجان می شدم احساس می کردم موضوع جذابی پیش آمده. ما بچه های جنگ تفریح خاصی نداشتیم و ریسک پذیر بودیم همراه بچه های همسایه به پناه گاه رفتن و دور هم بودن جذاب بود.
از آن روزها بیش از سی سال گذشته چهار راه استانبول پشت چراغ قرمز ایستاده ام، ظرف کمتر از یک دقیقه بیش از انگشتان دست گدا و دستفروش پیدایشان می شود. چراغ سبز می شود خیل انبوه موتورها دورتادورم را احاطه کرده که اکثرا پیک و مسافر کش هستند و کافی است یک هفته کار نکنند و شرمنده زن و بچه شان شوند. دلالان ارز و ...

کدامیک از این مردم امکانات مناسبی برای تفریح و اوقات فراغت خود دارند؟ اگر ساختمانی آتش گرفت و به تماشا نشستند مقصر هستند؟اگر عکس و فیلم گرفتند مقصرند؟کدامیک از شاغلین ساختمان پلاسکو اموال و دارایی شان تحت پوشش بیمه مناسبی است؟حال که ساختمان فرو ریخته آینده شغلی آنها مشخص است؟ با دیدن یا شنیدن خبر آتش سوزی حق ندارند بروند سراغ اموال شان و تا آخرین لحظه پای آن بایستند؟

فرض کنیم کسی عکس و فیلم نمی گرفت آیا پوشش خبری مناسبی را شاهد بودیم؟ آیا واقعا مردم مقصرند؟ اگر رفتار اجتماعی مردم دچار مشکل است مقصر کیست ؟ مگر چندین نهاد فرهنگی موازی با بودجه های کلان برای موضوعات فرهنگی نداریم؟ کجا و کی قرار است اثرگذاری فعالیت های شان ارزیابی شود؟ اگر برخی رفتار نامناسبی بروز می دهند باید به سراغ علت رفت یا معلول؟

چقدر باید هزینه دهیم تا بپذیریم دانش و تخصص ارزشمند است و بی توجهی به آن هزینه دارد؟ چقدر باید هزینه دهیم تا بپذیریم مدیریت علم است؟ چقدر باید هزینه دهیم تا بپذیریم کسی که در حوزه ای مدیر می شود می بایست به دانش مدیریت مجهز باشد؟ چقدر باید هزینه دهیم تا بپذیریم اگر در زمینه ای تخصص نداریم قبول مسئولیت نکنیم و مسئولیت پذیر باشیم؟

به دانش مدیریت مجهز باشید تا مردم را سپر عدم آگاهی و اشتباهات خود نکنید

سعید احمدیان
عضو هیات مدیره انجمن مشاوران مدیریت ایران
ورئیس کمیته توسعه کسب وکار

101/401

کد خبر: 724184

وب گردی

وب گردی