پلاسکو در آتش بی‌مسئولیتی سوخت/مرگ‌نگاران بی‌اخلاق

امیرمحمود حریرچی، جامعه‌شناس با انتقاد شدید از جمعیت موبایل به دستان در حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو که باعث به وجود آمدن اختلال در نحوه امدادرسانی شده‌اند، این پدیده را مورد آسیب‌شناسی قرار داد و گفت: اتفاقاتی از این قبیل نشان‌دهنده این موضوع است که اخلاق هر روز در جامعه ما درحال رسیدن به پایین‌ترین حد خود است و به جای این‌که روابط انسانی بالنده در جامعه رشد کند درحال تنزل است.

به گزارش ایسکتانیوز درحال حاضر در جامعه یک نوعی از خودخواهی به وجود آمده که باعث شده اکثرا افراد هیچ چیز را به غیر از خودشان نبینند و در هر موقعیت بجا و نا بجایی قصد دارند خودشان را مطرح کنند. این موضوع تا جایی ادامه پیدا کرده است که این خودخواهی به یک رفتار بیمارگونه تبدیل شده است. مانند اتفاقی که در مورد این موضوع رقم خورد که شاهد بودیم افراد حاضر در صحنه بدون اطلاع از هر چیزی و فقط برای سلفی و عکس گرفتن و به اشتراک گذاشتن آن در فضای مجازی در محل حادثه حضور پیدا کردند و خود واقعی خودخواهانه و غیراخلاقی‌شان را به نمایش گذاشتند. این‌گونه از اتفاقات و برخورد‌های عده‌ای‌که تعداد کمی هم نیستند نشان دهنده سقوط اخلاق در جامعه و وضع تاسف باری است که امروز شاهد آن هستیم.

وی با اشاره به این موضوع که متوسط میزان فعالیتهای داوطلبانه در کشور به ٢ دقیقه در روز می‌رسد، گفت: همان‌طور که مشاهده می‌کنید اگر فردی قصد داشت با حضور در محل حادثه گزارشی تهیه کند و عمق فاجعه را به همگان نشان دهد به جای حضور مستمر باید زودتر کارش را انجام می‌داد و محل حادثه را ترک می‌کرد تا بلکه بتواند کمکی کند که متاسفانه این اتفاق رخ نداد و اکثر افراد حاضر در صحنه به جای همبستگی و یاری رساندن بیشتر مانع از انجام صحیح عملیات شدند. در کشوری با چنین میزانی از فعالیتهای داوطلبانه و فقدان آمادگی های لازم برای انجام آن چگونه می‌توان از این مردم انتظار داشت که در مشکلات برای یاری رساندن به یکدیگر پیش‌قدم شوند؟
وی در ادامه افزود: شخصی که لحظه آتش‌سوزی و امدادرسانی و سقوط نخستین ساختمان بلند مرتبه که می‌توان به‌عنوان سمبل تهران مدرن از آن یاد کرد درحال سلفی و عکس و فیلم گرفتن است، نه اطلاعی از آن ساختمان دارد، نه تهران، نه اتفاقی که رخ داده است و مهم‌تر از همه آن‌که از اخلاق هم فاصله زیادی دارد و بدتر از همه آنکه سلفی‌ها را که نشان‌دهنده خودخواهی‌اش است در فضای مجازی به نمایش می‌گذارد. خودخواهی‌هایی که ضررهای بسیاری دارد و درحال حاضر اثرات آن را می‌بینیم و در آینده بیشتر از این اثراتش را خواهیم دید. شخصی که در آن لحظه به جای یاری رساندن و ترک محل فورا گوشی تلفن همراهش را درمی‌آورد و از عظیم‌ترین فاجعه ایران عکس می‌گیرد نباید در روزی که اتفاقی برایش رخ داد منتظر یاری و کمک دیگران باشد زیرا با این کار به همه نشان می‌دهد که اصلا نمی‌خواهد به شخصی کمک کند و فقط منتظر این است تا حادثه‌ای رخ دهد تا با نمایش آن حادثه خودش را پیش دیگران نشان دهد زیرا در غیراین صورت اگر می‌دید که کمکی از دست او ساخته نیست از رفتار‌های نمایش‌گونه دست برمی‌داشت و برای سهولت امدادرسانی محل حادثه را ترک می‌کرد نه این‌که از لحظه‌لحظه حادثه عکس و فیلم بگیرد.

این جامعه‌شناس خودخواهی به وجود آمده در جامعه را مورد انتقاد قرار داد و گفت: خودخواهی در کشور ما عجیب درحال رشد است و در یک کلام جامعه ما نسل به نسل از اخلاقیات و توجه به حفظ کرامات انسانی فاصله بیشتری گرفته و این بی‌اخلاقی هر روز به شکل‌های مختلف خودش را نشان می‌دهد. یاری رساندن‌های ما هم در جامعه به صورت نمایشی است و بیشتر به دنبال این هستیم که دیگران ما را درحال کمک کردن ببینند و گرنه در زمان بروز چنین حوادثی به خوبی نشان می‌دهیم که یاری رسان همدیگر نیستیم. اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که نسل جوان درحال حاضر حوصله و تمایلی به یاری رساندن ندارد و تمام کمک‌های او به فعالیت‌هایی خلاصه شده که جنبه مجازی و به نمایش گذاشتن داشته باشد تا بتواند به اطرافیان خود نشان دهد که این کمک را انجام داده است. متاسفانه نسل جوان بعد‌ها متوجه خواهد شد که این رفتار او چه آثار و ضررهایی برایش به همراه خواهد داشت چه بسا که امروز هم شاهد ضرر‌ها و آسیب‌های این گونه رفتار‌های بیمارگونه هستیم که او مانده است و گوشی اش.

منبع: شهروند

700700

کد خبر: 724185

وب گردی

وب گردی